Kent Haberleri

Kanal İstanbul bu tehlikeye karşı şart!

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, patlamada en büyük yıkıcı etkiye neden olan 2 bin 750 ton amonyum nitratın, 6 sene önce Beyrut'a giderken İstanbul Boğazı'ndan geçtiğini duyurdu...

Lübnan'daki Beyrut Limanı'nda önceki gün yaşanan patlamada 113 kişi öldü, 4 binden fazla kişi yaralandı. Sabah'tan Kenan Kıran ve Zeynel Yaman'ın haberine göre, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, patlamada en büyük yıkıcı etkiye neden olan 2 bin 750 ton amonyum nitratın, 6 sene önce Beyrut'a giderken İstanbul Boğazı'ndan geçtiğini duyurdu. Bakan Varank, Twitter'daki mesajında, "Hepimizin yüreğinin yandığı patlamaya neden olan 2750 ton amonyum nitrat, 6 sene önce Beyrut'a giderken İstanbul Boğazı'ndan geçti. Sayın Cumhurbaşkanımızın ısrarla üzerinde durduğu Kanal İstanbul basit bir konu değil, Türkiye için stratejik bir güvenlik meselesidir" ifadelerine yer verdi. 

Söz konusu amonyumun 2013 yılında Gürcistan'dan Afrika ülkesi Mozambik'e gitmekte olan Moldova bandıralı Rhosus isimli bir gemide bulunduğu belirtildi. Arıza yaşanınca gemi Lübnan limanına terk edildi. Lübnanlı yetkililer; bir süre sonra gemideki mallara el koydu ve amonyum nitrat Beyrut limanında uygun bir yere, daha sonra ise 12 numaralı depoya taşındı. Liman müdürü, patlayan malzemenin "izole edilmiş 12 numaralı ambara" mahkeme kararıyla taşındığını söylüyor. Bakan Varank'ın bahsettiği üzere Rhosus adlı gemi, 2 Temmuz 2013 tarihinde sabah saatlerinde İstanbul Boğazı'ndan geçiş yaptı.

HER YIL BİNLERCE GEMİ GEÇİYOR

Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü kayıtlarına göre, İstanbul Boğazı'ndan her sene çok sayıda petrol ve kimyasal taşıyan tankerler geçiş yapıyor. Buna göre, 2019 yılında İstanbul Boğazı'nda yüzde 63.6'sı uğraksız geçiş olmak üzere toplam 41 bin 112 adet gemi geçti. 2018 rakamlarına göre gemi geçiş sayısı aynı kalmakla birlikte geçiş yapan gemilerin toplam gross tonajının yüzde 4.2 artarak 638.9 milyona, net tonajının yüzde 4 artarak 340,3 milyona, taşınan toplam yük miktarının da yüzde 7 artarak 469.6 milyon tona ulaştığı belirtildi. 2019'da İstanbul Boğazı'ndan geçen toplam 469,6 milyon ton yükün 163.5 milyon tonla yüzde 34.8'ini meydana getiren petrol dahil tehlikeli yük sınıfındaki yükler, bir önceki seneye göre yüzde 8.6 arttı.

Kanal İstanbul Türkiye için stratejik bir güvenlik meselesi!