Kanal İstanbul güzergahında arazi fiyatları 70 kat arttı!
Çılgın proje Kanal İstanbul’un güzergâhı kesinleşmedi ama Silivri’den başlayıp Küçükçekmece Sazlıdere Barajı’ndan Karadeniz’e uzanan alandaki arazilere para yağdı. Binlerce metre karelik bir alandaki arazi fiyatları fırladı.
Çılgın proje Kanal İstanbul’un güzergâhı kesinleşmedi ama Silivri’den başlayıp Küçükçekmece Sazlıdere Barajı’ndan Karadeniz’e uzanan alandaki arazilere para yağdı. Binlerce metre karelik bir alandaki arazi fiyatları fırladı.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Başbakanlığı, Başbakan Binali Yıldırım'ın Ulaştırma Bakanlığı döneminde açıklanan "çılgın proje" Kanal İstanbul'un geçmesi muhtemel bölgelerde arazi fiyatları tavan yaptı. Silivri ve Çatalca'dan Karadeniz'e uzanan hatta arazi toplama yarışma giren yatırımcılar ve spekülatörler, güzergahın değiştiğinin açıklanmasının ardından Küçükçekmece'den Karadeniz'e uzanan hattaki binlerce metre karelik araziye çılgın bedeller ödedi. Kanal İstanbul güzergahı diye satılan arazilerin fiyatları 70 kata kadar artış gösterdi.
Silivri’ye hücum
Çılgın proje Kanal İstanbul'un önce Silivri'den başlayıp Çatalca sınırlarından Karadeniz'e ulaşacağı duyuruldu. Projenin detayları ve güzergahı kesinleşmemesine rağmen arsa spekülatörleri ile yatırımcılar, Silivri ve Çatalca'da arazi toplamaya başladı. İmara açık olmayan tarım arazileri "tarla" olarak el değiştirdi. Kanal İstanbul konuşuldukça, araziler ikinci, üçüncü kez el değiştirdi ve fiyatlar da tavan yaptı.
Arazisi daha önce para etmeyen birçok çiftçi, cazip teklifler karşısında tarlasını satmayı tercih etti. Kanal İstanbul güzergahında yer alacağı propagandasıyla birçok arazi "hisseli" satışla üçüncü şahıslara satılmaya başlandı.
Güzergah değişti
Kanal İstanbul projesinde Silivri-Çatalca hattından vazgeçildiği ve Küçükçekmece Sazlıbosna Barajı'ndan başlayarak Durusu'ya uzanan hatta yapılacağı duyuruldu. Bunun üzerine bir önceki güzergahtan arazi alanlar, yeni açıklanan hatta hücum etti. Küçükçekmece, Başakşehir, Arnavutköy ilçelerinde konut fiyatlarındaki artış yüzde 150'lere ulaştı. Durusu ve Karaburun gibi yerlerde 3. havalimanı çevresi olması ve Kanal İstanbul'un da buralardan geçeceği söylentisi arazi fiyatlarını uçurdu. Bu bölgelerde arazi fiyatları 70 kata kadar artış gösterdi. Silivri-Çatalca hattında arazi alarak yatırım yapanlar ise, arazilerini değerlendirmek için değişik arayışlara yöneldi. Çoğu tarım arazisi olduğu için imara açık olmayan binlerce metrekarelik arazi elde kaldı.
Yıldırım uyarmıştı
Başbakan Binali Yıldırım, Şubat ayında Ulaştırma Bakanı olarak kameralar karşısına geçip "Kanal İstanbul'un güzergahı belli değil" açıklamasını yaptı.
Daha önce bazı güzergahların konuşulduğunu kaydeden Yıldırım, söz konusu alanda doğal sitler, tarihi sit alanlan, yer altı su kaynaklan bulunduğunu belirterek "Ben vatandaşlarımızın bu konuda çok aceleci davranmasını istemiyorum, bir hayal kırıklığı yaşamasınlar. 'Şuraya kanal yapılacak, buraya hücum edelim' falan diye düşünmesinler. Sonra bizi suçlamasınlar, bizim henüz ilan ettiğimiz bir güzergah yok. Bir takım güzergahlar havada uçuşuyor. Ne zaman ki ben çıkar derim, 'güzergahımız budur', bağlayıcı olan bizim için o güzergahtır" ifadelerini kullandı.
Yıldırım'ın uyanlarına rağmen, "Kanal İstanbul buradan geçecek" reklamıyla arazi çılgınlığı devam etti. Fiyatlar yükselmesine rağmen birçok yatırımcı bölgeden tarla ve arsa almaya başladı. Birçok arazi de, parsellenmesi mümkün olmadığı için hisseli devirle el değiştirdi.
İhale bekleniyor
Başbakan Binali Yıldırım, mart ayında 5 güzergah üzerinde çalıştıklarını, çalışmaların bitmediğini belirterek "Güzergah varmış gibi düşünüp yanlış hesap yapmayın" diyerek uyarısını tekrarladı. Ama muhtemel güzergaha para yağmaya devam etti.
Kanal İstanbul'un geçiş güzergahı olacağı duyurulan bölgelerdeki belediyeler ise, proje netleşmediği için hiç bir yere imar izni vermiyor. Belediyeler, Kanal İstanbul'un geçeceği güzergah netleştikten sonra imar planı yaparak bu plan çerçevesinde inşaat ruhsatı vereceğini duyurdu.
Hükümet, genel sağlık sigortası borçlan, zorunlu trafik sigortası gibi çeşitli alanlarda düzenleme yaptığı kararma Kanal İstanbul Projesi'ni de ekledi. Projenin statüsünü Resmi Gazete'de yayınlayıp "su yolu" olarak tescil eden hükümet, proje alanında yer alacak mera, yaylak ve kışlak gibi yerlerin vasıflarını kaldırıp bu taşınmazları Hazine adına tescil etme karan aldı.
Kanal İstanbul ihalesinin 2016 yılı sonuna kadar yapılacağı açıklandığı için, binlerce metrekarelik alanda arazi alanlar güzergahın açıklanmasını bekliyor. Başbakan Binali Yıldırım'ın defalarca uyarmasına rağmen Kanal İstanbul güzergahı diye pazarlanan bölgeden arazi alanların bir endişesi ise, kamulaştırma kararı alınması.
İstanbul Gazetesi