Turizm

Justinianus Köprüsü'ne çevre düzenlemesi yapılacak!

Sakarya'da mimarî yapısının sırrı henüz çözülemeyen ve altından akan nehre ne olduğu sorusu halen cevaplanamayan Justinianus Köprüsü, Marmara Depremi'nde hasar görmesine rağmen bugüne kadar onarılamadı.

Sakarya’da mimarî yapısının sırrı henüz çözülemeyen ve altından akan nehre ne olduğu sorusu halen cevaplanamayan Justinianus Köprüsü, Marmara Depremi’nde hasar görmesine rağmen bugüne kadar onarılamadı. Serpan Belediyesi, Bizans dönemine ait 1500 yıllık tarihî köprüyü, çevre düzenlemesi yaparak kültür ve turizme kazandıracak.


Sakarya’da 1500 yıl önce imparator Justinianus tarafından yaptırılan Justinianus Köprüsü, Bizans döneminin Anadolu’daki en görkemli anıtsal yapılarından biri olarak değerlendiriliyor. 384 metre uzunluk, 9,85 metre genişliğindeki köprü, 12 kemer gözünden oluşuyor. Beşköprü olarak da bilinen tarihî köprünün batı ucunda tak izi, doğu ucunda apsisli yapı ve köprü ile ilgili tonozlu yapı kalıntıları bulunuyor. Ayasofya Camii ile yaşıt olan tarihî köprünün 1999 Marmara Depremi’nde bazı kemer ayaklarında çatlaklar oluşmuştu. Köprü, depremin üzerinden 16 yıl geçmesine rağmen onarılamadı. Tarihî yapının restorasyonu için Karayolları Genel Müdürlüğü’nce başlatılan proje yıllar geçmesine rağmen bitirilemedi. Köprü, en son Karayolları tarafından 1995 yılında onarılarak taşıt trafiğine kapatılmıştı. Serpan Belediyesi’nden yapılan açıklamada, Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylanan ve Beşköprü ile Esentepe mahallelerini kapsayan 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarının askıya çıktığı ve yapılan zemin etüt değerlerine göre, Beşköprü’de 4 kata kadar yapı yapılabileceği belirtildi. Açıklamada, ayrıca imar planlarında, koruma altında olan Justinianus Köprüsü ile ilgili gerekli düzenlemelerin de yer aldığı belirtildi. Justinianus Vadisi Çevre Düzenlemesi Projesi için de ilk adımın atıldığı vurgulandı. Bu arada, tarihî köprünün mimari yapısı ile ilgili tartışmalar da sürüyor. Altından nehir akmayan köprünün, daha önce aktığı varsayılan nehrin akış yönüyle ilgili tartışmalar halen devam ediyor. Köprüden yaklaşık 2 kilometre uzakta akan Sakarya Nehri’nin yatağının daha sonra değiştirildiği varsayımları yapılıyor. Sakarya Nehri güneyden kuzeye akarken, tarihî köprünün sivri uçlarının kuzeye doğru bakması kuzeyden gelen bir akarsuyu karşıladığı şeklinde yorumlanıyor. Ancak bu yöne akan bir akarsuyun varlığı bilinmiyor.


SAÜ İnşaat Mühendisliği Geoteknik Çalışma Grubu bilim adamlarınca daha önce yapılan açıklamada, köprü ayaklarında uçak kanat teknolojisi kullanıldığı belirtilerek, uçak kanatlarında da sivri tarafın önde değil arkada olduğu, hava akımını yuvarlak kısmın karşıladığı ifade edilmişti. Uzmanlar, “Uçak kanadının sivri tarafı önde değil arkadadır. Gelen akımı yuvarlak kısım karşılar. Bu da türbülansı önler. Köprünün ayaklarının akıntıdan zarar görmemesi için bugünkü uçak teknolojisi uygulanmış.” denilmişti.


Zaman