Kadri Samsunlu: Bölgenin en büyük hub’ı olacağız!
İGA Havalimanı İşletmesi İcra Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü H. Kadri Samsunlu, "İstanbul Havalimanı, bölgenin en büyük hub'ı haline gelecek. Tüm fazları tamamlandığında 5,5 milyon ton kapasiteyle kargo tarafında da bölgede hub olacağız" diyor...
29 Ekim'de ulaşıma açılan İstanbul Havalimanı, özellikle teknolojisindeki pek çok ilkle dünyanın en büyük havalimanlarından biri. Bugün birinci faz kapsamında, 2 pist, 2 yedek pist ve 90 milyon yolcu kapasiteli terminal, destek binaları ve kuleyle hizmet veriyor. İGA
Havalimanı işletmesi icra Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü H. Kadri Samsunlu, tüm fazların tamamlanmasıyla yıllık 200 milyon yolcu kapasitesiyle 300'den fazla destinasyona uçuş imkanı sunacaklarını belirtiyor.
İstanbul Havalimanı'nın bulunduğu bölgeden 3 saat uzaklıkta 60 ülke ve 130 destinasyon bulunuyor ve 1 milyar 500 bin yolcu bu ülkelerden diledikleri her yere ulaşabilecek. "Biz her zaman şunun altını çiziyoruz: İstanbul Havalimanı, bölgenin en büyük hub'ı haline gelecek" diyen Kadri Samsunlu, bu yatırımla oluşturulabilecek stratejilerden birini de şöyle örnekliyor: "Kargo bakımından da bölgenin hub'ı olmayı hedefliyoruz. İstanbul Havalimanı tüm fazları tamamlandığında 5,5 milyon ton kargo kapasitesine sahip olacağını belirtebiliriz. Bu proje Türkiye'nin gelecek 10-20 yılı düşünülerek planlandı. 2023 yılında 100 milyon yolcuyu geçmek ve yüzler kulübüne girmek için çalışmalarımızı sürdürmeye devam ediyoruz."
İstanbul Havalimanı'nın tüm fazları tamamlandığında tahmini yapım maliyeti 10,2 milyar Euro olacak. Samsunlu, bugüne kadar da 7,5 milyar Euro'luk yatırım yaptıklarını açıklıyor.
Tüm fazlar tamamlandığında günlük 3 bin 500 iniş kalkış sayısı, geniş gövdeli 266 uçak kapasitesi ve 143 adet yolcu köprüsü ile havalimanı önümüzdeki 5 yılda 100'e yakın havayolu şirketine hizmet vermeyi de hedefliyor.
Capital’den Elçin Cirik, İGA Havalimanı İşletmesi icra Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü H. Kadri Samsunlu ile Türkiye'nin en büyük projesinin gerçekleşme sürecini, getirdiği ilkleri ve gelecekteki hedeflerini konuştu:
İGA'nın kuruluş öyküsü ve bugüne kadar olan yolculuğunu aktarabilir misiniz?
Kalyon, Cengiz, Limak, MAPA Ortak Girişim Grubu, Türkiye'nin kalkınma hedefleri doğrultusunda,
DHMİ'nin 3 Mayıs 2013'te İstanbul Havalimanının inşa edilmesi ve işletilmesi için yaptığı ihaleyi, en yüksek teklifi vererek Mayıs 2013'te kazandı. Ardından aynı ortak girişim grubu, projenin inşaatı ve 25 yıllığına işletmesi için İGA'yı kurdu.
42 ay gibi rekor sayılabilecek bir sürede havalimanı inşaatı bitirilerek işletme aşamasına geçildi. Toplamda 4 fazda tamamlanacak İstanbul Havalimanı'nın ilk fazı 29 Ekim 2018 tarihinde açıldı.
6 Nisan 2019 tam kapasiteye geçiş operasyonu sürecinde, saat 14:00 itibarıyla da tam kapasite uçuşlara geçildi. Birinci faz kapsamında, 2 pist ( 2 yedek pist) ve 90 milyon yolcu kapasiteli terminal ve destek binaları ve kuleyle hizmet veriyoruz. Tüm fazlan tamamlandığında İstanbul Havalimanı, yıllık 200 milyon yolcu kapasitesiyle 300'den fazla destinasyona uçuş imkanı sunacak.
İstanbul Havalimanı'nı global ölçekte nasıl bir konuma yerleştirmeyi hedefliyorsunuz?
İstanbul Havalimanı'nı diğer havalimanlarından ayıran en önemli özellik birçok ilki bünyesinde barındırması. Örneğin dünyanın tek çatı altında sıfırdan yapılan en büyük havalimanı, dünyanın en büyük terminal binası, Avrupa'nın en büyük havalimanı otoparkına sahibiz. Bunun yanı sıra tasarım, dizayn, teknoloji, istihdam, yolculuk deneyimi, perakende alanları gibi konularla diğer havalimanlarından ayrıştığımızı düşünüyoruz. Pek çok açıdan dünya sahnesinde birinciliğe oynayacak projeyle Türkiye markasına katkı önceliğimiz.
Biz her zaman şunun altını çiziyoruz: İstanbul Havalimanı, bölgenin en büyük hub'ı haline gelecek. İstanbul Havalimanı'nın bulunduğu bölgeden 3 saat uzaklıkta 60 ülke ve 130 destinasyon bulunuyor ve 1 milyar 500 bin yolcu bu ülkelerden diledikleri her yere ulaşabilecek. İstanbul Havalimanı, Türkiye'nin bir "özgüven" projesidir. Teknoloji, yolcu deneyimi, ulaşım kolaylığı, perakende alanları, havalimanı içerisinde yer alan markalar ve öncülük ettiğimiz projelerle hub olmak adına iddialıyız. Bu yatırımla büyük stratejiler oluşturulabilir. Örneğin kargo bakımından da bölgenin hub'ı olmayı hedefliyoruz. İstanbul Havalimanı tüm fazları tamamlandığında 5,5 milyon ton kargo kapasitesine sahip olacak.
Projenizi farklılaştıran başlıca özellikler neler?
Her şeyden önce yolcular, İstanbul Havalimanı'ndan daha önce benzeri görülmemiş bir yolcu deneyimiyle ayrılacak. Açıkça görülür işlemler, okunaklı yolcu rotaları ve kolaylaştırılmış yürüme mesafeleriyle yolcu akışlarını basitleştirdik. Havalimanında 400'den fazla yerli ve yabancı markayı ilk defa tek çatı altında buluşturan 53.000 metrekarelik dünyanın en büyük Duty Free alanı ve aynı zamanda 32.000 metrekarelik yeme- içme alanımız bulunuyor. Engelli yolcular için de ayrı otoparklar, asansörler, hissedilebilir şeritli yollar, özel girişli kapılar ve yönlendirme tabelaları bulunuyor.
İGA çevre ve sürdürülebilirlik çalışmaları kapsamında yürütülen önemli projelerimizden "Atıktan Sanata Projesi" ile inşaat sürecinde ortaya çıkan atıkların yeniden kullanılarak değerlendirilmesi, atık azaltımı ve atık bilincinin artırılmasına yönelik bir sanat atölyesi kurduk. Bölge halkı için sosyal ve ekonomik getirilerin sağlanması için de İstanbul Teknik Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü'nde proje kapsamında yapılan etkinlikler ve eğitimler, ders planlarına dahil edildi.
Bunun yanı sıra 451 odalı son derece konforlu havalimanı oteli yolcularımıza hizmet veriyor. En önemli konulardan biri de özel yolcu programı. İGA PASS ile yolcularımıza ayrıcalıklı, konforlu ve keyifli bir seyahat deneyimi sunmak için yeni bir üyelik programını hayata geçirdik.
İGA PASS adını verdiğimiz özel yolcu programıyla 3 farklı hizmet sunuyoruz. Üyelik programında lounge, mini golf aracı, hızlı geçiş, öncelikli check-in, otopark, vale ve şehir içi transfer hizmetleri yer alıyor. Klasik havalimanı servis anlayışının aksine, maksimum kalitede konfor sunmayı hedefleyen İGA PASS programının en önemli hizmet ayrıcalıklarından biri de İGA Lounge oluyor. Bu hizmet sayesinde havalimanında uçuşunu bekleyen yolcular 4 bin 420 metrekare büyüklüğünde ve 584 kişilik oturma kapasitesiyle İGA Lounge, 24 saat boyunca hizmet alabiliyor.
Üyelik programında çocuklu aileler için de kapsamlı hizmetler düşünüldü. Lounge alanında ebeveynler uçuşu beklerken çocuklarda oyun oynayabilecek ve çizgi film izleyebilecek. Yeme-içme alanında bulunan ekranlardan aileler oyun odasındaki çocuklarını takip edebilecek. Çocuk tuvaleti, bebek bakım odası ve emzirme odası gibi her detayın düşünüldüğü İGA Lounge'da çocuklu ailelerin rahatlığı da unutulmadı. Bunun yanı sıra yolcular, İGA Lounge alanında bulunan ekranlardan Duty Free'ye gitmeden almak istedikleri ürünlerin ön siparişini verip, ekranda belirtilen en yakın Duty Free alanından siparişi verilen ürünü satın alabilecek.
Rahatlamak ve işlerinden uzaklaşıp dinlenmeyi tercih edenler için bilardo, oyun alanı, kafe gibi detayların olduğu ve aynı zamanda duş alanlarının da yer aldığı İGA Lounge, alışılmışın dışında olma özelliğiyle dikkat çekiyor. Televizyon, özel televizyon koltuğu ve özel sinemaların bulunduğu bu alan, özellikle genç yolcuların bir numaralı tercihi olacak nitelikte. Tatile çıkanlar, stres ve yorgunluklarından uzaklaşmaya İstanbul Havalimanı'nda başlarken, yemek salonu, açık büfe, rahatlama alanı, bilardo ve oyun konsolu gibi detaylarla yolcular, adeta tatildeymiş hissiyle bu konforu daha havalimanında iken yaşayacak.
Tüm bu detaylar düşünüldüğünde ilklerin ve enlerin havalimanı İstanbul Flavalimanı dünya havacılığında en önemli hub haline gelecek. Buna çok inanıyor ve çalışıyoruz.
İstanbul Havalimanı bugün günlük kaç yolcu ağırlıyor? Yakın dönemde yolcu ve uçuş sayısı ne kadara çıkacak?
İstanbul Havalimanı'nda toplam 66 havayolu şirketi tarifeli uçuş düzenleniyor. Şu an günlük 572 geliş 574 iniş olmak üzere ortalama 1.146 sefer gerçekleşiyor. 6 Nisan 2019 itibarıyla tam kapasiteye geçiş sürecinden 26 Mayıs 2019'a kadar olan süre içinde İstanbul Havalimanı'nda 8 milyon 837 binden fazla milyon yolcuya hizmet verildi.
Geleceğe dönük olarak da İstanbul Havalimanı projesine başlarken hedefimiz belliydi ve bu hedefi bu havalimanı Türkiye'nin gelecek 10-20 yılı düşünülerek planlandı. 2023 yılında ise 100 milyon yolcuyu geçmek ve yüzler kulübüne girmek için çalışmalarımızı sürdürmeye devam ediyoruz. Tam kapasiteye geçtiğimiz günden bu yana 5 tane yabancı havayolu şirketi Ethiopian Airlines, Nouvelair, Indigo, Air Albenia ve Sichuan Havayolu ilk defa İstanbul Havalimanı'ndan uçmaya başladı. Öte yandan İstanbul Havalimanı'nın tam kapasite hizmete geçmesiyle Avrupa, Orta Doğu, Afrika ve Uzak Doğu olmak üzere çok farklı kıtalardan havayolu şirketleri, mevcut frekans sayısını 2 kat arttırdı.
1 Nisan 2019 itibarıyla uçuşlarına başlayan Ethiopian Airlines'ın 15 Haziran 2019 itibarıyla, 737-800 tipi yolcu uçaklarıyla gerçekleştirdiği haftalık 3 frekans uçuşlarını, haftalık 6 frekansa yükseltirken, Saudi Arabian Airlines ise normal şartlarda yaz döneminde haftalık 35 olan frekans sayısını Airbus A330 tipi uçaklarla haftalık 42 frekansa çıkarttı. Aeroflot, uçuşlarını 2019 yaz tarifesinde haftalık 35 sefere yükselttiğini duyurdu. Middle East Airlines ise uçuşlarını yaz ve kış tarifesinde, Airbus A330 ve A320 tipi uçaklarla haftalık 14 frekansla icra ederken, 1 Haziran itibarıyla frekansını haftalık 21 frekansa yükselteceğini açıkladı.
IndiGO, Ağustos ayında haftalık 7 olan Delhi seferlerinin sayısını 14'e çıkarırken, China Southern ise 29 Mayıs 2019'da yeni hat açarak; VVuhan'dan İstanbul'a haftalık 3 sefer başlatacak. Pekin'den düzenlediği haftalık 3 uçuş ile seferlerini 6'ya çıkartacak China Southern, Çin'den Türkiye'ye en çok direk uçuş düzenleyen Çinli havayolu şirketi konumuna yükselecek. Bunun yanı sıra THY ise 17 Temmuz'dan itibaren Bali'ye yeni hat açarak gerçekleştirdiği haftalık 3 uçuşunu 7'ye kadar yükseltecek.
THY, 2019'da 10 yeni destinasyonu uçuş ağına ekledi. Denpasar-Bali, Luxor, Meksika-Cancun, Port Hartcourt, Marakeş, Rovaniemi, Sharjah, Uşak,Pointe Noire, Port Sudan olmak üzere yeni destinasyonlara havalimanımızdan sefer yapacak.
Tüm bu emareler bile önümüzdeki yıllarda bu havalimanın kapasitesinin ne kadar artacağını dair işaretler.
İş ortaklarınızı seçerken özellikle nelere dikkat ediyorsunuz? Gelecekte hangi alanlarda yeni iş ortakları arayışınız olacak?
iş ortaklarımızı seçerken şirket ortaklarının ve ekibinin başta havacılık sektöründeki tecrübesine, İstanbul Havalimanı gibi iddialı bir projedeki iş yapma ve kendilerini gösterme azmine ve sonuçta kaliteli servis verme beceri ve potansiyelini değerlendiriyoruz. Bu yaklaşımla içerisinde operasyon, teknik destek, çevre, İT gibi birçok disiplinden irili ufaklı 200'ün üzerinde iş ortağımızla çalışıyoruz.
İş ortaklarımız şirketimiz koordinasyonunda, aynı çatı altında ve tek bir amaçla hizmet verdikleri için tüm yaratıcılıklarını, üretkenliklerini ve motivasyonlarını yolcu memnuniyetinin nasıl sağlayacakları üzerine odaklıyor. Gelecekte birlikte çalıştığımız tüm ortaklarımızla mevcut servis kalitemizin nasıl artırılacağı ve teknoloji kullanımını maksimize ederek hata oranlarımızı en aza indirmek üzere çalışmalar yapacağız. Ortaklarımız her gün sahada birlikte oldukları için hem birbirlerinin alanlarına giren konuları birlikte değerlendirmek fırsatı hem uygulamayı anında sahada gerçekleştirme fırsatı bulacak. Önümüzdeki dönemde de otomasyon, yapay zeka, yolcu memnuniyet araştırmaları gibi konularda yeni iş ortaklarımız olacak.