Perakende

Karaca ilk mağazasını nerede açtı?

Gelecek dönemde Karaca’nın hedefinde online ve yurt dışı gelirlerini büyütmek var. Karaca Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Karaca, "Yurt dışı gelirlerimiz cirodan yüzde 10 bile pay almıyor. Yurt dışında doğru pazarlar bulup kendimizi geliştirebiliriz" dedi...


Karaca, bugün zücaciye sektörünün en büyük oyuncusu. 46 yaşındaki şirketin geçmişine kısaca göz attığımızda, 73 yılında cam atölyesiyle faaliyete başladığını görüyoruz. 80’li yıllarda porselen dekorlama işine başlıyor. 90’larda ürün gamı genişliyor, markalı olarak çatal bıçak üretimine geçiyor.

Capital’de yer alan habere göre; 98 yılında dünyanın en iyi fabrikalarına üretim yaptırmaya başlıyor. 2001 yılında da Akmerkez’de ilk perakende mağazasını açıyor.

Şirketin hızlı yükselişi ise ikinci kuşaktan Fatih Karaca’nın göreve geldiği dönemde gerçekleşiyor. Bilkent Üniversitesi Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun olduktan sonra yurt dışında işletme MBA’İ yapan Fatih Karaca’nın şirkette göreve başladığı yıl 2006. O yıl Karaca’nın, finansalları güçlü olan, kaliteli ürünlerle pazarda yer alan ancak kendisini tüketiciye anlatamamış bir marka olduğunu belirten Karaca, “Gelirin yüzde 97’si toptan bayi satış kanalından geliyordu” diyor. AVM’lerin yükselişte olduğu o yıllarda Fatih Karaca tüketiciyle yakınlaşmaya ve bilinirliğini artırmaya odaklanıyor. Hızla mağazalar açılıyor, popüler dizilerde advertorial çalışmalar yapılıyor. Karaca’nın 2006’da 5 olan mağaza sayısı 2008’de 20’ye, 2009’da 40’a çıkıyor. Fatih Karaca, 2008-2009 krizinde Türkiye’nin küçüldüğü dönem yüzde 46 büyüme yakaladıkları ve adeta oyunun değiştiği yıl olduğunu söylüyor. “İnsanlar o dönem ilk olarak reklam yatırımından vazgeçti. Reklam birim fiyatları düştü. Biz iyi kampanyalar yaptık ve bunu reklamlarla duyurduk. İnanılmaz bir satış yakaladık, depolarımız boşaldı hatta bir ara satışı durdurduk” diyor.

2008’de Karaca önemli bir satın alma da yapıyor. Tencere kategorisinin köklü markası Emsan’ı satın alıyor. 2010 yılında da Karaca danışmanlarla çalışmaya başlıyor. Danışmanların desteğiyle perakendedeki eksiklerini gideriyor. 2012’de Karaca Home ile ev tekstiline giriyor. 2013-2014 de Karaca için yine önemli yıllar. Fatih Karaca o yıl McKinsey ile çalışmaya başladıklarını ve kurum değerlerini ortaya çıkardıklarını anlatıyor. 2014’te Karaca bu kez Jumbo’yu satın alıyor.

Bugün Karaca, dört marka ile 2 bin kişi istihdam ediyor. 2018’i 1 milyar 400 milyon TL ciro ile kapatmaya hazırlanan şirket, 200’ü yurt içinde 30’u yurt dışında olmak üzere 230 perakende mağazasıyla operasyonlarını yürütüyor. Gelirlerinin yüzde 50’sini de perakendeden elde ediyor.

YENİ SATIN ALMA PLANI

Gelecek dönemde Karaca’nın hedefinde online ve yurt dışı gelirlerini büyütmek var. Şu an e-ticaretin, perakende cirosunun yüzde 10’unu geçtiğini belirten Karaca, sözlerine şöyle devam ediyor:

“Yurt dışı gelirlerimiz cirodan yüzde 10 bile pay almıyor. Yurt dışında doğru pazarlar bulup kendimizi geliştirebiliriz. Önümüzdeki dönemde yurt dışında e-ticaretle beraber hızlı büyüyeceğiz. Hedefimiz yurt dışı gelirlerimizi yüzde 30’a ulaştırmak. Bunu en az 3 yılda yapacağız. Satın almak için yurt dışında görüştüğümüz markalar da var. Amacımız yurt dışında mirası olan bir markayla önemli bir oyuncu olmak.”