Ulaşım

Kanal İstanbul hangi bölgeleri değerlendirdi?

Çılgın proje Kanal İstanbul'un ilk duyurulduğu 2011 yılından bu yana güzegahı civarındaki bölgeler uçtu. 7 yılda Arnavutköy'de araziler yüzde  binden fazla değerlendi. Avcılar, Küçükçekmece ve Başakşehir'de konut fiyatları ise yüzde 150 arttı...

ÇILGIN Proje olarak adlandırılan Kanal İstanbul projesi, bugünün cumhurbaşkanı o dönemin ise başbakanı olan Recep Tayyip Erdoğan tarafından ilk açıklandığında takvimler 2011'i gösteriyordu. İstanbul'a "ikinci Boğaz hattı" olarak planlanan bu projeyle İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafik yükünün azaltılması hedefleniyor.Büyük ses getiren projenin net güzergahı hakkında ilk başlarda bilgi verilmezken, 5 farklı alternatif güzergah olduğu konusunda haberler yapıldı. Söylentisi bile tartışmalara neden olan Çılgın Proje’nin ayrıntıları, 15 Ocak’ta yapılan basın toplantısında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın yaptığı sunumla duyuruldu. Proje güzergahı Küçük-çekmece-Sazlıdere-Durusu hattı olarak netlik kazanmış oldu.

ETKİSİ GENİŞ OLACAK

Güneş Gazetesi'nden Yunus Çağları'nda haberine göre; Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy'den geçecek olan yaklaşık 45 kilometre uzunluğundaki Kanal İstanbul projesi güzergahı, Küçükçekmece Gölü’nden başlayarak Karadeniz kıyısında son buluyor. Bu projenin ileriki yıllarda, şehirleşme, taşımacılık, turizm ve ticaret başta olmak üzere birçok alanda, İstanbul'la birlikte Marmara Bölgesi’ni, hatta tüm ülke ekonomisini etkileyecek bir mega proje olması bekleniyor.

FİYATLARI DEĞİŞTİRDİ

Türkiye’nin dünyada yankı uyandıracak Çılgın Projesi, ilk duyurulduğu günden bu yana geçen süre zarfında alternatif güzergahlardaki arazi ve gayrimenkullerin değerlerini artırdı. Öyle ki en olası güzergah olarak sunulan ve ocak ayında açıklanan güzergahta ciddi bir fiyat hareketliliği gözleniyor.

22 BÖLGE DEĞERLENDİ

Arnavutköy, Küçükçekmece, Avcılar ve Başakşehir ilçelerindeki 22 bölgede konut fiyatları yukarı yönlü bir seyir izledi. Arnavutköy İlçesi’nde ilçe merkezi ve Hadımköy en çok değerlenen bölgeler olurken, burada 2010 yılında 700 ile bin TL/m2 arasında olan konut fiyatları günümüzde 2 bin ile 2 bin 600 TL/m2’lere ulaştı. İstanbul’un arsa ve tarla stokuyla öne çıkan bölgesi olan Arnavutköy’de arazi fiyatları da yukarı yönlü seyir izledi. Örneğin Balaban köyünde 2010 yılında m2’si 6-8 TL olan tarla fiyatları bugün 200-250 TL’lere ulaşırken, Yeniköy’de 2010 yılında 60-70 TL/ m2 olan tarla fiyatları günümüzde 750-850 TL/ m2’leri buldu. İlçenin Karadeniz kıyısında yer alan Karaburun’da 2010 yılında 220-250 TL/ m2 olan arsa fiyatları da bugün bin 300-bin 600 TL/m2 seviyelerine çıkmış bulunuyor.

HANGİ BÖLGELER DEĞERLENDİ?

KÜÇÜKÇEKMECE: Fatih ve Cumhuriyet mahallerinde 2010 yılında 800 ile bin 100TL7m2 arasında olan konut fiyatları günümüzde 2 bin 600 ile 3 bin 400TL'ler seviyesine çıkmış durumda. Cennet Mahallesinde 2010 yılında 900 ile bin 300TL/m2 arasında olan fiyatların ise günümüzde 2 bin 800 ile 3 bin 600Tl/ m2 seviyesine çıktığı görülüyor.

AVCILAR: Avcılar ilçesinde Firuzköy ve Üniversite mahallelerinde 2010 yılında 900 ile bin 300TL/m2 arasında olan fiyatlar günümüzde 2 bin ile 3 bin TL/ m2 seviyesine çıktı. Gümüş-pala mahallesinde ise 2010'da 800 ile bin TL/m2 arasında olan fiyatlar günümüzde 2 bin 200 ile 3 bin 200TL/m2'lere ulaştı.

BAŞAKŞEHİR: Güvercintepe, Kayabaşı ve Altınşehir'de 0 yılında 800TlVm2'den başlayan konut fiyatları bugün 3 bin 300TL'lere kadar ulaşmış durumda. Bunda Üçüncü Havalimanı ve Üçüncü Köprü güzergahına yakınlığın da etkili olduğuna işaret ediliyor.

MERKEZİ OLUR MU?

KANAL İstanbul'un güzergahındaki bölgeler şu anda daha çok ikamet amaçlı tercih ediliyor. Ancak altyapı yatrımlarının gerçekleştirilmesi, ulaşım projelerine ağırlık verilmesi, Üçüncü Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi mega projelerin birbiriyle entegrasyonunun sağlanması ve ticari ünitelerin de bölgede yerini almaya başlamasıyla birlikte iş merkezlerinin de bu bölgeye kayma potansiyeli doğdu. Önümüzdeki yıllarda proje çalışmalarının başlaması ve ilerlemesiyle, İstanbul'da belli yerlerde yoğunluk gösteren iş merkezlerinin bu bölgelere kayarak yeni iş ve yaşam alanları oluşturması bekleniyor.

MEGAPROJE ETKİSİ

TÜRKİYE'DE son yıllarda hayata geçirilen Üçüncü Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Osmangazi Köprüsü gibi büyük ulaşım projeleri daha isimleri anılmaya başladığı andan itibaren bulundukları bölgeleri değerlendirdi. Bu projelerin birincil çevreleri yüzde 300'lere varan oranlarda değerlenirken ikincil bölgeler de bu değerlenmeden nasibini aldı. Örneğin Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri, geçtikleri bölgelerle bağlantı yollarının uzandığı toplam 81 bölgedeki arazilere ve gayri-menkullere değer kattı.