Kadir Topbaş: Son 9 yılda İstanbul’da büyük işlere imza attık!
İstanbul ’a kazandırdıkları yeşil alan ve meydanlarla İstanbul’un çehresini adeta yeniden şekillendirdiklerini belirterten Başkan Topbaş, “İstanbul daha erişilebilir ve daha estetik bir hale geldi” dedi.
İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nde 2014 Yılı Bütçesi’ni sunan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, yaptıkları yatırımlar sayesinde önümüzdeki 40-50 yıl içerisinde İstanbul’un su sıkıntısı yaşamayacağını ve “Su Havzaları”nda 23 Milyon m2 alan kamulaştırdıklarını söyledi.
2014 Bütçe sunumunda İBB Meclis Üyeleri’ne hitap eden Başkan Kadir Topbaş, son 9 yılda İstanbul’da büyük işlere imza attıklarını söyledi.
İstanbul’a kazandırdıkları yeşil alan ve meydanlarla İstanbul’un çehresini adeta yeniden şekillendirdiklerini belirterten Başkan Topbaş, “İstanbul daha erişilebilir ve daha estetik bir hale geldi” dedi.
Başkan Topbaş başlattıkları Dev Raylı Sistem Hamlesiyle "Metro Kent İstanbul" hedeflerine çok yaklaştıklarına dikkat çekerek, “Ulaşımı rayına oturtuyoruz. Cumhuriyet tarihinin rekorlarını kırdık. Teknolojiyi kamu hizmetleri ile buluşturduk ve toplu taşımayı internetle tanıştırdık” dedi.
Klasik belediyeciliğin ötesinde işler yaptıklarını kaydeden Başkan Topbaş konuşmasına şöyle devam etti: “İstanbul’un adını ilklerle anılır hale getirdik. Hep birlikte yapmaya da devam edeceğiz. Bu yüzden yıllardır dünya bizi konuşuyor, projelerimizi izliyor. Zira biz, birlikte İstanbul’un yıldızını parlattık. Bu vesile ile hepinize teşekkürlerimi sunuyorum.”
Hız kesmeden zirve yarışlarının devam ettiğini belirten Başkan Topbaş, iki dönemdir de Dünya Belediyeler Birliği Başkanlığı’nın devam ettiğini söyledi. Başkan Topbaş üstlendiği görev sebebiyle yerel diplomasiyi ön plana çıkardıklarını ve dünya çapında katıldığı toplantılarda Türkiye’deki siyasi parti temsilcilerinden de ciddi destek aldığını kaydetti.
İstanbul dünyaya örnek bir kent
Başkan Topbaş İstanbul’un dünya kentlerine artık model olduğunu ve bu başarıyı yakalarken de merpenleri elleri ceplerinde çıkmadıklarını söyledi.
“Kardeş şehir sayısını 38’e çıkarttık. 19 kentle işbirliği protokolü imzaladık. Uluslararası iyi niyet protokolü sayımız 16’ya çıktı. Bütün bunlar durduk yere olmadı. Teknolojiyi en iyi kullanan belediyeyiz. Mısır’dan pakistan’a dünya belediyelerine model oluyoruz. Hizmetlerimizi ‘mobil’ hale getirdik. Kendi yazılımlarımızı üretiyoruz.”
İstanbul’un dünyanın merkezi olma yolunda hızla ilerlediğini ve her geçen yıl İBB Bütçesini arttırdıklarını ifade eden Başkan Topbaş, konsolide bütçe yatırım tutarının 8,5 milyar lira olduğunu söyledi.
İBB Bütçesinin geçen yıla göre yüzde 13,75 artış sağladığını ve 2014 yılı bütçesinin de 9 milyar 100 bin lira olduğunun altını çizen Başkan Topbaş, “Bütçemizden yatırıma 5 milyar 575 milyon lira ayrıldı. Bir de konsolide bütçemiz var. Buna İSKİ ve İETT bütçeleri de dâhil. 2014 konsolide bütçemiz 15 milyar 589 milyon lira” diye konuştu.
Bugüne kadar 60 milyar yatırım yaptıklarını ifade eden Başkan Topbaş konuşmasını şu rakamlarla devam ettirdi: “Şirketlerimizin 10 milyar 140 milyon tl ciroları var. Bunları eklersek bu rakam 25 milyar 730 milyon oluyor. Konsolide bütçenin yatırım payı ise 8 milyar 523 milyon oluyor.Yine yatırımcı bir bütçe hazırladığımızın göstergesi. Zaten bugüne kadar toplam 60 milyar lira yatırım yaptık. Böylece 2014 sonunda toplam yatırım 68,5 milyarı aşacak.”
Aslan payı ulaşım ve çevrenin
Konuşmasında İBB Bütçesinde en büyük payı ulaşıma ayırdıklarına vurgu yapan Başkan Topbaş, bu payın 3.5 milyardan fazla bir rakama tekabül ettiğini söyledi. Başkan Topbaş şöyle devam etti: “Son 9 yılda ulaşıma 24,4 milyar lira harcadık. 2014 sonu itibarıyla bu rakam 28 milyar lira olacak. Ulaşım sorununun çözümünde büyük mesafe kaydettik. Her gün trafiğe 475 yeni araç ekleniyor. Nüfus 15 milyonu buldu. Kente gelen turist sayısı yaklaşık 3 kat arttı. Günlük yolculuk sayısı 11 milyondan 24 milyona çıktı. Bunlara rağmen ortalama yolculuk süreleri kısaldı. 2004’te 57 dakika iken şimdi 49 dakikaya indi. Bu önemli bir başarıdır.”
Başkan Topbaş 2004 öncesinde İstanbul’daki kavşak sayısının 57 olduğuna dikkat çekerek, 9 yıl içerisinde İstanbul’a 276 adet kavşak kazandırdıklarını ve 30 tanesinin de inşaatının devam ettiğini söyledi. Başkan Topbaş kavşak çalışmaları yapmaya başladıkları zaman bir takım eleştiriler aldıklarını hatırlatarak, “Bu eleştirileri ancak toplu taşıma imkanlarının yüksek olduğu kentlerde yapmak doğru olur. Toplu taşıma imkanlarının kısıtlı olduğu yerlerde kavşaklar önemlidir” diye konuştu. Başkan Topbaş şöyle devam etti: “Kente toplam 433 kilometre yol kazandırdık. 3 tünel yol açtık. Bu tünelleri yaparken de eleştiriler aldık. Bu tünellerde insanların sıkıntılar yaşayacaklarını söyleyenler oldu. Ama şimdi bu tünelleri kullananlar çok memnun. 1 saatte gidilen güzergâhları 5 dakikaya indirdik.”
Metrobüs Metroya dönüşüyor
“Tüm meclis üyelerinin gururla ifade edebilecekleri bir iş olan entegre bir ulaşım sistemi kurduk” diyen Başkan Topbaş, bu sayede tüm ulaşım istemlerinin birbirine bağladıklarını söyledi.
Toplu taşımada tek bilet sistemine geçtiklerini ve Metrobüs hattını 50 Km’ye çıkardıkları bilgisini veren Başkan Topbaş konuşmasına şöyle devam etti: “Evet Metrobüs’le alakalı yoğunluk yönünde eleştiriler var. Evet kabul ediyoruz. Artık Metrobüs’ün metroya dönülmesi gerekiyor. Bu Metrobüs hattımızın altından metro hattı gidecek şekilde düzenle yaptığımızı ifade etmek istiyorum. Metrobüs’le Beylikdüzü-Söğütlüçeşme arasını 83 dakikaya indirdik. Eskiden birkaç saatte ancak gidebilirdi. Raylı sistem ağını yaklaşık 3 kat geliştirdik. 44 kilometrelik hattı 114 kilometreye çıkardık.”
Başkan Topbaş Raylı Sistem Video’su hazırladıklarında bir takım eleştiriler aldıklarını hatırlatarak şu açıklamayı yaptı: “Bizler o tanıtım videosunda raylı sistemler derken biz tüm ray üzerinde olan ulaşım sistemlerini kastettik. İstanbul’da devraldığımız 45 km raylı sistemde sadece 8 km. metro olmasına rağmen biz 45 km olarak kabul ettik. Yani İstanbul’daki tüm raylı sistemi biz metro olarak kabul ettik.”
Sözümüzün eriyiz
Yerin altında 24 saat esaslı çalışıp alın teri döken çalışanlarımız var diyen Başkan Topbaş, “Bu çalışanlarımız bizim geleceğimizi hazırlıyor. Onlar bir tarih yazıyor. Göreve geldiğimiz de 400 bin civarı insanımız raylı sistem kullanırken yıl sonuna geldiğimizde bu sayı 2 milyonlara ulaşacak. Bu sayı 2016 yılında 7 milyon olacak. 2019’da ise 11 milyon olacak. Vatandaşa ne dediysek alnımızın akıyla karşılarına çıktık. Çünkü dediğimiz sözü yerde bırakmadık.” diye konuştu.
Sultanbeyli ve Bahçeşehir’e metro
Vatandaşlardan metroya çok büyük bir olduğunu ve Sultanbeyli, Bahçeşehir’deki vatandaşların ısrarla metro talep ettiklerini ifade eden Başkan Topbaş, “İnşallah bu müjdeyi vereceğiz. Sancaktepe’den Sultanbeyli’ye 6,5 km’lik metro hattını ilave edeceğiz. Ulaştırma Bakanlığımızla görüşmek suretiyle Bahçeşehir’e raylı sistemin ulaşmasıyla ilgili de çalışmayı tamalayacağız. 400 km yapıp yapamayacağımız tartışılırken böylece 400 km’nin üzerine çıkacağımızı da deklere etmiş olduk. Metro ağı 2019 sonrası, 776 km’ye kadar ulaşacak. Dünyanın en büyük ikinci metro ağına sahip olacağız. İstanbul’un Paris’ten fazla metro ağı olacak” dedi.
Akıllı otobüsler yollarda
Başkan Topbaş İETT filosunu da yenilediklerini kaydederek, dünyada bir çok fabrika işçi çıkarırken alım yaptıkları otobüs fabrikalarının yeni işçi istihdam ettiğini söyledi. İETT’yi 3 bin otobüsle güçlendirdiklerini ve 2 bin 500 otobüsü hizmete aldıklarını söyleyen Başkan Topbaş şöyle devam etti: “İstanbul’un akıllı otobüsleri var artık. Böyle ayrıcalıklı kente de bu yakışır. Zaten her alanda en gelişmiş teknolojiyi kullanıyoruz. Otobüslerimizde klima, tv, iç ve dış kameralar vardı. Ama halkımıza daha fazlasına layık dedik. Otobüslerimize ‘ücretsiz internet’ getirdik.Telefonları çok hızlı şarj edecek cihazlar yerleştirdik. Böylece toplu ulaşıma olan ilgiyi arttırıyoruz.”
Ulaşımla birlikte en büyük pay çevreye
Günümüz dünyasından kentlerde yoğun bir yaşamın sürdüğüne vurgu yapan Başkan Topbaş, Türkiye’de de İstanbul’un kent nüfusu bakımından en yüksek nüfusa sahipli şehri olduğunu söyledi. Çevre sorunlarının kentlerde çıktığını ve bu anlayışla dünya çapında yatırımlar yaptıklarını ifade eden Başkan Topbaş konuşmasına şöyle devam etti: “Boğaz’dan haliç’e Cansuyu veriyoruz.Bu başlı başına büyük bir çevre olayıdır. Haliç ve çevresi canlandı. Artık Haliç’te balıklar görebilirsiniz. Çöpten elektrik üretiyoruz. Onlarca arıtma tesisi inşa ettik. Kente milyonlarca metrekare yeşil alan kazandırdık. Melen projesi ile İstanbul’a su sıkıntısı yaşatmadık. Bu yüzden bütçeden çevreye önemli bir pay ayırdık. Bu pay yüzde 43’lerde. Bu 3 milyar 660 milyon liralık bir tutar anlamına geliyor.”
Başkan Topbaş başta Ayamama Deresi ve diğer delerin ıslahı yönünde çok önemli projelere imza attıklarını ve sürdürülebilir çevre anlayışıyla hareket edip İstanbul’daki atık suların yüzde 97’sini arıttıklarını ifade ederek, “Proje aşamasında olan tesislerimiz var. Onlarla arıtma oranı yüzde 99’u bulacak. İstanbul’da farklı kapasitede 35 atıksu arıtma tesisi var. 18’inin yapımı devam ediyor. 7 tane katı atık aktarma istasyonumuz var” diye konuştu.
İstanbul’un su havzaları
Başkan Topbaş İstanbul’un su ihtiyacını karşılama adına Melen’den 186 Km mesafeden su getirdiklerini ve yine 130 km’lik mesedefen İSKİ’nin bütçesiyle ikinci bir hat getirdiklerini ifade eden Başkan Topbaş konuşmasını şöyle sürdürdü: “İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak su havzalarıyla ilgili çok önemli yatırımlar yaptık. Su havzalarında özel mülkiyet olan yerlerin kamulaştırılmasıyla ilgili çok yoğun mesai harcadık. Özellikle 2004 yılına kadar havzalarda kamulaştırılan alan 11 Milyon m2’yken, 2004 yılından bu güne kamulaştırılan alanları 23 m2’ye çıkardık. Kimse bize buraları kamulaştırın demedi. Biz buraya yaptığımız harcamaları başka yerlere, görünür işlere harcayabilirdik. Ama biz dedik ki su önemli. İstanbul’un su havzaları önemli. 1 Milyar Dolarlık bir yatırım yapmışız.”
Kentsel Dönüşüm
Başkan Topbaş, kentsel dönüşüm projelerine İstanbul’un çok ihtiyacı olduğuna vurgu yaparak kentteki değişim ve dönüşüme herkesin destek vermesi gerektiğini söyledi. Başkan Topbaş, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın çıkardığı yasayla ilçe belediyelerine yetkiler verdiğini hatırlatarak şöyle devam etti: “Maalesef bazı belediyelerde “biz yapacağız ama büyükşehir izin vermiyor” diyenler var. Bu ülkesini seven insanları kabul etmiyorum. Bu belediyeyi kınıyorum. Kentin afet riskini yenilenmesi için fırsat olarak kullanabiliriz. Bu yetki zaten ilçe belediyelerinde biz sadece değerlendirme yapan yol gösteren oranındayız. 566 milyon lirayı buna ayırdık. Bu siyaset üstü olarak devam etmeli. Artık evinde oturan günlük yaşamını sürdüren insan korkmadan yaşamalı. KİPTAŞ bir taraftan TOKİ bir taraftan bu çalışmaları sürdürüyoruz.”
Rakamlarla 2014 Bütçesi
Yatırım ve hizmetlerin 2014 yılında da hız kesmeden devam edeceğini ifade eden Başkan Topbaş 2014 bütçesine dair şu rakamları paylaştı:
"2014 ı gider bütçesi 9,1 milyar lira. Gelir bütçesi 8,1 milyar lira. Bu tutarın 101 milyon lirası vergi gelirleri. 494 milyon lirası teşebbüs ve mülkiyet gelirleri. 140 milyon lirası sermaye gelirleri. 7 milyar 328 milyon lirası çizelgede gösterilen diğer gelirler kaleminden oluşmaktadır. Yani yüzde 90’nı maliye bakanlığı ve iller bankası payları oluşturuyor. Gelir - gider bütçesi arasındaki denklik ise iç ve dış borçlanma yolu ile sağlanıyor. 2014 bütçesi finansman tablosunda; 732 milyon lira iç borçlanma, 454 milyon lira iç borç geri ödemesi, 1 milyar 295 milyon lira dış borçlanma, 573 milyon lira dış borç geri ödemesi görülüyor. Bu tablodan anlaşılacağı üzere bütçemizde, kullanım ve ödeme farklarından oluşan 1 milyar tl borçlanma öngörüldü. Borçlanma yoluyla elde edilen kaynağın önemli bir bölümü raylı sistem ulaşımları için kullanılacaktır."
Büyükşehir Belediyesi’nin 2014 yeni yıl bütçesi oybirliğiyle kabul edildi.
Başkan Topbaş oylamadan sonra tekrar kürsüye çıkarak İBB Meclis üyelerine teşekkür etti.
İBB