Sektörel

Kanal İstanbul güzergahında arazi fiyatları fırladı!

Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum'un Kanal İstanbul ihalesinin yakın zamanda yapılacağını açıklaması, 2 yıldır yerinde sayan arazi fiyatlarında hareketlenmeye neden oldu. Bölgede arazi fiyatlarında yüzde 30’a yakın yükseliş öngörülüyor. 

Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum’un Kanal İstanbul projesinin ihalesinin yakın zamanda yapılacağını açıklaması, bölgedeki emlak piyasasında hareketlenmeye neden oldu. Dünya'dan Leyla İlhan'ın haberine göre; bir süredir yerinde duran arazi fiyatlarının, Kanal İstanbul ihalesi ile birlikte yüzde 30’a yakın artacağı belirtiliyor. Diğer yandan sektör temsilcileri, bu proje yapılmasa da İstanbul’da artan arazi talebi sebebiyle bölgeye ilginin kalıcı olacağına ve fiyatların yükseleceğine dikkat çekiyor. 

İmarlı arsa fiyatları 2.000 ila 6.000 TL arasında

Marmara Denizi ile Karadeniz’i birleştirecek olan Kanal İstanbul projesinin güzergahın netleştiği 2014'ten 2017’ye kadar bölgede arazi fiyatları 3-4’e kat artmıştı. Eva Gayrimenkul verilerine göre Kanal İstanbul güzergâhında bulunan bölgede 2015'te arsa metrekare fiyatları 80 ile 700 TL arasında iken, 2020'de ise 370 ile 1.900 TL’ye çıktı. Konut imarlı arsalarda ise artış çok daha fazla yaşandı. Özellikle 2020 Haziran'da konut kredisi faiz oranlarının indirilmesi, mevcut konut stokların erimesi bölgede konut imarlı arsaların fiyatlarını yükseltti. 2020 yılsonu itibariyle büyüklük, lokasyon, yapılaşma hakkı gibi farklılıklara göre metrekare fiyatları 2.000 ile 6.000 TL arasında değişiklik gösteriyor. 

“Arnavutköy ve Başakşehir popüler oldu”

Gayrimenkul Satış Pazarlama Profesyonelleri Derneği (GAPAS) Başkanı İsmail Özcan, Kanal İstanbul projesi yapılsın veya yapılmasın, İstanbul’da arsaya olan ihtiyaç çerçevesinde bölgenin yapılaşmasında artık geri dönülmez bir yola girildiğine vurgu yaptı. Özcan, “Çok uzak değil, yakın geçmişte Arnavutköy ilçesi, Başakşehir ilçesi hiçbirimizin bilmediği yerlerken, geliştirilen projeler ve imar planlamalarıyla bu bölgeler popüler yerleşim alanları oldu ve önce arsa fiyatları sonra da buralarda inşa edilen konutların fiyatları çok hızlı bir şekilde yükseldi. Kanal İstanbul bölgesinin 7 etaplık imar planlamasından kabul edilen 3 etaplık imar planlamasının Arnavutköy ve Başakşehir bölgelerini kapsaması fiyatların artmasını tetikleyecek” açıklamasında bulundu.

Belli dönemlerde yavaşlama, durağanlaşma olsa da ve proje yapılmasa bile bölgedeki parsellerin fiyatlarının yükseleceğini vurgulayan Özcan, “Projeyle ilgili yakın gelecekte gerçekleşebilecek en somut adım, Kanal İstanbul’un ihale edilmesi olur. Böyle bir durumda, fiyatlar anlık olarak yüzde 10-15, yıllık ise yüzde 2530’a yakın bir artış beklenebilir” diye konuştu.

“En hızlı yükseliş havalimanı çevresinde yaşanır”

Kanal İstanbul projesi çerçevesinde, ilk etapta, İstanbul Havalimanı çevresindeki parsellerin fiyatlarında hızlı artış öngörüldüğünü dile getiren Özcan, “Arnavutköy ilçesi sınırları içinde kalan Tayakadın, Boyalık ve Baklalı, sonra da Yassıören ve Dursunköy mahallerindeki parsellerin daha fazla talep göreceğini, buralarda fiyatların daha hızlı artacağını düşünüyorum” dedi.

Kanal İstanbul’un en uzun sınırı Arnavutköy’de

Küçükçekmece Gölü - Sazlıdere Barajı - Terkos doğusunu takip eden Kanal İstanbul Koridoru’nun en uzun bölümü olan 27 bin 383 metrelik kısmının Arnavutköy ilçesi sınırlarında bulunduğunu ifade eden Eva Gayrimenkul Genel Müdürü Cansel Turgut Yazıcı, bunu 6 bin 149 metrelik kısmıyla Küçükçekmece, 6 bin 61 metre ile Başakşehir ve yaklaşık 3 bin 189 metrelik kısmıyla Avcılar ilçesinin takip ettiğini belirtti. Yazıcı, ilk kez 2011’de açıklanan, 2014'te ise güzergâhı duyurulan projede kanalın geçeceği alanın netleşmesiyle  beraber fiyat değişimlerinin de 2015'te başladığını kaydetti.

TSKB Gayrimenkul: Bölgede fiyat artışları durdu

Kanal İstanbul bölgesinde son 1 yılda fiyat artışı gözlemediklerini dile getiren TSKB Gayrimenkul Genel Müdürü Makbule Yönel Maya ise, koronavirüs salgını sebebiyle yazlık bölgelerdeki arsalar dışında genel olarak arsa fiyatlarında yüzde 8 ila 10 arasında bir düşüş yaşandığını belirtti. “Kanal İstanbul hattı da arsa alıp hızla proje geliştireceğiniz bir bölge değil” diyen Maya, “Çünkü bu alanlarda bir projenin ihale ve yapım süreci var. Bugünden 10 yıl sonrasını düşünerek arsa almak lazım ki, şu anda şirketlerde böyle bir finansman gücü yok. Dolayısıyla bölgeye yatırım yapmak için erken olarak değerlendirilebilir. Ayrıca yapılıp yapılmayacağı ayrı bir konu” açıklamasında bulundu.

Murat Kurum: Kanal İstanbul, İstanbul'un marka değerine değer katacak!