Sektörel

Kadıköy-Kartal metro hattında sona yaklaşılıyor

İBB'den alınan bilgiye göre kazı çalışmalarının hızla devam ettiği Kadıköy - Kartal Metrosu'nda tünel Kartal İstasyonu'na uzanıyor

5 Kasım Perşembe günü Başkan Kadir Topbaş'ın katılımıyla gerçekleştirilecek törenle, TBM makinesi zemini kırarak istasyona varacak. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan Kadıköy - Kartal Metrosu'nda çalışmalar tüm hızıyla sürüyor. Kartal Taş Ocakları mevkiinden Ağustos ayında zemine sürülen TBM'in (köstebek) zemini kırarak Kartal İstasyonu'na varış anına 5 Kasım Perşembe günü Başkan Kadir Topbaş'ın katılımıyla şahit olunacak.

Kadıköy - Kartal Metro Hattı'nın son istasyonu olan Kartal İstasyonu'nun peron katında çalışmalar devam ediyor. Kadıköy - Kartal Metro Hattı'nda toplam 4 TBM var. İki adet TBM, Kozyatağı - Kadıköy arasını açıyor. Şu an ikisi de Acıbadem istasyonu civarında bulunuyor. İki istasyon sonra Kadıköy'e varacaklar. İki adet TBM ise Kartal taş ocakları noktasından Kartal - Pendik'e doğru ilerleyecek. Hattın geri kalan kısımları klasik kazı metoduyla (ekskavatörle zemini kazan ve hasır çelik-püskürtme betonla destekleyen geleneksel yol) kazılıyor. Zemin koşulları ve lojistik imkânlar, kullanılan kazı metodunu belirlemektedir. Tüm bu yöntemlerle açılan tünel kazıları günde 100 ile 150 metre arasında değişiyor.

10 Temmuz 2009'da gerçekleşen tünel birleştirme aşamasında, açılan tünel uzunluğu 26 bin 685 metre (yüzde 52) iken, 31 Ekim tarihine kadar geçen 113 günlük sürede açılan ilave tünel uzunluğu 11 bin 852 metre. Kadıköy - Kartal Metrosu'nda 2010 yılı sonunda inşaatın tamamlanmasının ardından 2011'in ilk yarısında vagonlar gelecek. Metro hattının; emniyet, araç-hat entegrasyon test sürecinin başlatılmasının ardından 2011 içinde hizmete alınması hedefleniyor.

RAKAMLARLA KADIKÖY - KARTAL METRO HATTI

Güzergâh uzunluğu: 21.759 m. Yani yaklaşık 22 kilometre
Çift hatta toplam tünel uzunluğu: 44 kilometre
İstasyon sayısı: 16
Toplam Tünel Uzunluğu:52.896 m.(Bağlantı tünelleri, şaftlar, merdiven tünelleri dâhil)
Açılan Tünel Uzunluğu (31 Ekim 2009): 38.537 m. (% 73 - Günlük ortalama 105 m.)
Toplam Maliyet: 1 milyar 340 milyon dolar.

Hat Kaynarca'ya kadar uzayacak

Marmaray projesi kapsamında Pendik'ten ayrılan bir kol Sabiha Gökçen Havalimanı'na uzatılacak. Bu hatla entegre olacak Kadıköy-Kartal Hattı da Kaynarca'ya kadar uzatılacak. Projeyle ilgili gerekli çalışmalar başlatıldı.

Kartal - Kaynarca arası: 4,5 km.
İstasyon sayısı: 3
İstasyonlar: Yakacık, Pendik, Kaynarca

"Akıllı Sinyalizasyon- Akıllı Tren Konsepti"

New York Metrosu'nun sinyalizasyon sistemi Yenikapı - Hacıosman metro hattında uygulanıyor. Böylece sefer aralıklarını daha çok kısaltmak mümkün olabilecek. Kadıköy-Kartal Metro Hattı bir adım daha ileri olacak ve trenler, makinistsiz (sürücüsüz) olarak sadece merkezdeki operatör tarafından bilgisayar ile idare edilebilecek. Parklanma, temizlik, bakım mahalline gitme, sabah ilk sefer için trenin gerekli istasyona intikali gibi birçok tünel içi aktivite onlarca makinisti gece tutmadan yapılabilecek. Trenlerin parklanması makinistten bağımsız hale geldiğinden, treni hattın her hangi bir yerinde imal edilen yedek tünellere park etmek mümkün olacak. Sistem, gündüz makinistli otomatik sistem olarak çalıştırılacak. İleride istendiği takdirde ilave modifikasyonlarla gündüz de makinistsiz sürüş yapılabilecek.

Kadıköy-Kartal Metro Hattı tamamlandığında; Kartal'dan Kadıköy'e 29 dakikada, Üsküdar'a 35 dakikada, Yenikapı'ya 47 dakikada, Taksim'e 55 dakikada, Otogar'a 66 dakikada, Hacıosman'a 79 dakikada, Atatürk Havalimanı'na 79 dakikada, Olimpiyat Stadı'na 89 dakikada ulaşmak mümkün olacak.

Program:

Tarih: 5 Kasım 2009
Saat:  13.30
Yer:    Kartal Köprülü Kavşak- Şaft Girişi

 

Kadıköy-Kartal metro kazısında sona yaklaşılıyor 

İstanbul Büyükşehir Belediyesince yapılan Kadıköy-Kartal metro hattında, 52 bin 896 metre olan toplam tünel
uzunluğunun 38 bin 537 metresinin kazısı tamamlandı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesinden yapılan açıklamaya göre, Kartal Taş Ocakları mevkisinden Ağustos ayında zemine sürülen bir TBM (köstebek) makinesinin Kartal istasyonunda zemini kırarak istasyona varışı, yarın Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın katıldığı tören ile gerçekleştirilecek. Toplam 4 TBM makinesinin yanı sıra, klasik kazı metoduyla da çalışmaların sürdüğü hatta, günde ortalama 100-150 metre tünel kazı çalışması yapılıyor. Çalışma kapsamında bağlantı tünelleri, şaftlar ve merdivenler dahil 52 bin 896 metre olan toplam tünel uzunluğunun 38 bin 537 metresi kazıldı. İnşaat çalışmalarının 2010 yılı sonunda tamamlanması ve 2011'in ilk yarısında vagonların gelerek, araç-hat entegrasyon test sürecinin başlatılmasının ardından, 2011 yılı sonuna doğru yolcu seferleri başlayacak.

Güzergah uzunluğu 21 bin 759 metre olan hatta, 16 istasyon yer alacak ve bu hat ile yapımı devam eden diğer hatlar tamamlandığında, Kartal'dan Kadıköy'e 29, Üsküdar'a 35, Yenikapı'ya 47, Taksim'e 55, Otogar'a 66, Hacıosman'a ve Atatürk Havalimanı'na 79, Olimpiyat Stadı'na ise 89 dakikada ulaşılacak. Toplam 1 milyar 340 milyon dolara mal olacak Kadıköy-Kartal hattının, Marmaray Projesi kapsamında Pendik'ten Sabiha Gökçen Havalimanı'na uzatılacak hatla entegre olacağı gözönünde bulundurularak, hat, Kaynarca'ya kadar uzatılacak. Gerekli çalışmaların başlatıldığı 4.5 kilometre uzunluğundaki hatta, Yakacık, Pendik ve Kaynarca olmak üzere 3 istasyon yer alacak.

TRENLER MAKİNİSTSİZ OLACAK
Öte yandan, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, "Akıllı Sinyalizasyon-Akıllı Tren Konsepti" kapsamında New York Metrosu'nun sinyalizasyon sistemini Yenikapı-Hacıosman metro hattında uygulamaya başladı. Böylece sefer aralıklarını daha çok kısaltmak mümkün olacak. Belediye, bu uygulamayı Kadıköy-Kartal metro hattında bir adım daha ileri götürerek, trenleri makinistsiz olarak sadece merkezdeki operatör tarafından bilgisayar ile idare edilmesini sağlayacak.

Uygulama ile park etme, temizlik, bakım mahalline gitme, sabah ilk sefer için trenin gerekli istasyona intikali gibi birçok tünel içi aktivite, onlarca makinisti gece tutmadan yapılabilecek. Trenlerin park edilmesi makinistten
bağımsız hale geldiğinden, treni hattın herhangi bir yerinde imal edilen yedek tünellere park etmek mümkün olacak. Sistem, gündüz, makinistli ancak otomatik olarak çalıştırılacak. İleride istendiğinde ilave modifikasyonlarla gündüz de makinistsiz sürüş yapılabilecek.
AA