Kanlıca-Çubuklu arası yaya yolu mevzuata aykırı mı?
Emirgan ile Kuruçeşme-Arnavutköy Sahil Yolu Projeleri’nin ardından Kanlıca ile Çubuklu arasında başlatılan yaya yolu genişletme çalışmalarının Boğaziçi’nin dokusunu bozduğu ve koruma mevzuatına aykırı olduğu dile getirildi.
Emirgan ile Kuruçeşme-Arnavutköy Sahil Yolu Projeleri’nin ardından Kanlıca ile Çubuklu arasında başlatılan yaya yolu genişletme çalışmalarının Boğaziçi’nin dokusunu bozduğu ve koruma mevzuatına aykırı olduğu dile getirildi.
Beykoz’da “Çubuklu-Kanlıca Sahil yolu projesi” kapsamında yapımına başlanan yeni yaya yolu inşaatı tüm hızıyla sürüyor. Proje tamamlandığında bölgeye 3 kilometrelik yeni sahil yolu kazandırılacak. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Beykoz Belediyesi işbirliği ile yapılan proje kapsamında Boğaz sahili, kazıklı yol sistemiyle denize doğru 10 metre genişleyecek. Projeyle ilk etapta Çubuklu iskelesi ile Kanlıca arasında 1200 metrelik sahil yolu gerçekleştirilecek.
Daha sonra Beykoz’a doğru uzatılacak ikinci etabın da tamamlanmasıyla 3 kilometrelik sahil yürüyüş yolu kazanılmış olacak. Proje tamamlandığında balık tutma iskeleleri yapılarak, amatör balıkçıların yürüyüş yapanları rahatsız etmeleri engellenecek.
Dinlenme ve aktivite alanlarının bulunacağı yeni yaya yolu, peyzaj düzenlemeleri yapılarak yeşillendirilecek ve ışıklandırılacak. Ancak emirgan, Arnavutköy, Üsküdar’dan sonra Çubuklu-Kanlıca arasında yapımına başlanan dolgu alan uzmanların eleştirisine neden oldu.
‘Hukuka aykırı’
- Mimar Sinan Genim: “İstanbul kıyıları Bizans döneminden bu yana dolduruluyor. Dolmabahçe koyu ve İnönü Stadyumu’nun olduğu bölge 1.Ahmet döneminde doldurularak bahçe yapıldı. Boğaziçi’nde 10 metrelik yaya yolu yapmakla süliet veya doku zarar görmez. Asıl eleştirilmesi gereken yer tarihi yarımada sınırlarındaki Yenikapı dolgu alanıdır” dedi.
- Mimarlar Odası Genel Başkanı Eyüp Muhçu: “Amaç yayaların rahatça yürümesi ise sahil yolunun düzenlenerek buna uygun hale getirilmesi gerekir. İdare bu yönde çalışmak yerine kaba inşaat yöntemine başvuruyor. Boğaziçi eşsiz tarihsel peyzaj güzellikleri olan dünyanın göz bebeği bir yer. Boğaziçi’nin korunarak, geleceğe taşınması için Boğaziçi koruma yasaları çıkarıldı. Dolgu alan yaparak koruma mevzuatı ve hukuku aykırı işlem yapılıyor.”
- Erhan Demirdizen (Şehir Plancısı): “Boğaziçi kıyıları nev-i şahsına münhasır bir bölge. Boğaziçi’nin özel bir yasası var. 12 Eylül döneminde çıkarılmış bir yasa olsa da söz konusu yasal düzelemenin fikri 70’lere kadar uzanıyor. Bu yasa Boğaziçi kıyılarını sadece bir kıyı olarak görmüyor. Boğaz kıyıları baştan sona insanların yürüyecekleri bir parkur özelliğinde değil. Doğal ve tarihi özelliği bir yana koyup yürüyüş alanları kazandırmak belki kulağa hoş geliyor. Ancak bu durum Boğaz’ın tarihi ve doğal özellikleriyle uyuşmuyor”
- Ahmet Turgut (Şehir Plancı): “İstanbul Boğazı’nın belli bölümlerinde yaya yollarının dar olduğu ve eksilik yaşandığı aşikar. Ancak İBB bu soruna bütüncül bir projeyle bakmak yerine kısım kısım projelerle çalışma yapıyor. Yeni yapılan dolgu alanlarının peyzaj sorunları olduğu ortada. Boğaziçi’nde alan ihtiyacı oluştukça bu ihtiyacı deniz doldurarak karşılamak doğru bir yaklaşım değil.”
8 metre daraldı
1956’da Emirgan-Saryer sahil yolu açıldı. 2014’te ise Emirgan kıyısında başlatılan sahil yolunun genişletilmesi ve otopark yapımı için 5 bin 600 metrekarelik alan betonla dolduruldu. Boğaz, Emirgan kesiminden 8 metre daha daraldı.
Milliyet