Kanal İstanbul Çok Disiplinli Değerlendirme kitabı çıktı!
Kanal İstanbul Çok Disiplinli Değerlendirme isimli kitap ile Kanal İstanbul Çalıştayı kitabı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Florya Yerleşkesi’nde gerçekleştirilen törenle basına ve kamuoyuna tanıtıldı.
Kanal İstanbul Çok Disiplinli Değerlendirme isimli kitap ile Kanal İstanbul Çalıştayı kitabı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Florya Yerleşkesi’nde gerçekleştirilen törenle basına ve kamuoyuna tanıtıldı. İBB iştiraki KÜLTÜR A.Ş.’nin yayınladığı kitaplarla beraber Çalıştay yayınının İngilizce versiyonu ve İstanbullulara dağıtılmak üzere hazırlanan “25 Soruda Kanal İstanbul” isimli broşür de düzenlendi.
CAN AKIN ÇAĞLAR: “KANAL’A DESTEK VEREN TEK BİLİMSEL ÇALIŞMA YOK”
Törende konuşma yapan İBB Genel Sekreteri Can Akın Çağlar, kitapların bugüne kadar yapılmış ilk bilimsel ve detaylı bir çalışma olduğuna dikkat çekerek, “Bu durum yayınlarımızın önemini daha da arttırıyor. 17 farklı bilim alanında 29 bilim insanı ve uzman, bilimsel verilere dayanarak Kanal İstanbul’un şehrimize yapacağı etkileri ortaya koymuştur. Kitapta bir kanalın oluşturabileceği her alandan çok önemli başlıklar ve çok ciddi tespitler var. Bu kitap İBB Başkanımız Ekrem İmamoğlu’nun Kanal İstanbul’a neden itiraz ettiğinin bilimsel bir kanıtıdır” diye konuştu.
Ekrem İmamoğlu’nun, siyasi partilerin genel başkanlarıyla ayrı ayrı görüşüp Kanal İstanbul konusuna ilişkin onları bilgilendirdiğini, Kanal İstanbul Çalıştayı’nın sonuçları da ayrıca paylaştığını belirten Çağlar, kitapları İstanbul’un geri dönülemez yaralar almasına razı olmadıklarını belirtmek için yayınladıklarını belirtti.
“KANAL İSTANBUL’A KARŞI DURMAK MİLLİ BİR MESELE”
“Bugüne kadar Kanal İstanbul’a destek veren yayınlanmış bilimsel bir çalışmayla karşı karşıya değiliz. Bu gerçekten üzücü bir durum” diyen Çağlar, şunları kaydetti:
“Kanal İstanbul konusunu kurumsal olarak da milli bir mesele olarak ele alıyoruz. İBB olarak bu konunun sürekli takipçisi olacağımızı belirtiyoruz. Kanal İstanbul, deprem ve mülteci sorunuyla birlikte bu şehrin karşılaştığı üç büyük tehditten biridir. Kanal İstanbul’un, sadece şehrimiz için değil Türkiye için görmezden gelinmeyecek riskler içeren bir sorun olduğunu, bu konuda ortak akıl geliştirilmesi gerektiğine inancımızı dile getiriyoruz. Biz de hocalarımız gibi bu kitabın Kana İstanbul’un gerçek ÇED raporu olduğunu düşünüyoruz. Ayrıca bu bilimsel belgenin çevre bilimleri ve mühendisliği bölümlerinde bir ders kitabı olarak okutulması fikrine de yürekten katılıyoruz.”
Kanal İstanbul’un yapılması durumunda susuzluk yaşanacağı, deprem riskinin tetikleneceği, bir anlamda tarihin de tahrip edileceği bilgilerini aktaran Çağlar, 100 milyar TL'ye mal olacak projenin 82 milyona ilave vergi yükü getireceğini de dile getirdi.
Kanal İstanbul’un sadece İBB’ye maliyetinin ham bir hesaplamayla 23 milyar TL'ye ulaştığını vurgulayan Çağlar, “Trafiğe etkisini, ortaya çıkacak hafriyatın İstanbul’un 50 yıllık hafriyatına denk geldiğini, 1 milyon 200 bin nüfus hareketinin oluşabileceğini, bölünmeden sonra 8 milyon nüfusun bir adada hapsedileceğini, bir taraftan da Montrö Antlaşması ile Boğazların hukuki statüsünün de belirsizliğe taşınacağını, Karadeniz’deki balıkçıların karşılaşacağı sorunları da dikkate almak gerekiyor. Çocuklarımıza ve geleceğimize sahip çıkmak adına Kanal İstanbul’a bu bilimsel gerekçelerle karşıyız. Umarım bu kitaplarda yapılan bilimsel uyarılar göz ardı edilmez ve toplumsal sonuçları olan konularda ortak akılla karar verebiliriz” şeklinde konuştu.
AKGÜN: ÇED RAPORUNDA HATALAR TESPİT ETTİK
İBB İmar ve Şehircilik Daire Başkanı Gürkan Akgün de konusunda uzman bilim insanlarının uzun uzadıya teknik analizler içerdiğine vurgu yaparak, “Kanal İstanbul’un ÇED raporunda çok ciddi hatalar yapıldığını tespit ettik. Beraberinde gelecek imar hareketinin de İstanbul’da çok olumsuz sonuçlar doğuracağını gördük. İBB olarak Kanal İstanbul’a yönelik itiraz ve hukuki süreçleri sürdürüyoruz. Kanal; yaşam, orman, tarım ve sularımızı geri dönülmeyecek şekilde yok edecek bir proje” diye konuştu.
KİTAPLAR GERÇEK ÇED RAPORU
Kitabın editörlerinden Prof. Dr. Derin Orhon ise, İstanbul’un yıllar boyu çok hoyrat kullanılarak bu noktaya getirildiğini belirterek, şunları kaydetti:
“Şimdi de ölümcül bir darbe vurmak istiyorlar. Kanal İstanbul adını da beğenmiyorum. Kanalın, İstanbul ardıyla bir arada konuşulmaması gerekir. İnşallah bu proje gerçekleştirilmeden unutulur. Kanal’ın amacını da öğrenmeye çalıştık bu kitapta. Biz bu kitapla aslında ÇED çalışması yaptık. Kanalla ilgili ÇED çalışması nasıl olurun bir örneği. Bakanlığın dikkatine sunuyorum, okusunlar öğrensinler. Karadeniz kıyısına 38 km boyunca dolgu yapıyorlar. Marmara’da bir ekolojik çalışma yapılmadan bütün debileri yanlış alarak, 2015 ile 2020 arasında İSKİ’nin yaptığı deniz çalışmalarının hiçbirine itibar etmeyerek bir sonuç çıkarmışlar. Ya İstanbul’u seçin ve onu koruyalım ya da kanalı seçin.”
Murat Kurum'dan Kanal İstanbul iddialarına yanıt!
Kanal İstanbul çevresine kurulacak Yenişehir'in detayları belli oldu!