İzzet Polat:Türkiye pazarındaki iddiamızı sürdürüyoruz
Alman kökenli dünyanın tek marka ile üretim yapan en büyük batarya malzemeleri üreticisi Grohe, Türkiye pazarındaki iddiasını sürdürüyor.
Türkiye pazarında 14 yıldan buyana faaliyet gösteren Alman kökenli dünyanın tek marka ile üretim yapan en büyük batarya ve sıhhi tesisat malzemeleri üreticisi Grohe Türkiye pazarındaki iddiasını sürdürüyor. 2009 yılında 7 milyon Euro ciro ile yaklaşık yüzde 6'lık bir pazar payına ulaşan Grohe, büyüme trendini 2010 yılında da koruyarak bu yılı yüzde 43 büyüme ile 10 milyon Euro ciroya ulaşarak kapatmayı hedefliyor.
Armatür pazarı inşaat sektöründeki gelişmeye paralel bir ivme kazandı. Son 10 yıl içinde de armatür pazarında değişim ve ürün anlamında gelişim yaşandı. Yıllar içinde de ürün tercihleri dramatik olarak değişti. Geleneksel çift kumandalı armatür ve musluk kullanımı yerini tek kumandalı bataryalara bıraktı. Bunun yanısıra, tüketicilerin bilinçlenmesi ile su ve enerji tasarrufu sağlayan ürünlerin tercihi de gittikçe arttı. Türkiye'de armatür pazarının şu büyüklüğünün 100 milyon Euro'ya ulaştığı tahmin ediliyor. Pazarın yüzde 76'sı ucuz Uzakdoğu markalarının hakimiyetinde.
Geçtiğimiz yıl inşaat sektöründe yaşanan dalma ile birlikte, armatür pazarında bir miktar küçülme yaşandığı ifade ediliyor. Türkiye'deki armatür pazarında 300'e yakın yerli ve yabancı marka faaliyet gösteriyor. İşte bu markalardan birisi de dünyanın tek marka ile üretim yapan en büyük batarya ve sıhhi tesisat malzemeleri üreticisi Grohe…
Temelleri 1936 yılında Frederich Grohe tarafından Almanya'nın Hemer kentinde atılan Grohe,
dünya üzerinde 6 fabrikası, 5 bin çalışanı ile 130'dan fazla ülkede faaliyet gösteriyor. 21 ülkede merkez ofisi ve bu ofislere bağlı 15 ülkede de satış ofisi bulunuyor. Ürün gamında yaklaşık 7 bin parça ürün bulunuyor.Türkiye'ye 14 yıl önce giriş yapan Grohe, ithal armatür pazarında kendine belli bir yer edinmiş ve prestijli projelere imza atmış bulunuyor. Grohe Türkiye Genel Müdürü Emre İzzet Polat ile Grohe'nin Türkiye'deki hedeflerini konuştuk.
Mortgage Market: Grohe olarak Türkiye'deki 14 yıllık serüveniniz hakkında biraz bilgi verebilir misiniz? Bu sürede neler yaptınız?
Emre İzzet Polat: Grohe için Türkiye her zaman önemli bir pazar oldu. Bunu 14 yıldır bu pazarda olmasından da hareketle rahatlıkla ifade edebiliriz. Otel projelerinde, birçok havalimanında, alışveriş merkezinde Grohe ürünlerine rastlamanız mümkündür.
2009 Nisan ayı itibari ile, bu pazardaki hedeflerimizi biraz daha farklılaştırdık ve büyüttük. İlk yaptığımız çalışmalardan biri ürün gamımızı ve pazara sunduğumuz ürün çeşitliliğimizi genişletmek oldu. Türkiye'de yaşanan ekonomik gelişim, hayat tarzlarının değişimi, tüketicilerin farklılık arayışları bu kararımızı destekleyen ana çıkış noktaları oldu. Mevcut ürün gamına ilave olarak 2009 yılında geliştirilen yeni ürünleri tüm dünya ile beraber Türkiye pazarına da sunduk. 2010 yılında da yeni ürünleri Türkiye pazarına dahil etmeye devam edeceğiz. Dolayısı ile son kullanıcı portföyümüzü oldukça zenginleştirdik. Bayi kanalımızı da bu değişime ortak ettik ve hep beraber kısa bir sürede önemli bir yol katettik.
Geçtiğimiz yılı ne kadarlık bir büyüme ciro rakamı ile kapattınız? Bu yıla ilişkin büyüme ve ciro hedefiniz nedir?
Polat: Geçtiğimiz yıl inşaat pazarı yüzde16 küçülürken Grohe olarak biz 2009 yılında yüzde 26 oranında büyüdük. 7 milyon Euro ciro ile yaklaşık yüzde 6'lık bir pazar payına ulaştık.
Bu büyüme trendini 2010 yılında da koruyarak bu yılı yüzde 43 büyüme ile 10 milyon Euro ciroya ulaşarak kapatmayı hedefliyoruz. 5 yıllık süreç içinde, sektörün lider oyuncusu olarak yüzde 20'lik bir paya ulaşmak için çalışıyoruz.
2009 yılı içinde pazara 100 yeni ürün sunduk, 2010 yılı içinde de tüm dünyada 100'e yakın yeni ürünümüz olacak. Büyüme oranlarımızı her yıl gençleşen ürün portföyümüzle destekleyerek ve tüketicilerimizin ihtiyaç ve beklentilerine en iyi şekilde cevap vererek gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.
Önümüzdeki dönemde Türkiye'de bir üretim tesisi kurmayı planlıyor musunuz?
Polat: Beş yıllık büyüme projeksiyonumuzda herhangi bir üretim yatırımı bulunmuyor. Bu süre içinde mevcut yapımız ve kanalımız ile büyüyerek pazarın yüzde 20'sine sahip olmayı hedefliyoruz. Ancak pazarda hedeflerimiz sınırları aşamayacağımız noktalara gelir isek, tabi ki yatırım konusuna da değerlendiririz. Grohe için Türk pazarı çok önemli. Bunu uzun bir süredir, krizler yaşanmış olmasına rağmen Türkiye pazarında kalarak ifade ettik. Türkiye'nin dünya üzerinde büyüyen pazarlardan önemli biri haline dönüşmesi, gelir düzeyinin artması, önemli projelerin çoğalması bizi geleceğe yönelik heyecanlandırıyor.
Türkiye'deki armatür pazarının genel yapısı hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Polat: Türkiye armatür pazarında 300'ü aşkın marka rekabet ediyor. Bu da rekabetin yoğun ve zorlayıcı olmasını beraberinde getiriyor. Türkiye'de önde gelen üreticilerin faaliyetleri, sektörün gelişimine önemli ölçüde katkıda bulundu ve son yıllarda armatür ürünlerinde fark edilebilir bir değişim yaşandı. Sektörümüzün öncü oyuncuları, kalite, standart ve ürün tasarımı anlamında kayda değer işler yaparken, büyük bir kısım fiyat rekabeti ile var olmaya çalışıyor. Bu da ürünlerin olması gereken kalitenin altında tüketicilere ulaşmasına sebep oluyor.
Özellikle Uzakdoğu'dan gelen armatürler pazarda ne tür bir rekabete neden oluyor?
Polat: Sahip olduğumuz bilgiler, Türkiye armatür pazarında Uzakdoğu'dan temin edilen ürünlerin pazarın yaklaşık yüzde 76'sına sahip olduğunu gösteriyor. Sadece ürün kullanım ömrü olarak değil, tüketicilerin sağlığı açısından da bu ürünlerin pazarda olmaması gerekiyor. Armatür üretiminde kullanılan kurşun miktarının belli bir oranın üzerinde olması, kullanıcıların su ile temasında doğrudan kurşuna maruz kalmasına neden oluyor. Bu da insan sağlığını önemli ölçüde tehdit eden bir konu.
Grohe hangi ürün gruplarında Türk pazarına çözümler sunuyor?
Polat: Grohe olarak Türkiye pazarında banyo bataryaları ve aksesuarları, termostatik bataryalar, mutfak bataryaları, duş sistemleri, fotoselli ürünler, gömme rezervuarlar ve pisuar yıkama sistemlerinden oluşan bir ürün gamına sahibiz. Türkiye pazarına sunulan ürün gamı ile ağırlıklı olarak üst segmentte konumlandık. 2009 yılı itibari ile organizasyonel anlamda da değişiklik yaşadık. Bu süreçte, pazarın yapısında yaşanan değişimler, pazarın ürün gamımızı genişletmeye hazır olduğuna işaret etti. 2009 yılı içinde Türkiye pazarında bulunan ürün gamımızı revize ettik. Her segmente hitap edebilecek ürünleri de pazara sunduk. Mevcut ürün gamına ilave olarak 2009 yılında tüm dünyada yeni geliştirilen Grohe ürünlerini de portföyümüze ekledik. Dolayısı ile son kullanıcı portföyümüzü oldukça zenginleştirdik. Bu aşamada bizim ürün gamımızı genişletmemize ve pazar ile ilgili öngörülerimize, piyasadan da olumlu tepkiler geldi. 2010 yılında da yeni ürünleri Türkiye pazarına dahil etmeye devam edeceğiz.
Yeni ürün gamı
2010 yılında ürün gamında pazarda farklılaşan ürünlerini ön plana çıkaracaklarını belirten Emre İzzet Polat, yeni ürünler hakkında şu bilgileri verdi:
“Bu ürünlerden ilki Grohe Ondus serisi. Bu seri sahip olduğu teknoloji ile banyolarda yeni bir dönem başlatan ürünümüz oldu. Kişiye göre programlanabilme ve uzaktan kumanda edilebilme yeni dönemi başlatan özelliklerden sadece ikisi. Sadece batarya parçaları değil, bu ürünleri tamamlayan aksesuar, duş setleri ve gömme rezervuar kumanda paneli ile komple bir çözüm sunuyoruz. Gömme rezervuar sistemlerinde de birçok yeniliğimiz var. Sadece Grohe'de olan aydınlatmalı Nova Light panel, banyolara renk katıyor. Nova Light Led panel, 9 farklı aydınlatma rengine sahip ve muadili yok. Bu ürün özellikle gece kulüplerinde eğlenceli bir mekan yaratabilir. Gömme Rezervuar Kumanda Paneli ürün gamımızda tek yenilik Nova Light değil. Cam ve ahşap panellerimiz, baskılı ve renkli panellerimiz ve parmak izi olmayan kumanda panellerimiz 2010 yılı için hazırladığımız diğer yeniliklerimiz. Tüm panellerimiz mevcut gömme rezervuar ürünlerimiz ile uyumludur. Evinde Grohe Rapid SL gömme rezervuar sistemine sahip kullanıcılarımız, diledikleri anda sadece kumanda panelini değiştirerek banyosuna farklı bir görünüm kazandırabilir. Yeni Allure-E ve Essence-E fotoselli bataryalarımız, klasik elektronik bataryalara alternatif olabilecek tasarıma sahip. Duş sistemlerimizde de yeni bir seri üzerinde çalışıyoruz. Rainshower Rainbow ismi ile lanse edeceğimiz el duşu serimiz, gökkuşağının renklerinden oluşuyor. Mevcut banyonuza uygun renge sahip el duşunu seçerek, mekanınızı basit bir dokunuşla farklılaştırabileceksiniz. Mevcut ürünlerimizde de geliştirmeler ve eklemeler yapıyoruz. Veris ve Quadra serimize siyah ve beyaz renk alternatifi ekleniyor. Renkli ürünler, konsept banyolarda tercih edilen parçalar olmaya başladı.”
okhan Şentürk/ekonomist