Kanal İstanbul projesi başlıyor!
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Kanal İstanbul projesinin son durumunu anlattı. Arslan Kanal İstanbul projesinde güzergah çalışmalarının son aşamaya geldiğini belirtti.
Binali Yıldırım’ın Başbakanlık koltuğuna oturmasının ardından Yıldırım’la özdeşleşen Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na da uzun yıllar bakanlıkta görev yapan Ahmet Arslan getirildi.
Ak Parti’nin vitrini niteliği taşıyan bakanlığı yakından tanıyan Arslan’la, bakanlık ve bağlı kurumların personeline verdiği iftar sonrasında görüşme imkanı bulduk. Sohbetimiz sırasında söz Güneydoğu’da operasyon yapılan yerlerdeki yollara geldi.
Arslan, operasyon yapılan 7 ilçede ve Şırnak kent merkezinde artık yolların Karayolları Genel Müdürlüğü’nce yapılacağını, 7 ilçedeki ihale süreçlerinin de tamamlandığını anlattı. Valiliklerin talebi doğrultusunda uygulamanın bütün bölgeye yayılabileceğinin de altını çizdi.
Arslan’ın bölgedeki yollardan, projelere kadar uzanan açıklamaları özetle şöyle:
BELEDİYENİN YAPTIĞI YOLLAR SIKINTILI: (Güneydoğu’da karayollarının durumu, yol altına mayın döşenmesi ve yaşanan tahribatlar konusunda) Şimdi Güneydoğu’da yollarla ilgili bir sıkıntı yok. Ancak operasyon yapılan ilçelerde, çukur kazılan yerlerdeki yolların sıcak asfalt yapılmasıyla ilgili toplam 7 ilçede ihaleler yapıldı, işe başlandı. Sadece Şırnak’la ilgili ihale hazırlığı devam ediyor. Güneydoğu’da belediyelerin yaptığı yollarda sıkıntılar yaşıyoruz. Özellikle o yolların hepsini şehir içi de dahil, Karayolları Genel Müdürlüğü marifetiyle ihalelerini yaptık, sıcak asfaltlarını biz yapacağız. Dolayısıyla bizim arkadaşlarımız işin başında olacak. Toplam 220 kilometre.
VALİLİKLERLE PROTOKOL: (Operasyon yapılan ilçeleri mi diyorsunuz?) Evet. Cizre, Silopi, İdil, Nusaybin, Dargeçit, Derik, Sur. Diyarbakır, Mardin ve Şırnak valilikleri ile yapılan protokol çerçevesinde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığımızla eşgüdüm halinde orada koordinasyonla oradaki çalışmaları özellikle yürütüyoruz. Toplamda 7 ilçe ve Şırnak’ı kapsıyor. Valiliğin belirlediği öncelik çerçevesinde şu an işlemi yapıyoruz. Şırnak’ın ihalesi henüz yapılmadı. Operasyonlar sürdüğünden, bitince tespit yapacağız. İhale aşamasındayız. (Bütün bölgede aynı yöntem izlenecek mi?) Valiliklerin ihtiyaç hissettiği yerlerde protokol çerçevesinde bunları yapacağız
İZMİR-ANKARA 3.5 SAAT: Yüksek Hızlı Tren’de Konya-Eskişehir tamam. Bir de Karaman’a kadar uzatılması devam ediyor. Bu anlamda bakarsanız birinci öncelik şuan devam eden Ankara-Sivas hattında eksik olan yerler. Bu eksik kısımların hepsinin ihaleleri yapıldı. Ondan sonraki öncelikli projemiz Ankara-İzmir. Birkaç etaptan oluşuyor. Polatlı’ya kadar hazır. Birkaç ay içerisinde İzmir’e kadar olan bütün güzergahta ihalesini yapmadığımız kısımlar kalmayacak. İzmir-Ankara 3.5 saat olacak. Ankara-Sivas 2 saat.
MARMARAY MÜTEAHHİDİNE UYARI: Marmaray’da banliyö hatlarını bağlama ile ilgili ciddi bir problemimiz var. Açıkçası şu anki görüşmeler çerçevesinde yüklenici ya çok ciddi bir aksiyon alıp hızlanacak ya da gereğini yapacağız. Çünkü çok fazla tahammülümüz yok. Sadece banliyö hatları İstanbul’daki şehir içi taşımacılık için değil, orta koridorun tamamlayıcısı olması anlamında da çok önemli. O olmadığı zaman koridoru tamamlayamıyoruz. Bu çerçevede oranın bitmesi lazım. Çünkü Bakü-Tiflis-Kars bittiğinde eğer biz Marmaray’ı birbirine bağlamazsak koridor eksik kalıyor.
İSTANBUL’DAN BAKÜ’YE TREN SENE SONU: Amacımız Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesini de bu sene sonunda bitirmek. Çünkü o Marmaray ile birlikte ülkemiz açısından çok önemli. En çok yükleneceğimiz projelerin başında o geliyor. Onu bağlarsak inşallah ülkemizdeki demiryolu taşımacılığı 50 milyon tona çıkacak yıllık. Şuan 27-28 milyon ton civarında. O proje ve bağlantıları Türkiye’deki ulaştırma koridorunu çok önemli hale getiriyor. Bakü-Tiflis-Kars, Uzakdoğu dahil, Orta Asya’daki yüklerin Avrupa ile karşılıklı bunların taşınmasıyla ilgili çok önemli ve ciddi bir koridor. Sonraki birinci hedefimiz Çanakkale Köprüsü ve bağlantı yolları. Halkalı-Kapıkule demiryolunun da hızlı bir şekilde hazırlıklarını yapıyoruz, öncelikli hedefimiz onun da orta koridorun tamamlayıcısı olması hasebiyle hemen hayata geçirmek. Bakü-Tiflis-Kars hattında sene sonunda tren çalıştırmayı hedefliyoruz.
Osmangazi Köprüsü bayramda geçilecek
Osmangazi Köprüsü 30 Haziran’da açılmış olacak. Ve yaklaşık 59 kilometrelik kısmını hemen hizmete sokmuş olacağız. Özellikle İstanbul Kocaeli’nden, Yalova Bursa üzerinden Ege’ye inecek olanlar Orhangazi’ye kadar olan sıkışıklığı zaten atlatmış olacaklar. Bu yaz Ege’ye inmek isteyen vatandaşlar onun rahatlığını yaşayacak. Yavuz Sultan Selim Köprüsü bağlantı yolları ile birlikte 26 Ağustos’ta. 3. Havalimanı’nda gerçekten işler iyi gidiyor ama iyi gitmesi demek gevşemeyi gerektirmiyor. Bağlantı yolları ile birlikte başlangıçta birinci terminalin ve ilk iki pistin bitmiş olması çok önemli.
İNDİRİM MÜJDESİ: (Osmangazi köprüsünden geçiş pahalı bulunmuştu. Binali Yıldırım, “bir güzellik düşünüyoruz” demişti.) Başbakanımız müjdeyi unutmadı. Bıraktığı yerde çalışıyoruz. 30 Haziran’da inşallah Cumhurbaşkanımız ve başbakanımız açılışta onun müjdesini verecek. Dolayısıyla mutfak çalışıyor. Her gittiğimiz yerde Cumhurbaşkanımız ve Başbakanımızın ağzından çıkan bize ilişkin ifadeleri özellikle biz de not alıyoruz ve onun gereğini takip ediyoruz.
Kanal İstanbul başlıyor
Cumhurbaşkanımız ve Başbakanımızın da çok önemsediği Kanal İstanbul ile ilgili çalışmalar belli bir aşamaya geldi. Başbakanımızın yaptığı çalışmaları devam ettirerek, hızlı bir şekilde artık bu dönemde kesinlikle başlatmamız gerekiyor. Büyük projedir. Onunla ilgili hızlı kararlar vereceğiz. Kanal İstanbul’u 65. hükümet döneminde başlatmak istiyoruz. Şu anki parlamento 2019’a kadar görev alacak. Biz de 65. Hükümet olarak devam ediyoruz. Dolayısıyla bir şekilde Kanal İstanbul’u başlatmak istiyoruz. Gerek taşımacılıkla gerek etrafında oluşacak ticari alanlarla birlikte, ciddi bir ekonomik girdi sağlayacak ülkeye. Güzergâh ile ilgili çalışmalar zaten son aşamaya geldi, onu netleştireceğiz. İkincisi; bu tip özellikle yap-işlet düşünülen projelerde önemli olan finansal kurguyu kurmak. Yani nasıl bir yöntemle yapacaksınız, nasıl bir yöntemle finansını sağlayacaksınız? Çünkü Avrasya, Osmangazi, Yavuz Sultan Selim ve havalimanlarında yaptığımız yap-işlet-devret şunu ortaya koymuştur ki proje başladıktan sonra yürüyor ama önemli olan ondan önce finansal kurguyu doğru kurmak. Ürünümüzü doğru pazarlanabilir, pazarda finanse edilebilir hale getirmemiz lazım. Şuan Kanal İstanbul’da güzergah ile birlikte bu sistemi kurguluyoruz. O kurguları bitirdikten sonra gerisi çorap söküğü gibi gelir. Türkiye’nin bu tecrübesi var.
(Binali Yıldırım’dan sonra bakan olmasının dezavantaj görülmesi konusunda) Çıta belli. Çıtayı buraya getiren lidersiz olmuyor ama liderin altında ekipsiz de olmuyor. Bizim amacımız onların ortaya koyduğu hedefleri adım adım gerçekleştirmek. Yeni bir şey yapmamıza gerek yok. Seçmen şunu satın aldı. ‘Bu Binali Bey’in ekibindeydi zaten bu işlerin içinde vardı.’ Dolayısıyla Binali Bey ile kıyaslanma derdim yok. Vatandaş da kıyaslamıyor. ‘Ben geldim banane, ben yeni bakanım’ diye bir lüksümüz de yok. Binali Bey’den almış olmak ayrı bir sorumluluk. Vatandaşın bize şöyle bir toleransı olmayacak, ‘Yeni gelmişti, daha yeni öğreniyor.’ Vatandaş diyecek ki ‘Sen onu geç bir defa. Sen zaten oradaydın.’ Yavaş yavaş yeni projelere kafa yoracağız. İnsanlarımız Ulaştırma Bakanlığı’nın Binali Yıldırım ve Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde hep yeni projeleri ortaya koymasına alıştılar. Şimdi yeni projeler ortaya koyan o ‘amele bakan’ şimdi artık başbakan. Biz de inşallah onların izinden giderek, onların desteğini alarak çalışıyoruz. Büyük projelerde zaman zaman olan tıkanıklıkları doğru anlatmanız ve karar merciinin de doğru anlayarak küçük dokunuşlar yapması gerekiyor.
Milliyet/ Serpil Çevikcan