Genel

Jaklin Güner: Kuzey Irak'ta beş mağaza birden açabiliriz!

Anadolu'nun her ilinde ve komşu ülkelerde net büyüme planımız var. Örneğin Irak'tan müthiş talep geliyor" diyor

ŞELALE KADAK 18.10.2010 Son 10 yılda katlanarak büyüyen ve çok katlı dev mağaza sayısını 62'ye çıkaran YKM'nin Genel Müdür koltuğunda oturan Jaklin Güner, "Anadolu'nun her ilinde ve komşu ülkelerde net büyüme planımız var. Örneğin Irak'tan müthiş talep geliyor" diyor.

Eminim yaşı 30'u geçen herkesin YKM ile ilgili biriktirdiği bir anısı vardır. Öyle ya, Türkiye'nin en eski ve hatta ilk çok katlı mağazasından söz ediyoruz. Eski adıyla Yeni Karamürsel, şimdi sadece YKM. Düşünün ki bu ülkede ilk taksiti bu mağaza 1950 yılında başlatmış. Yani pek çoğumuzun hayatta dahi olmadığı yıllarda. Mağaza kartını ise geliştirdiğinde tarih 1970'i gösteriyormuş. O kadar eski bir geçmişi olan bir markadan söz ediyorum yani. Nuri Güven'in 60 yıl önce kurduğu ve vefatının ardından kızları Lale Güven Tuğlu ve Gülay Tan'ın operasyonu, Nuri Güven'in ortağı Fethi Ağralı ile birlikte yönettiği YKM'de son yıllarda patronajın hani nerdeyse hiç ismi geçmiyor. İşte bunun önemli bir sebebi, YKM'nin ta 1997'lerde başlayan kurumsallaşma yolculuğu. Şirkete Nuri Güven'in vefatının hemen ardından, 13 yıl önce katılan Jaklin Güner, 2006 yılından bu yana Genel Müdürlük koltuğunda oturuyor ve belkide mühendis kökenli olduğundan YKM'yi Türkiye'deki birçok perakendecinin yönetim şeklinin çok dışında, matematik kafasıyla yönetiyor. Türkiye'nin en ücra kentlerine bile yatırım yapan ve bu nedenle ülkenin bir anlamda nabzını da tutan YKM'nin dönüşümünü Jaklin Güner'den dinliyoruz…

Türkiye'nin en yaygın mağazaları YKM mi
Bizim stratejimiz Türkiye'nin her noktasında olmaktı. Bakarsanız Van'da, Kars'ta da mağazamız var. Bu yıl itibariyle 62 mağazaya ulaştık. 1999 yılında 24 ilde 33 mağazamız vardı, bu yıl 31 ile yayıldık. Mağazalar öyle büyük alanlara yayıldı ki toplamda 120 bin metrekareden söz ediyoruz. YKM'nin içinde şu anda bin 100 marka var. Özellikle Anadolu illerinde bu nedenle büyük ciro yapmaya başladık. YKM, 4-5 bin metrekarede dev mağazalar dönüştü. Cadde mağazalarında bunu sağlamak imkânsız. Oralarda daha konsept mağazalar düşünüyoruz. İstiklal Caddesi'nde de YKM'yi göreceksiniz mesela.

Çok merak ediyorum, YKM'nin kapısından alışkanlıktan dolayı yaşı biraz ileride olanlar mı giriyor
YKM evet çok eski bir mağaza ama yaptığımız araştırmalar gösterdi ki müşterilerin yüzde 65'i 35 yaşın altında ve alışverişin de yüzde 26'sını sözünü ettiğim bu kesim yapıyor.

Krizlerden hiç mi etkilenmediniz
YKM'nin finansal olarak hiçbir zaman sorunu olmadı. Çünkü biz hiçbir zaman çok hızlı büyümek istemedik. Her dönemde finansal olarak güçlü olmayı prensip edindik ve hep kendi öz kaynaklarımızı kullandık. Bu markanın böyle bir sektörde, bu kadar çok krizde 60 yıl varlığını sürdürmesi bence çok önemli. Her döneme kendini adapte ediyor demek ki.

Pek çok şirketin aksine YKM'de patronları ön planda görmüyoruz. Bir genel müdür olarak rahat çalışıyor musunuz
Perakende sektörü kurumsallaşıyor, biz de kurumsallaşıyoruz. 1997'den itibaren aile yavaş yavaş operasyonun içinden daha yönetim kurulları seviyesine çekildi. Son derece rahat çalışıyoruz. Ağırlıklı olarak operasyonu ben ve ekibim yönetiyoruz.

Peki agresif bir büyüme planı içinde olduğunuzu söyleyebilir miyim
Biz aşağı yukarı her ilde olmak istiyoruz. Çok net bir büyüme planımız var. Komşu ülkelerde de olmak istiyoruz. Kuzey Irak'ta ilk mağazamızı oranın ilk AVM'sinin içinde yakında açıyoruz. Şam'a da bir AVM açılıyor, orada da olacağız. Bulgaristan gibi komşu ülkelerde de büyüme planlarımız var. Öyle bir talep geliyor ki, sadece Irak'ta çok hızlı bir şekilde 5 mağaza açabiliriz. Görüşmeler yapıyoruz. Anadolu'dan da talep çok yüksek.

YKM'nin bu kadar çok talep görmesinin nedenine
Çünkü konseptimiz beğeniliyor. Gençliğe özel projeler sunuyoruz. Alışveriş ortamını onları cazip edecek hale getiriyoruz. Kampus kart çıkarttık üniversiteliler için ve şu an 100 bin rakamına ulaştık. Düşünün dünyada bu kart örnek proje gösteriliyor. Bir araştırma yaptık ve YKM'nin kapısından giren müşterilerin hangi hayat tarzını yaşadıklarını onlara fotoğraflar göstererek tespit ettik. İnsanlar artık yaşlarına göre değil, yaşam tarzlarına göre alışveriş yapıyor ve biz de onlara uygun koleksiyonları tespit ettik. Bir de tabii Anadolu çok hızlı güncelleniyor. Öğrenme hızı katlanarak gidiyor. Bizim oralarda büyümemizin en büyük nedeni bu gelişmeyi iyi okumamız.

Sizin mühendis kökenli olmanızın hangi artılarını yaşıyorsunuz bu sektörde
Perakende bilimsel yöntemleri hiç kullanmıyordu eskiden. İlk geldiğimde çok şaşırdım. Ben mühendisim. İyi bir perakendeci iyi matematik bilmelidir. Gördüm ki, perakendede başarılı olmak için özellikle 50 bin çeşit ürünü mağazada satan, bir yılda 750 bin çeşit ürünü düzenin içinden geçiren, bin 100 tedarikçi ve 38 bin ziyaretçiyle bunu yöneten birinin çok iyi modelleme yapması gerekiyor.
sabah