Ulaşım

Kanal İstanbul’a ilk kazma 2016 yazında vurulacak!

Türkiye’nin mega projelerinden Kanal İstanbul’da çalışmalar hızlandı. 64. Eylem Planı’nda yer alan dev projenin ilk kazması 2016 yazında vurulacak. 15 milyar dolarlık projede 500 bin nüfuslu 2 şehir yapılacak.

Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun açıkladığı 64. Eylem Planı’nda yer alan Kanal İstanbul projesine 2016 yazında başlanıyor. Planlama çalışmalarının devam ettiği projeye ilk kazma 2016 yazında vuruluyor. Bu kapsamda öncelikli olarak bazı yasal düzenlemeler gerçekleştirilecek. 15 milyar dolarlık yatırımın yapılacağı 500 bin kişilik yeni kanalın iki yakasında yer alacak. Projeye ilişkin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Toplu Konut İdaresi (TOKİ) ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin çalışmalarının devam ettiğini ifade eden ekonomi yönetiminden üst düzey bir yetkili “Çalışmalar iyi gidiyor. 500 bin nüfuslu yeni bir şehir planlıyoruz. Herhalde önümüzdeki yıla toparlanmış olur. Projelendirme, planlama ve arazi üretimi konuları var. Kanaatim önümüzdeki yazdan sonra inşaat çalışmaları başlayacaktır. Bazı kanuni değişiklikler gerekiyor. Yeri net herhangi bir problem yok” dedi.


GEMİLER GEÇEBİLECEK


Siluet konusu başlıca ele alınırken, Selçuklu ve Osmanlı mimarisinin izlerini taşıyacak projede yüksek katlı konut olmayacak. 5+1 kat sınırı planlanırken, Karadeniz’den başlayacak kanal toplamda 43 kilometrelik güzergah bulunuyor.  Projenin Cumhuriyet’in 100. kuruluş yıldönümü olan 2023’e kadar yetiştirilmesi hedefleniyor. İki bölümde ele alınan projede kanal ve etrafında oluşacak şehir ayrı ayrı konumlandırılacak. Kanal İstanbul için daha önce hazırlanan kentsel tasarım projeleri de ele alınıyor. Kongre, festival, fuar, otel, spor tesislerinin de Kanal İstanbul ile birlikte faaliyete geçirilmesi planlanıyor. Kanal İstanbul Projesi Küçükçekmece Gölü’nden başlayıp Karadeniz’e bağlanacak. Kanalın derinliği ise 25 metre olacak. Kanal büyük gemilerin geçebileceği bir şekilde inşa edilirken, TOKİ süreçte aktif rol üstlenecek.


50 MİLYARLIK YATIRIM


Karayolları Genel Müdürlüğü 4 köprü yapması planlanırken, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) planı ile de köprü sayısı altıya kadar çıkabilecek. Donatı alanlarına ilişkin de standart geliyor. Konferans, üniversite alanı, turizm ve ticaret merkezleri de olacak. Villa tipi yapılaşmaların yanı sıra iş merkezlerinde 5+1’lik kat sınırı ise bulunmuyor. Kanal İstanbul’un entegre projelerle maliyetinin 50 milyar doları bulacağı hesaplanıyor.


Konutta kalite artışını fiyata yansıtmayacak


Toplu Konut İdaresi (TOKİ) Başkanı M. Ergün Turan, kalitede farklı bir evreye geçildiğini bildirdi. Türkiye’nin milli gelirinin arttığı, talep ve beklentilerinin de değiştiğine dikkat çeken Turan, kaliteden taviz verilmeyeceğinin altını çizdi. TOKİ’nin kalitesiyle referans olacak bir kuruluş haline geleceğini ifade eden Turan, kalite artışının da maliyetlere yansımayacağını ifade etti. Bu kapsamda yeni inşaatlarda demir olan balkon korkulukları yerine alüminyum ve paslanmaz malzeme kullanılıyor. Kalite çıtasının yükseltilmesi diğer inşaat malzemelerinde de artarak devam edecek. Turan “Genel anlamda çalışmalarımızda yöresel bazı dokunuşlarda yapmaya çalışıyoruz” dedi.


Ziraat Bankası Körfez’e açılıyor


Türkiye’nin en kârlı finans kuruluşu unvanını elinde bulunduran Ziraat Bankası, yurtdışı ayağını güçlendiriyor. New York, Londra, Bağdat ve Atina gibi şubeleri ile dünyanın farklı ülkelerinde hizmet veren Ziraat, Körfez’e de açılıyor. Bahreyn’de şube açmak için BDDK gerekli izinler alındı. Bahreyn Merkez Bankası nezdinde sürecin tamamlanması için çalışmalara başlanıldı. Bankaya yakın kaynaklar şube açılışı ile birlikte fiziki varlığın olmadığı Körfez Bölgesi’nin de yurtdışı ağına eklenmesinin planlandığını söyledi.


Kendi işini kuran engelliye hibe


Türkiye İş Kurumu Genel Müdürü Nusret Yazıcı, İŞKUR Başkanlığı’ndaki sosyal taraflardan oluşan Komisyonun, kendi işini kurmak isteyen 235 engelliye 8.5 milyon TL destek verdiğini söyledi. Yazıcı 15 eski hükümlüye işinin patronu olmaları için 337 bin lira hibe verildiğini ifade ederek toplamda 12.7 milyon lira kaynak aktarıldığını bildirdi. Yazıcı “Engellilerin önündeki engelleri kaldırmak için çaba gösteren İŞKUR’un kendi işini kurmak isteyen engellilere verdiği hibelerle 419 engelli kendi işinin patronu olmuştur. Komisyon kararları ile 82 mesleki eğitim kursu projesi ile 5 adet engellinin işe uyum ve istihdamını esas alan projeye de kaynak tahsis edilmiştir” dedi.


Star/Ercan Baysal 



Haber Takvim Gazetesi'nde şu şekilde yer alıyor;


Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 'çılgın proje' diye adlandırdığı Kanal İstanbul projesinin yasal düzenlemesi 6 ay içinde tamamlanacak. Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz, Kanal İstanbul projesini yatırım programıyla ilişkilendirdiklerini belirterek, "Yol relokasyonları gibi çıkabilecek ihtiyaçları şimdiden planladık. Yasal düzenleme ve Ulaştırma Bakanlığı'nın teknik çalışmaları sonucu tam bir takvim ortaya koymuş olacağız. Yasal düzenleme 6 ay içinde gerçekleştirilecek" dedi. 


YENİ BOĞAZ GELİYOR 

Karadeniz ve Marmara'yı yapay bir boğazla birbirine bağlayacak olan Kanal İstanbul, şehrin Avrupa Yakası'nda hayata geçirilecek. İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmayı amaçlayan yapay kanalın uzunluğu 40-45 km, genişliği yüzeyde 145-150 m, tabanda ise yaklaşık 125 m olacak. Bu kanalla İstanbul Boğazı tanker trafiğine kapanacak.


Takvim



Haber Sabah Gazetesi'nde şöyle yer aldı;


Dünyanın en çılgın projelerinden Kanal İstanbul için son adımlar atılıyor. Proje güzergâhındaki arazilerin kullanım nitelikleri (tarım, konut vb.) tespit edildi. Hazırlanan plan Bakanlığa teslim edildi.


Arnavutköy sınırlarındaki projeyle ilgili Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Arnavutköy Belediyesi'nin de yer aldığı 30 kurumdan teknik uzmanlar ve planlamacılar çalıştı. Rezerv alanı olarak gösterilen alan içinde hangi yoğunlukta ne yapılacağına ilişkin prensipler belirlendi. Projenin plana işlenmesiyle birlikte kamulaştırmalar da başlıyor. SABAH'ın 13 Nisan 2013'te açıkladığı güzergâh ile aynı olan projede yeşil alanlar, ulaşım ağı, havalimanıyla bağlantı ve yat limanları yer aldı. 


10 MİLYAR DOLAR 

İstanbul'un çok büyük kısmını adaya dönüştürecek Kanal İstanbul için önümüzdeki aylarda ihale süreci başlayacak. 10 milyar dolara mal olacak projenin fizibilite çalışmaları tamamlandı. Karadeniz ve Marmara'nın yapay bir boğazla bağlanacağı projeyle yerli ve yabancı birden fazla şirket ilgilenirken, Çinli, İtalyan ve Rus firmalarla ön görüşmeler yapıldı. Daha önce Silivri, Ortaköy, İnceğiz, Gökçeli, Çanakça, Dağyenice olarak tespit edilen proje arazisinden Karacaköy ve Evcik Barajı'ndan Karadeniz'e bağlanan bölümde istimlak edilecek arazilerin çokluğu nedeniyle vazgeçildi. Proje, planlamalara göre Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy ilçelerinden geçerek Karadeniz ile Marmara Denizi'ni birbirine bağlayacak. Bu projeyle kirlenen Küçükçekmece Gölü kanala katılacak, Sazlıdere Barajı ise devre dışı kalacak. Yol üzerinde hiç orman arazisi bulunmaması da güzergâhın bir diğer avantajı olarak gösteriliyor. Kanal İstanbul ve yeni şehri kapsayan 38 bin 500 hektarlık alanın imar planları Büyükşehir Belediyesi'nce hazırlanacak. 


HAVALİMANI VE LİMANA ULAŞIM

Alttan kesik 'V' harfi biçiminde inşa edilecek kanal üzerine 6 köprü kurulacak. Bu köprülerin 4'ü ana karayolu güzergâhı olarak yapılacak. 43 kilometre uzunluğundaki kanalın genişliği 400 metre, derinliği de 25 metre olacak. Kanal, büyük gemilerin geçişine izin verecek nitelikte inşa edilecek. Kanalın inşası sırasında milyonlarca metreküp hafriyat çıkarılacak. Bu hafriyat çok büyük bir liman ve havalimanı yapımı ile kanalın kapatılmasında kullanılacak. Proje ile boğaz trafiğinin de son bulması hedefleniyor. Kanal İstanbul'dan günde 150- 160 gemi geçecek. Şehir içi karayolu trafiği ise metro, tramvay, hızlı tren ve toplu taşıma araçlarının güzergâhlarına entegre şekilde sağlanacak. 


NÜFUS YOĞUNLUĞU

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da katıldığı 3 ay önceki toplantıda en ince ayrıntılarına kadar ele alınan projede, nüfus yoğunluğu 1.2 milyondan 500 bine indirildi. Kurulacak şehirde doğal su kaynakları ve yeşil alanlar ile hayvanların doğal ortamlarının korunması kararlaştırıldı. Hayvanların yaşamlarını sürdürebilmesi için kanala kurulacak köprüler üzerinde doğal bitki örtüsü korunacak. 


YÜKSEK BİNALAR

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın "Yüksek bina olmasın" talimatı üzerine bu kentlerdeki bina yüksekliğinin 6 katla sınırlandırılması planlandı. En yüksek binalar, şehir merkezlerinde kanaldan uzağa yerleştirilecek. Kentsel tasarım planının yeni nüfusa göre tamamlanmasının ardından imar planı aşamasına geçilecek. Bu kapsamda da süreci İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve belediye şirketi BİMTAŞ yönetecek. Kanalın etrafına kurulacak kentin bir silueti olacak. Bu kapsamda villa tipi yapılardan, binaların en fazla 6 katlı olacağı konut projelerine kadar kademeli yapılaşma oluşturulacak. 


YEŞİL ALTYAPI

Orman alanlarının mümkün oldukça korunacağı projeye göre, dereler ve dere yatakları konusuna da hassasiyet gösterilecek. Oluşturulacak açık alanlar bioçeşitliliği, açık hava tesislerini, pasif ve aktif rekreasyon alanlarını, küçük çaplı gıda üretimini ve çeşitli ağaçlardan oluşan bitki örtüsünü içinde barındıracak. Arkeolojik alanlarda bulunan önemli tarihi eserler için arkeolojik parklar oluşturulacak. Özel peyzajlarda sergilenecek. 


BAKAN: KANAL İSTANBUL YASASI 6 AYDA ÇIKACAK

Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz, Kanal İstanbul projesini yatırım programıyla ilişkilendirdiklerini belirterek, "Yol relokasyonları gibi çıkabilecek ihtiyaçları şimdiden planladık. Yasal düzenleme ve Ulaştırma Bakanlığı'nın teknik çalışmaları sonucu tam bir tarihi takvim ortaya koymuş olacağız. Yasal düzenleme 6 ay içinde gerçekleştirilecek" dedi.


Sabah


Haber Milliyet Gazetesi'nde şöyle yer aldı;


Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 2011 yılında Başbakan iken "çılgın proje" olarak tanıttığı Kanal İstanbul, Başbakan Ahmet Davutoğlu tarafından açıklanan 64. Hükümet 2016 Yılı Eylem Planı'nda yer aldı.


Planda, Kanal İstanbul'un yapımı ve işletilmesiyle ilgili yapılacak yasal düzenlemeye de atıfta bulunuldu. AA muhabirinin aldığı bilgiye göre, Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun'da "kanal" ifadesi yer almadığı için YİD modeliyle ihaleye çıkılamayan Kanal İstanbul için yasal düzenleme yapılacak. İlgili kanuna "kanal" ifadesi eklenecek ve ihale süreci hızlandırılacak. 

Kanalın uzunluğu 43 kilometre olacak


Kanal İstanbul'un yol yapımıyla ilgili çalışmaları Karayolları Genel Müdürlüğü, deniz ve altyapıyla ilgili çalışmaları ise Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından yürütülecek. Kanal İstanbul, şehrin Avrupa yakasında hayata geçirilecek. Karadeniz ile Akdeniz arasında alternatifsiz bir geçit olan İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmak adına Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir su yolu açılacak.

Kanalın, Marmara Denizi ile birleştiği noktada 2023 yılına kadar, öngörülen iki yeni kentten biri kurulacak. Kanalın uzunluğu 43 kilometre, genişliği yüzeyde 500 metre, tabanda 400 metrede olacak. Suyun derinliği 25 metreyi bulacak. 453 milyon metrekareye kurulması planlanan yeni şehrin 30 milyon metrekaresini Kanal İstanbul oluşturacak.

Projede, 78 milyon metrekare havalimanı, 33 milyon metrekare Ispartakule ve Bahçeşehir, 108 milyon metrekare yollar, 167 milyon metrekare imar parselleri ve 37 milyon metrekare ise ortak yeşil alan için ayrıldı. 

Milliyet


Haber Bugün Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;


Küçükçekmece'den başlayarak Terkos Gölü'nün doğusundan Karadeniz'e ulaşacak Kanal İstanbul Projesi'yle birlikte İstanbul'da ortaya çıkacak ve 7,5 Milyon nufüsa sahip olacağı belirtilen yeni şehrin Türkiye'nin İstanbul'dan sonra ikinci büyük şehir olacağı ifade ediliyor.

453 MİLYON METREKARE


Kanal İstanbul ve Yeni Şehir projelerinin toplam büyüklüğünün 453 milyon metrekare olacağı, bunun bir bölümünün 78 milyon metrekaresinin 3. havaalanı, 30 milyonun Kanal İstanbul, 33 milyonun Ispartakule ve Bahçeşehir'den oluşacağı bilgilerine yer veriliyor.


Bugün