Kadir Topbaş Genç Girişimcilere İstanbul'un geleceğini anlattı!
İstanbul Genç Girişimciler Derneği’nin (İSGİD) davetlisi olarak “21. Yüzyılın Başkenti İstanbul" konulu toplantıya katılan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul’u ve İstanbul’un geleceğini anlattı...
Polat Renaissance Hotel’de yapılan programda konuşan Başkan Topbaş, geçmişte insanların doğdukları bölgelerde yaşayıp, ticaretlerini yine o dar bölgede yaparak hayatlarını devam ettirdiklerini söyledi. Günümüz dünyasında bu yaşam şeklinin değiştiğine vurgu yapan Başkan Topbaş, “İnsanlar artık doğdukları şehirlerde yaşamanın yanı sıra hayatlarını başka şehirlerde veya ülkelerde devam ettirip kıtalar arası ticari ilişkiler kurabiliyorlar” şeklinde konuştu.
“Dünya global köy dediğimiz bir hale geldi” diyen Başkan Topbaş, bu değişimde Teknoloji ve İletişimdeki hızlı gelişmenin büyük etken olduğunu söyledi. Başkan Topbaş şöyle devam etti: “Teknolojinin ve iletişimin hızla geliştiği günümüzde dünyanın her hangi bir noktasında olan olumlu yada olumsuz bir olay dünyanın başka noktasındaki insanları etkileyebiliyor. İnsanların kaderleri adeta birbirine bağlı.”
İnsanlık tarihinin başlangıcından beri dünya üzerindeki güç dengeleri sürekli değişiklik gösterdiğini belirten Başkan Topbaş, bu güç değişimin en hızlı yaşandığı yüz yılın 21. Yüz yıl olduğunu ifade etti.
“Bu ciddi değişim ve gelişimi görerek okuyabilenler hem kendi kişisel hayatlarına hem kendi iş dünyalarına hem de ülkelerine ciddi mesafeler aldırabilirler. Güç ve ticari dengelerin değiştiği bu dönemde değişimi görüp iyi okuyabilen Sayın Başbakanımız ve Hükümetimiz, Türkiye ve dünyada gelişmesi hayranlıkla izlenen, başarısı araştırmalara konu edilecek kadar önemsenen bir boyuta gelmiştir.”
Napolyon`un söylediği `Dünya tek bir devlet olsa, başkent İstanbul olurdu’ sözünü hatırlatan Başkan Topbaş, “Evet bu söz doğru. Sanal olarak doğru. Ve gerçekte de bu noktaya doğru hızla gitmekte” dedi.
İstanbul’un coğrafi konumu itibariyle ticari bakımdan da üstünlüğüne değinen Başkan Topbaş, “İstanbul’da mesaiye başladığınızda, mesai saatleri içerisinde Tokyo Borsası’nı kapanmadan görebiliyorsunuz. Akşam New York Borsası’na yetişebiliyorsunuz. Dünyanın her tarafının ticari akışkanlığına şahit olabiliyorsunuz. Dünyadaki tüm ekonomik dengeleri bir mesai saati içerisinde idrak edebiliyorsunuz” şeklinde konuştu.
‘Geçmişi telafi etmek için çok çalışmamız gerekiyor’ diyen Başkan Topbaş, genç işadamlarımızın bu açığı kapatmak adına ciddi emek verdiklerini söyledi.
“İşadamlarımızın özellikle genç işadamlarımızın dünyayla olan temasları çok daha farklı bir duruma geldi. Geçmişimizde dünyayı gezen seyyahlarımız, iş adamlarımız olmadığından dünyadaki gelişmeleri yeterince takip edemedik. O anlayışı yeni yeni kırıyoruz. Bizler geçmişte kaybettiğimiz bu zamanı telafi etmek için çok ciddi bir çalışma içerisinde girdik. Ve genç iş adamlarımız artık dünyanın her yerinde var. Dünyanın değişik yerlerine yaptığım seyahatlerde orada başarılı olmuş işadamlarımızla tanışıyor ve başarılarıyla büyük gurur duyuyorum.”
Başkan Topbaş konuşmasının ardından katılımcıların sorularına da cevap verdi.
Yeni havaalanı ve eski havaalanı ile ilgili düşüncelerinizi alabilir miyiz? Ve Kanal İstanbul Projesi’nde gelinen son nokta nedir?
İstanbul’un gerçek anlamda fırsatlar kenti olduğundan bahsettik. İstanbul’daki gayrimenkullerdeki değer artışlarına yetişmek mümkün değil. Ve bu giderekte artacak. Yurtdışından da talepler geliyor. Geçmişte insanların kullanım alanları zaman içerisinde ihtiyaca cevap veremediği için şekil değiştirebiliyor. İstanbul’da da gözle görülür bir değişim var. Bu değişim yeni fırsat ve imkanları da beraberinde getiriyor. Bu değişim ve gelişimdeki hareketliliği karşılayacak ulaşım sistemlerini de ona göre kurgulamanız gerekiyor. Bundan dolayı İstanbul’da 3.havaalanı ilk etapta 100 milyon ardından 150 milyon yolcuyu kaldırabilecek kapasitede hedeflendi. Bu da dünyada ilk beş havaalanı arasına girebilecek kapasitede demek. Şuanda yeni yapılacak havaalanına ulaşım için metro projeleri üzerinde çalışıyoruz.
Mevcut havaalanı için de farkı farklı değerlendirmeler var. Henüz netleşmiş bir şey yok. Biz oranın aktivitesinin düşmesini istemiyoruz. Diğer taraftan da kentin kullanımı adına bazı dengelerin olması gerekiyor. Sayın Başbakanımızın da bu konudaki hassasiyetlerini biliyorum. Henüz proje aşamasında olduğu için şimdiden bir şey söylenin erken olduğunu düşünüyorum.
Kanal İstanbul için proje aşaması devam etmekte. Bu yıl içerisinde projesi yapılabilir. Merkezi yönetimle koordineli çalışma yürütmekteyiz.
İstanbul’un sorunlarından trafik sorununu çözmek için yeni projeleriniz var mı? Yatırımlarınızın ne kadarlık bir kısmını ulaşıma ayırıyorsunuz?
Dünya kentlerinin en büyük sorunu trafik. Katıldığım uluslararası toplantılarda devlet adamları ve şehir yöneticileriyle bu konuyu masaya yatırıyoruz. Bu sorun İstanbul’a has bir sorun değil. İstanbul ve diğer büyük kentler en büyük gücünü ulaşım için ayırmaktalar. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Olarak Bizim yatırımlarımızın yüzde 55’i ulaşımla ilgili. Bizle geç kaldığımız ihmal ettiğimiz metro yatırımlarını hızla sürdürmekteyiz. Bugüne kadar bizim metrolara yaptığımız yatırımlar toplamı 7 milyar dolar. Ve dünyada metro yatırımlarını belediyeler yapmaz. Ama biz işler daha çabuk ilerlesin diye metro yatırımlarını kendi bütçemizden karşılıyoruz. Ve bunun geri dönüşü de çok kolay değil. Aldığımız taşıma ücretleriyle bunun karşılanması da mümkün değil. Metroların kilometre maliyeti 100 milyonun üzerinde. Şuanda 52 km. inşaatımız devam etmekte. 74 km. bitirmişiz. Şuanda 1 milyon 400 bin kişi raylı ulaşımı kullanıyor. Bu rakam 2016 yılında 7 milyon insan kullanabilir hale gelecek. Bunun yanında kısa vadeli çözümlerde bulduk. Bunlardan bir tanesi metrobüs. Deniz ulaşımını destekledik. Lastikli ulaşımı rahabilite ettik. Daha güvenli daha konforlu hale getirdik. Halk otobüslerine yenilenmeleri için şartlar koyduk. Otobüs A.Ş diye bir şirket kurduk. İETT’de yenilenmeye gittik. Dünyada bu kadar ekonomik kriz olmasına rağmen 3 bin otobüsü şehrine sokacak başka bir belediye yok. Otobüslerimizi yerli sanayimizden karşılayarak kendilerine önemli bir destek verdik. Sistemleri birbirine entegre ettik. Sarı taksiler ve dolmuşlar içinde yeni düzenlemelere gittik. Çünkü onların sağladığı ulaşımı biz belediye olarak sağlayamayız. Şimdi bir yönetim merkezi kuruyoruz. Tek bir yönetim merkezinden İstanbul’un tüm ulaşımını yöneteceğiz.
İstanbul’un ileride artacak turist sayısı için yatak kapasitesini arttırma yönünde yeni projeleriniz var mı?
İstanbul konumu itibariyle pek çok fırsatlara sahip bir şehir. Bizler bu fırsatları geç kalmış olarak değerlendiriyoruz. İstanbul’un merkezinden 4 saatlik uçuş mesafesinde 1 triyon dolarlık ekonomik hareketlilik var. Böyle bir merkezin dünyanın merkezi olmaması için hiçbir sebep yok. Burada biz yerel yöneticilere düşen ciddi alt yapı yatırımlarıyla kentin çok daha farzlı hale gelmesi için çalışıyoruz. Yurtdışından gelen misafirleriniz bu şehrin çok değiştiğini söylüyorlar. 2004’te göreve geldiğimde ilk yaptığım toplantıya İstanbul’daki tüm turizm faaliyetleri yürütenleri davet ettim. “İstanbul’un Turizmini Geliştirme Platformu” diye bir platform kurdum. O zaman açık açık destek vereceğimizi söyledim. Özellikle otel yatırımlarında ve imar artışı vereceğimizi söyledim ve üç emsale kadar da artış verdik. Şuanda 120 bin yatak kapasitesi var İstanbul’da. 38 bin yatak inşaatı da devam etmekte. Bize direkt otel yapacağım diye gelenlere de ayrı bir hassasiyet gösteriyoruz. İstanbul’daki otellerde yüzde 98’lik bir doluluk var. Yer bulmak mümkün değil. Kongre salonlarımız 2017’ye kadar dolu.
Başkan Topbaş'ın konuşmasının ardından İstanbul Genç Girişimciler Derneği’nin (İSGİD) Başkan Topbaş'a plaket verdi. Başkan Topbaş plakete teşekkür ederek, "Bir sonraki toplantınızı bizim İstanbul'a yaptığımız yatırımların sergilendiği Tanıtım Çadırı'nda yapmanızı tavsiye ediyorum. Gezilerde düzenleyebilirsiniz" dedi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi