Karasu Limanı neden gecikti?
Sakarya Yeni Haber Gazetesi yazarlarıdan Cihan Ersöz bugünkü köşe yazısında Karasu Limanı neden gecikti sorusuna yanıt verdi..
Kamuoyu, Karasu Limanı hakkında neler biliyor?
Sadece şunları:
Mendirek inşaatını yapan İçtaş, bakanlığın açtığı Yap-İşlet-Devret ihalesini kazandı. Firma 73 milyon dolar yatırım yapacak ve limanı 19 yıl işletecek. Yer teslimi 21 Ağustos 2014’te Vali Hüseyin Avni Coş ve Milletvekili Hasan Ali Çelik’in de katıldığı bir törenle yapıldı.
Şartnameye göre liman inşaatının yer tesliminden itibaren 18 ay içerisinde tamamlanması gerekiyor.
21 Ağustos 2014’ten bu güne kadar 7 aya yakın süre geçti. Ortada bir çalışma yok!
Herkes neden diye soruyor. Üçüncü boğaz köprüsünü alan şirketler birliğinin ortağı İçtaş gibi bir firma, 18 aylık inşaatı bitirme süresinin 7 ayını neden heba etsin?
Tam bu noktada bilinmeyenlere bakmakta yarar var.
Birincisi… Yer teslimi töreni, tamamlanması gereken siyasi şova dönük süreçlerinden biriydi.
İkincisi… 21 Ağustos’ta atılan imzalarla 18 aylık iş bitirme süresi başlamadı. Çünkü liman projesinin uygulanacağı alanda bulunan özel mülkiyetlerin kamulaştırma işlemi tamamlanmadı.
Nitekim bakanlık 18 Şubat 2015’te kamulaştırılma karar verdi. Bunu da 2942 sayılı kanunun 8. maddesini uygulayarak pazarlık usulüyle gerçekleştirecek. Mülk sahipleriyle görüşmeler 20-22 Nisan 2015’te Karasu Belediyesi’nde yapılacak. Böylesi satışlarda bedel artırım davası açılamıyor.
İmar paftasına baktım… Bakanlığın pazarlık usulüyle satın almayı kararlaştırdığı bölgede 675’er metrekare büyüklüğünde tam 100 tane arsa var.
İşin parasal boyutu bakanlıkla arsa sahiplerini ilgilendiriyor.
Ancak şu soruyu sormak gerek:
İhale öncesi yapılması gereken kamulaştırmalar neden geciktirildi?
Arsa sahipleri ile pazarlık sürecinde anlaşma sağlanamazsa ne olacak?
YA TARANANCAK KUM?
Liman inşaatında önemli bir konu daha var. O da limanın taranarak derinleştirilmesi sırasında çıkacak kumun ne yapılacağı…
Kaba bir hesaplamayla tarama sırasında 1 milyon 600 bin metreküp kum çıkacağı biliniyor. İçtaş bunun 1 milyon metreküpünü geri saha betonlaması öncesinde yükseltilmesi gereken zeminde dolgu olarak kullanmayı planlıyor. Geriye kalan 600 bin metreküp kum, mevzuat gereği açık sulara boşaltılacak.
İşte açığa dökülecek kumun son yıllarda büyük bir kayıp yaşayan sahile takviye edilmesi için bir proje vardı. Nedense bundan söz eden yok. Limandan çıkarılacak kumun bir miktarı ile bakanlığın yaptırdığı dalgakıranlarla kıyı arası pekâlâ doldurulabilir.
Romanya, erozyona uğrayan Karadeniz’e olan kıyılarını göl havzalarından malzeme taşıyarak eski haline getirmiş. Amerika ise yüzlerce kilometre uzaktan, Meksika’dan kum satın alıp taşımış.
Büyükşehir Belediyesi sahilde bir park projesi başlattı. Taranacak limana uzaklığı 500 metre var yok! Liman kumuyla oradaki plaj alanı genişletilebilir.
Eski adı DLH olan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü uzmanlarının limandan kumun taşınması düşüncesine olumlu baktığını biliyorum.
Genel Müdür Fatih Turan’ın bu göreve atanmadan önce Sakarya Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı olduğunu da hatırlatmış olayım.
Sakarya Yeni Haber