27 / 12 / 2024

Kanal İstanbul'un güzergahı resmileşti!

Kanal İstanbul'un güzergahı resmileşti!

Kanal İstanbul projesinin güzergahı resmileşti. Son plana göre; Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy’den geçecek Kanal İstanbul 45.2 kilometre uzunluğunda olacak.



 


Türkiye’nin 2023 hedefi yolundaki en önemli projelerden biri olan Kanal İstanbul için 1/100 bin ölçekli güzergah ve rezerv yapı planı tamamlandı. Sabah Gazetesi'nde yer alan habere göre, Türkiye’nin yüz akı projesinin tüm ayrıntıları tek tek ortaya çıktı. Son plana göre; Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy’den geçecek Kanal İstanbul 45.2 kilometre uzunluğunda olacak.

 

Türkiye'nin çılgın projesi Kanal İstanbul'un son planlarına Sabah Gazetesi ulaştı. Binlerce geminin tehdit ettiği İstanbul Boğazı'na alternatif yaratma düşüncesi artık hayal olmaktan çıkıyor ve hızla gerçeğe dönüşüyor. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 2011 yılında 'Çılgın Proje' adıyla tanıttığı Kanal İstanbul'un güzergahının 1/100 bin ölçekli rezerv yapı planıyla Türkiye'nin yüz akı projesinin tüm ayrıntıları tek tek belli oldu. Ortaya çıkan son plana göre; Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy'den geçecek Kanal İstanbul 45.2 kilometre uzunluğunda olacak. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın detaylarını açıklayacağı projenin ihale süreci de başlatıldı. Hazırlanan 5 alternatiften seçilen Kanal İstanbul projesinin güzergahı resmileşti. Ve sondaj çalışmaları kapsamında ilk kazma da vuruldu. İşte son detaylar:

 

Kanal İstanbul un güzergahı resmileşti!

 

HAFRİYAT ADASI


Kanal İstanbul'dan çıkan hafriyatla Marmara Denizi'ne 3 grup ada  inşa edilmesi planlanıyor. 1. grup ada 186 hektar olacak. 2. grup ada 155 hektar olacak. 3. grup ada 104 hektar alanı kaplayacak. Çıkan hafriyatın kalanı Karadeniz kıyısının doldurulmasında ve Terkos Gölü'nün olduğu bölgeye yeni kıyı inşa edilmesinde kullanılacak.

 

Kanal İstanbul un güzergahı resmileşti!


KANAL İSTANBUL GEREKSİNİM

 


İstanbul Boğazı'nı kullanan ticari gemiler Montrö Anlaşması'na göre geçiyor. Anlaşmanın yapıldığı dönemde Boğaz'dan yılda 3 bin gemi geçiyordu. Ancak bu rakam şu anda 50 bini buldu. 2030 yılında 65 bine, 2050 yılında ise 100 bine yaklaşacağı tahmin ediliyor. Oysa örneğin Suveyş Kanalı'ndan yılda 17 bin adet gemi geçiyor. Şehir hatları ve balıkçı tekneleriyle birlikte İstanbul Boğazı'nın günlük trafiği ise 2 bin 500.

4 İLÇEDE 45.2 KİLOMETRE


Kanal İstanbul projesinin güzergahı Marmara Denizi'ni Küçükçekmece Gölü'nden ayıran kıstaktan başlıyor. Altınşehir ve Şahintepe mahallelerinden geçerek Sazlıdere Baraj Havzası boyunca devam eden Kanal İstanbul, Terkos ve Durusu mahallelerinin yakınlarında Terkos Gölü'nün doğusundan Karadeniz'e ulaşacak. Proje alanı, Arnavutköy (28,6 kilometre) Küçükçekmece (7 kilometre), Başakşehir (6,5 kilometre) ve Avcılar (3,1 kilometre) ilçe sınırları içinde.

 

Kanal İstanbul un güzergahı resmileşti!

 

MALİYETİ 65 MİLYAR TL


Projenin 65 milyar TL'lik yatırımla hayata geçirilmesi planlanıyor. İnşaat aşamasında 6 bin kişinin, işletme aşamasında bin 500 kişinin çalışması planlanıyor. Kanal derinliğine bağlı olarak ise yaklaşık 1,5 milyar metreküp hafriyat çıkması bekleniyor. Deniz ve dip taramasından da 115 milyon metreküp malzemenin çıkması bekleniyor.


LOJİSTİK MERKEZ


Proje kapsamında hem Marmara Denizi'ne hem de Karadeniz'e konteyner yük limanı yapılacak. Karadeniz'e inşa edilecek olan liman 4,8 kilometre uzunluğunda olacak. Bin 500 hektar alana lojistik merkez inşa edilecek. 3. havalimanı ve demir yolu ile entegresi sağlanmış olacak. Küçükçekmece Gölü'ne 200, ile Sazlıdere'ye 860 tekne kapasiteli yat limanları inşa edilecek.

HAYVAN KÖPRÜSÜ


Kanal İstanbul'un üzerinden geçecek olan 6 köprü ile kara ve demiryolu ulaşımı sağlanacak. Yabani hayvanların geçişi için de ayrıca 6 köprü yapılacak. Köprüler dışında kanal içerisinde acil durum rıhtımları da yer alacak. Dalgakıranlar, fenerler ve Karadeniz ile Marmara Denizi'nde bekleme alanları yapılacak.


100 YIL ÖMÜR


Yatay mühendislik çalışmaları süren güzergâhın inşaatının 5 yılda tamamlanması planlanıyor. Proje tamamlandığında 350 DTW büyüklüğündeki gemilerin bile geçişine uygun olacak. Ekonomik ömrü ise 100 yıl olacak.


YEŞİLE KORUMA


Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın Kanal İstanbul projesi ÇED raporu hazır. Plana yeşil alan, kentsel çalışma alanları, korunacak alanlar işlendi. Yapı sınırlaması gelecek. Korunacak alanlar, sosyal altyapı alanları, afet tehlike alanları, su, atıksu ve atık sistemleri, sağlık, turizm, ulaşım, karayolları, demiryolları, denizyolları ve havayolları da alanları işlendi.

KAMU PLANI


Kanal İstanbul güzergahının 12 kilometresi Sazlıdere, 8 kilometresi ise Küçükçekmece Gölü'nden geçiyor. Bir kilometrelik alan orman, geri alan 23 kilometrekarelik alan ise kamulaştırılacak. Projeden en fazla etkilenecek alan bölge ise 35 bin kişinin yaşadığı Şahintepesi.

 

 


Geri Dön