Genel

Kale Grubu 4 yılda ciroyu ikiye katlamak istiyor!

Kale Grubu, Türkiye'nin önde gelen sanayi kuruluşlarından... Dev grubun kaptan köşkünde ise son 4 yıldır Zeynep Bodur Okyay var. Okyay, son dönemde dikkat çeken, grubun değişiminin arkasındaki isim

 

Kendisinin "geçmişin üzerine geleceği inşa etmek" olarak özetlediği bu değişim projesinin Kale Grubu'nu önemli başarılara taşımasını planlıyor. Mevcut dönüşüm planı çerçevesinde yönetim kurulunu yeniden yapılandıran, kurumsal kimliği değiştiren, şirket sayısında konsolidasyona giden ve sektöre odaklanan Okyay, operasyonel mükemmellik ve sürdürülebilir büyüme hedefliyor. En önemlisi, "Bu projeyle, 1,2 milyar TL olan net ciromuzu 2015'te 2 katına çıkaracağız" diyecek kadar iddialı konuşuyor.   Türkiye'nin öncü sanayi kuruluşlarından Kale Grubu önemli bir değişimin eşiğinde... Kaptan köşküne 2007 yılında oturan, duayen işadamı İbrahim Bodur'un kızı Zeynep Bodur Okyay, bu dönüşümün arkasındaki isim. Yeni kaptanın "geçmişin üzerine geleceği inşa etme projesi" olarak adlandırdığı bu dönüşüm planına yönetimi devraldığı yıl başlaması ise dikkat çekici.   Okyay'ın 2016 yılında makro sonuçlarını elde etmeyi planladığı bu proje kapsamında aldığı aksiyonlar da bir hayli ilginç. Yönetim kurulunda büyük bir dönüşüm gerçekleştiren Okyay, kurumsal kimlikte de önemli bir yenilik gerçekleştirdi. Kale şemsiyesi altında pek çok markayı birleştirdi. Grubun güçlü olduğuna inandığı yapı ürünleri ve havacılık sektörüne odaklandı. Bu kapsamda 25 olan şirket sayısını 18'e konsolide etti. Tüm bunlarla operasyonel mükemmellik ve sürdürülebilir büyüme hedefleyen Okyay'ın bu yeni dönüşüm projesi kapsamında önümüzdeki döneme ait iddialı hedefleri de var. "Kale Grubu 2011 net cirosu 1,2 milyar TL. Bunu 2015'te 2 katma çıkaracağız" diyen Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Okyay'la şirketin yeni dönem projelerini, kendisi yönetimi devraldıktan sonra oluşan değişimi ve geleceğe yönelik hedeflerini konuştuk:   Hem kriz döneminde hem de çok önemli bir liderin ardından Kale'nin başına geçtiniz. Bu süreçte ne tür zorluklarla karşılaştınız   2008 kriziyle birlikte şirketin yönetim kurulu başkanı oldum. Çok ciddi bir performans baskısı ve stres vardı. Zorlandım gerçekten. Bu nedenle yeni bir proje başlattık. Bu projeyi 4 yıldır uyguluyoruz. Bunu, "Geçmişin üzerine geleceği inşa etme" projesi olarak adlandırıyoruz.   Bu projeyle işleri daha iyi yönetmek için nasıl bir yöntem izlenmeli, hangi fırsatlar var, nasıl büyüyelim sorularına odaklandık.   Kurucumuz İbrahim Bodur, grubumuzu ve biz çalışanları bugüne kadar güven ve itibarla getirdi. Gerçekten bunu çok önemsiyoruz. İbrahim Bey halen başımız sıkıştığı zaman bizi vizyonuyla aydınlatıyor ve bize yol gösteriyor. Kendisinin oluşturduğu çok önemli bir kurum kültürü var. Bu kurum kültürünün üzerine bir şeyler inşa etmemizin doğru olacağını düşündük.   Sonuçta dünya da değişiyor. 90'larda başlayan küreselleşme her geçen gün hızlanıyor. Şirketler de bu küresel baskıyı daha fazla hisseder oldu. Trendler çok hızlı değişiyor. Buna göre de iş dünyasının şekillenmesi gerekiyor. Bu nedenle bu yeni projeyi hayata geçirdik.   Son dönemde kurumsal kimlikte de bir değişikliğe gittiniz. Yönetim kurulunun tamamı değişti. Bu projenin bir sonucu muydu bunlar Tamamen öyle. Biz 2008'de, önümüzdeki 5 yılı, krizin de etkisiyle bir derleme toparlama ve konsolidasyon yılı olarak ilan ettik. Dolayısıyla 2012 sonuna kadar bizim birinci devre stratejimiz bu... 2012'den sonra da projemizin ikinci fazı olan büyüme stratejisine geçiş var.   Bu vizyon doğrultusunda aramıza yeni arkadaşlar katıldı. Daha önce bizimle çalışan ve aramıza yeni katılan arkadaşlarla iyi bir sinerji yakaladığımızı düşünüyorum.   Kale'yi dönüştürecek bu yeni stratejinin ana hatları tam olarak nedir Aslında bu bir yol haritası. Belli alanlara odaklanmayı öngörüyoruz. Kaynaklarımızı verimli ve etkin şekilde kullanmamız gerektiğini anladık. Bizim kurumumuzun DNA'sında yer alan birtakım özellikler var. Bunların üzerine kurumumuzu inşa etmeliyiz.   Kısacası Kale Grubu olarak güçlü olduğumuz yapı ürünleri, yapı kimyasalları ve havacılık sektörlerine odaklanma kararı aldık. Havacılık, 80'lerin başından bu yana içinde olduğumuz bir sektör. Yapı ürünleri ve kimyasalları sektöründe ise yıllardır büyümemizi sürdürüyoruz. Temel olarak bunlar iki farklı alan olduğu için her birine özel strateji belirledik. Tepede bu stratejileri uyumlaştırmayı planladık. Bir kurum karnesi çıkardık. Bu kurum karnesine uyumlu hedefler oluşturduk.   Performans kriterlerimizi de bu çerçevede netleştirdik. Finansal hedefler de çok önemli, onları da ortaya koyduk. Şirketimizin hem Türkiye'de hem de global arenada etkinliğini artırmak için de verimlilik artırıcı projeler geliştirdik. Bütün alanlarda bunların üzerine odaklandık. Sonunda da yol haritamızı, bütçelerle, iş planlarımızla ilişkilendirerek 20l6'ya kadar olan makro plan dahilinde yola çıktık.    Bu iki alana odaklanmaktaki amaç ne   Aslında temel olarak operasyonel verimlilik, mükemmellik ve sürdürülebilir büyüme bizim hedefimiz. Odaklandığımız her iki ayrı iş alanı için bu konularda neler yapabileceğimizin yol haritasını çıkardık. Bir sonraki hamlemizin de sürdürülebilirliğe hizmet etmesi gerekiyor. Bu çerçevede ana çatıyı kurduk.   Konsolidasyon evresinde şirket sayısı ne kadar azaldı Son dönemde yaptığımız birleşmeler öncesinde şirket sayımız 25'ti. Şu anda bu sayı 18'e indi. İnşaat grubunda özellikle seramik alanındaki şirketlerimizi birleştirip tek çatı altında topladık. Büyüme alanı olarak yapı kimyasallarını seçtik. Yapı kimyasalları alanında daha agresif hedefler koymak ve bu alanda yurtdışı varlığımızı artırmak gibi hedeflerimiz var.   Bu proje sonucunda ulaşmak istediğiniz rakamsal hedefler neler Kale Grubu 2011 net cirosu 1,2 milyar TL, bunu 2015'te 2 katına çıkarmayı hedefliyoruz. Ana iş alanlarımızda yıllık ortalama yüzde 5'lik bir iyileşme ile 5 yıl sonunda EBITDA kârlılık oranımızı yüzde 25 oranında artıracağız.   Karoda şu anda pazar payımız ciro olarak yüzde 26. Markalarımızın değerini yükselterek karo pazarında değersel payımızı yüzde 30'lara taşıyacağız.   Yapı kimyasallarında önümüzdeki dönemde daha fazla büyümeyi su ve izolasyonda sağlayacağımızı düşünüyoruz. 2016 yılında seramik uygulamaları ısı ve su yalıtımı alanlarında ürün ve hizmet grubuna göre yıllık ortalama yüzde 10 ila 30 arasında büyüme hedefliyoruz.   Odaklandığınız diğer alan olan havacılıkta hedefiniz yüksek mi Bu sektörde savunma ve havacılık alanlarında faaliyetimiz var. Her ikisi de aslında farklı yetkinlikler içeriyor. Türkiye eskiden bu alanda sadece ürün ve hizmet satın alan konumdaydı. Şu an itibarıyla bizim de yoğun çabalarımız sonucunda, ürün ve hizmet üretir hale geldik.   Burada amacımız parça üretiminden komple, bütünsel bir ürün üreten bir yapıya ulaşmak... Bunun için ciddi AR-GE yatırımı gerekiyor. Biz Türkiye'de yüzde 100 yerli sermaye ile bu alanda iş yapan tek şirketiz. Zoru başardığımızı düşünüyorum. Bu sektörde hızlı büyümenin yöntemlerini aramanın faydalı olacağına da inanıyorum.   Şirket bünyesinde 2011 yılı AR-GE bütçeniz neydi Grup olarak ciromuzun yüzde 2'sini AR-GE'ye ayırıyoruz. Değişime adaptasyon ve hız herkes için olduğu gibi bizim için de çok önemli olacak.   Havacılığın cironuz içindeki ağırlığı ne durumda Biz hala inşaat malzemelerine odaklı bir grubuz. Ancak bir dönüşüm yaratmaya çalışıyoruz. Kalebodur, Kalekim ve Çanakkale Seramik'in grupta yüzde 70 gibi bir ağırlığı var. Diğer iş kollarını toplamı ise yüzde 30. Bunu artırmayı planlıyoruz.   Şu anda dünyada ve Türkiye'de kaç mağazanız mevcut Biz şu anda 100 ülkede 400 noktaya ulaşmış durumdayız. Türkiye'de 250 adet dağıtım noktamız var.    Çevre ülkelerde yeni pek çok mağaza açıldı. Bu atağınız sürecek mi Evet, Erbil, Baku, Priştine ve Dubai Abhazya, Beyrut, Riyad, Bağdat ve Trablus'ta da yeni mağazacılık konseptimiz ile tasarlanan yeni mağazalarımızın bir kısmını 2011'de devreye aldık. Başlanan ama bölgedeki gelişmeler nedeniyle açamadıklarımızı da 2013 yılında devreye almayı planlıyoruz.   İhracat konusunda 2009 yılında Kale Grubu biraz karamsar bir tablo çiziyordu. Şu anda ihracatta durum nedir    Kriz dip noktasıydı. Onun üzerine ufak ufak kazanımlarla bir noktaya geldik diyebiliriz. Her yıl bir önceki yıldan daha iyi bir performans gösterdik. Ben yine de geçen yıl daha iyi bir performans beklerdim açıkçası. 2011 yılında tüm grubun yaptığı ihracat 213,3 milyon TL'ydi.   İtalya'da bir satın alma gerçekleştirdiniz. Detaylar çok yansımadı. Ne kadara gerçekleşti bu satın alma Buraya 25 milyon Euroluk bir yatırım yaptık. Yeni iş hedeflerimiz arasında bulunan uluslararası bir şirket olmanın ilk adımı olarak değerlendirilebilecek bir satın almaydı bu. Bu proje ile Rusya'dan sonra ikinci yurtdışı yatırımımızı da inovasyon ve tasarım merkezi olan İtalya'da yapmış olduk. İtalya'da bir seramik tesisinin yüzde 100 Türk sermayeli yabancı bir şirket tarafından satın alınması, daha birkaç yıl öncesine kadar sektör tarafından neredeyse imkansız görünüyordu.   Bu fabrikayla ilgili hedefleriniz neler Bu satın almayla Kaleseramik'te ciromuzu yüzde 25, yurtdışı satışlarımızı ise yüzde 100 artırmayı planlıyoruz. İtalya'da önümüzdeki 5 yılda ise planımız toplam 25 milyon Euro'luk daha yatırım yapmak.   2012 yılı rakamsal hedeflerin dışında başka ne tür hedefleriniz olacak 2012'de, uzun vadeli ve sürdürülebilir odaklı büyüme stratejimiz paralelinde, yatırımlarımıza devam etmek ve riskin en iyi şekilde yönetilmesi odağımız olacak.   2012 yılında yine iç talebin büyümede lokomotif olacağını ama 2011 kadar da hızlı bir büyüme olmayacağını düşünüyoruz. Ayrıca bu yıl grubumuzun odağına dış satışları koyduk.   YENİ DÖNEM AJANDADA NELER VAR    YOL HARİTASI İZLENECEK   4 yıl önce oluşturduğumuz ve 2016 yıl sonunu hedefleyerek, yola çıktığımız yol haritamızın izlenmesi benim için çok önemli. Bir defa operasyonel mükemmellik konusunda daha iyi olmamız gerektiğini düşünüyorum. Bu alana odaklıyım.   VERİMLİLİK ÖN PLANDA   Bu anlamda ciddî verimlilik çalışmaları da yapıyoruz. Bu çalışmaların maliyetler üzerindeki etkisini şu anda görüyoruz. Daha da göreceğiz. Yine de bu çalışmaların çok zor olduğunu söyleyebilirim. Gıdım gıdım iyileşme oluyor diyebiliriz. Sürekli verimlilik adına çalışmalar yapmak da bir diğer önceliğim.   KÂRLILIK ÖNEMLİ   Kârlı büyüme ise ajandamdaki ikinci konu. Zaten şu anda konsolidasyon evresi kapanmak üzere. Son 3 yıldır kârlılık anlamında da her yıl bir önceki yıla göre daha iyi bir performans gösteriyoruz.   SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK İÇİN ÇALIŞIYORUZ   Sonuçta İbrahim Bey bu şirkette çok iyi bir baz oturttu. Türkiye çıkışlı ancak dünyaya da üreten ve satan bir şirket oluşturdu. Şimdi ben ne yapabilirim diye düşünüyorum. Performansı sürdürülebilir kılma adına bir şeyler yapabilirim. Bunun için de çalışıyoruz.   DÜNYAYA ENTEGRASYON   Bir yandan da dünyaya entegre olmalıyız. Bizim o bacağımız eksikti. Farklı coğrafyalara üreten, onlara satan, onlardan alan bir yapımız olmalı. Benim mevcut vizyonumuza ekstra katkım da bu olabilirdi zaten.   ‘YURTDIŞI FIRSATLARA BAKIYORUZ’   İNORGANİK BÜYÜME   Yurtdışındaki fırsatları değerlendirmek istiyoruz. Bizim planımızda organik büyümenin dışında, inorganik büyüme de var. Öylesinin daha hızlı olduğunu düşünüyoruz. Şu anda pek çok fırsat da mevcut. Ancak Avrupa'da İtalya'ya yaptığımız yatırım dışında başka yatırım yapmayı planlamıyoruz.   GELİŞEN PAZARLAR RADARDA   Daha çok gelişen pazarlara yönelik hedeflerimiz var. Orada fırsatları kovalamaya gayret ediyoruz. Türkiye'nin kendi etrafı bizim için kritik. Ortadoğu da buna dahil. Bizim Kalekim olarak Rusya'da bir yatırımımız var zaten. 2007'de devreye girmişti. O yatırımımız verimli şekilde çalışmaya devam ediyor. Bu işimizi büyütme planımız var.   ŞİRKET BAKIYORUZ   Bunun dışında Ortadoğu'da da hem yapı kimyasallarında hem de seramikte mümkün olursa bir şirket almak, yoksa organik anlamda yatırım ya da stratejik ortaklık gibi bir yapılanmaya gitmek istiyoruz. Bununla ilgili birtakım görüşmelerimiz var zaten ama tam netleşmedi.   Şeyma Önce Bayıksel/Capital