Sektörel

Kanal İstanbul'a ikinci Haliç geliyor!

Kanal İstanbul kapsamında yer alacak projelerin ayrıntıları ortaya çıkmaya başladı. Kanal İstanbul, Boğaz’a benzeyecek.

Kanal İstanbul kapsamında yer alacak projelerin ayrıntıları ortaya çıkmaya başladı. Kanal İstanbul, Boğaz’a benzeyecek. Kanalda, ikinci haliç yer alacak. Kanal bölgesinde, bungalov tipi evlerle ekolojik turizm alanı da yaratılacak...


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Kanal İstanbul projesine dönük finansman modeli ile güzergâh çalışmalarında son aşamaya geldi. TOKİ, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nda da projeye ilişkin çalışmalar hızlandı. Kanal İstanbul için Panama ve Hollanda'daki kanallarda yerinde incelemede bulunuldu. Projeyle ilgili imar planı çalışmaları sürerken, 100 bin ölçekli planın kabul edilmesinin ardından 5 binlik plan hazırlanacak.


100 BİN KONUT YAPILACAK

Kanal İstanbul'un her iki yakasına toplam 100 bin konut yapılacak. Bölge, yaklaşık 500 bin kişinin yaşayacağı şehir haline dönüşecek. 6 köprünün yer alacağı proje kapsamında daha önce 1 milyon 900 bin nüfuslu iki şehir düşünülüyordu. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla nüfus düşürüldü. Karşılıklı olarak 250-250 bin veya 300-200 bin nüfuslu iki şehir kurulacak. Kanal kapsamında oluşturulacak şehrin, spor ve kültür alanları, alışveriş ve fuar merkezleri de olacak.


BUNGALOV TURİZMİ

Habertürk'ün haberine göre, Kanal İstanbul'un etrafında ekolojik turizm alanı da olacak. Terkos Gölü'nün çevresinin de bu amaçla kullanılması planlanıyor. Bu bölgede, bungalov tipi evlerle doğa turizmi yapılacak. Kanal İstanbul, İstanbul Boğazı'na benzeyecek. Bu amaçla kanalda ikinci haliç yer alacak. Haliç, Sazlıdere Barajı'nın çıkıntı yaptığı yerde planlanıyor. Kanal İstanbul'a yönelik son çalışmalarda yüksek katlı binalara da sınırlama getiriliyor. Konutlar, zemin artı beş kat olarak yapılacak. Konutlar ve binalar kanalın hemen yanından başlamayacak. Kanalın kenarından yol geçtikten sonra 100'er metre boşluklar bırakılacak. Sonrasında alçak katlı yapılardan başlayıp kat sayısı beşe kadar çıkan binalar inşa edilecek. Kanalın her iki yakasında iki tane kent merkezi olacak. O merkezlerde 10 kata kadar binalara izin verilecek.


İLK KEZ YAPAY KANAL İÇİN ÇED

Kanal İstanbul'un çevresel etki değerlendirme (ÇED) raporu sürecinin başlamasıyla, Türkiye'de ilk defa yapay bir kanal için inceleme yapılacak. ÇED raporunun alınmasının ardından ihaleye çıkılacağı için bu süreç büyük önem taşıyor. ÇED kapsamında pek çok (hafriyat tozu dahil) alanda inceleme yapılacak. Sismik hareketler de izlenecek. Bölgedeki bitki ve canlılar da değerlendirilecek.


HEDEF 2023

Projenin bitirilmesi için hedeflenen tarih 2023 olarak belirlendi. Projenin 400 metre genişliğinde olması düşünülüyor. 25 metre derinliği olması planlanan proje için 15 milyar dolar yatırım yapılacağı öngörülüyor.


Yeni Şafak 


Haber Star'da şu şekilde yer aldı


İmar çalışmalarında son aşamaya gelinen ve finansman modeli çalışılan Kanal İstanbul’a yönelik yapılan planlamalar netleşti. Edinilen bilgilere göre 43 kilometre uzunluktaki projede İstanbul Boğazı’nda olduğu gibi gemilerin rahat giriş çıkış yapabilmesi için ‘haliç’ de yapılacak. Büyük park alanlarının olacağı ‘haliç’ için Sazlıdere Barajı’nın çıkıntı yaptığı yer planlanıyor. Onun etrafında ise turizm tesisleri yer alacak.


15 MİLYAR $’LIK YATIRIM

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Toplu Konut İdaresi’nin (TOKİ) koordinasyonunda yürütülen çalışmalarda Kanal İstanbul için yaşam, ticaret, turizm, spor başta olmak üzere sosyal aktiviteler gibi tüm ihtiyaçları giderecek çalışmalar hazırlandı. Konuyla ilgili olarak Panama ve Hollanda’da incelemelerde bulunuldu. Projenin Cumhuriyet’in 100. kuruluş yıldönümü olan 2023’e kadar yetiştirilmesi hedefleniyor. Kanalın 400 metre genişliğinde olacağı belirtiliyor. Kanalın derinliği ise 25 metre olarak planlanıyor.


Siluet konusu başlıca ele alınırken, Selçuklu ve Osmanlı mimarisinin izlerini taşıyacak projede yüksek katlı konut olmayacak. Ekonomi yönetiminden edinilen bilgilere göre Çevre Bakanlığı ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi 15 milyar dolarlık yatırımın yapılacağı projenin alt planlarını çalışmaya başladı. 100 bin ölçekli çalışmanın kabul edilmesinin ardından 5 binlik plan hazırlanacak. 100 bin ölçekli planda genel hatlar çizilirken, 1000-5 binlik plan da hazırlanacak.


GÜZERGAH NETLEŞTİ

TOKİ’nin kazma vurmak için gün saydığı proje için öncelikli olarak Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) raporunun çıkması gerekiyor. Edinilen bilgilere göre Çevre ve Şehircilik Bakanlığının konuyla ilgili olarak Ulaştırma Bakanlığı’nın süreci başlatmasını bekliyor. Ulaştırma Bakanlığı üzerinde çalışılan 5 güzergahtan birini seçip Çevre Bakanlığı’na bildirmesi gerekiyor. Alınan bilgilere göre Kanal İstanbul’un güzergahı netleşmiş durumda.


ÖNCE ONAY, SONRA KAZMA

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın proje planına onay verilmesinin ardından inşaat için kazma vurulacağına dikkat çeken üst düzey bir ekonomi yetkilisi, “ Planı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı onaylayacak. Ancak Ulaştırma Bakanlığı’nın göndermesi gerekiyor. 100 bin ölçekli plan tamam derlerse onaylanacak. Hemen arkasından 5 binlik plan gelecek. 100 bin ölçekli plan genel hatları çiziyor, 5 bin-bin plan da ulaşım güzergahları, metro hatttı, hızlı tren kullanımı, kanaldan çekme mesafeleri gösteriyor. Bu da çalışıldı ancak tamam değil” diye konuştu.


Konutlar beş katı geçmeyecek

Kanal İstanbul’a yönelik son çalışmalarda yüksek katlı binalara da sınırlama getiriliyor. Konutlar zemin artı beş kat olarak yapılabilecek. Konutlar ve binalar kanalın hemen yanından da başlamayacak. Etrafından yol geçecek. 100’er metre kanalın etrafında boşluklar olacak. Sonrasında alçak katlı yapılardan başlayıp beş kata kadar çıkacak. Kanalın her iki yakasında da iki tane merkez olacak. O merkezlerde yükselme olacak. Şehrin merkezi gibi olacak. Esas ana merkez sağ tarafta yer alacak. Merkezlerde vatandaşın talep ettiği her şey bulunacak. Ticaret ofisleri bir miktar yüksek olabilecek. 10 kata kadar çıkabilecek.


100 bin konut yapılacak

Kanal İstanbul’un her iki yakasına toplamda 100 bin konut yapılacak. Bu da toplamda 500 bin kişinin yaşayacağı bir şehir olacak. 6 köprünün olacağı proje kapsamında daha önce 1 milyon 900 bin nüfuslu karşılıklı iki şehir düşünülüyordu. Planlamada ona göre yapılmıştı. Yeni planda 500 bin kişi olarak planlanan 250-250 bin veya 300-200 bin gibi karşılıklı şehirler kurulacak. Şehirlerin yanı sıra alışveriş merkezleri (AVM), olimpiyat ve spor alanları da bulunacak. Kongre, festival, fuar, otel, spor tesislerinin de Kanal İstanbul ile birlikte faaliyete geçirilmesi planlanıyor. Terkos Gölü civarında yapılaşma yoğunluğu olmayacak. Göle baskıya azaltmak adına ‘bungalov’ tipi evlerle ekolojik turizme ağırlık verilecek.


Star