Karşıyaka ve Konak tramvayının güzergahı netleşti!
İZMİR Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, ihale öncesi ve inşaat sürecinde çeşitli revizyonlara uğrayan Karşıyaka ve Konak tramvayının son güzergahı açıkladı.
İZMİR Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, ihale öncesi ve inşaat sürecinde çeşitli revizyonlara uğrayan Karşıyaka ve Konak tramvayının son güzergahı açıkladı. Kocaoğlu, Karşıyaka'da tramvayını İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi (İAOSB), Ata Sanayi ve Çiğli Devlet Hastanesi'ne uzatacak 2. etap için proje hazırılklarına başladıklarını açıkladı.
İzmir'de yapımı süren 12.8 kilometre uzunluğunda, 20 istasyonlu Konak tramvayı ile 8.8 kilometre uzunluğunda, 14 istasyonlu Karşıyaka tramvayı ihale öncesi ve inşaat aşamasında güzergahta yapılan revizyonlar ve buna bağlı tartışmalarla gündeme geldi. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, tramvayla ilgili tartışmaları değerlendirdi. İnşaat, son güzergah ve yeni tramvay hatlarıyla ilgili açıklamalar yaptı.
"TRAMVAYA NEDEN KARŞI ÇIKILDIĞINI ANLAMIYORUM"
Başkan Kocaoğlu, tramvay projesine başlagıçta en ufak bir itiraz olmadığını, alkışlandığını söyledi. Daha sonra birden bire bir yerlerden düğmeye basılığını belirten Kocaoğlu, "Tramvay projesi 'tu kaka' yapılmaya çalışıldı. Tramvay projesinin güzergahı sürekli tartışıldı. Belediye içinde ve dışarda tartışıldı. İnşaat ihalesi sonrasında da tartışmalar devam etti. Bu tür projelerde uygulama sırasında tespit edilen güzergah değişlikleri yapılır. Tramvay projesine neden karşı çıkıldığını anlayamıyorum" dedi.
KARŞIYAKA TRAMVAYI ÇARŞI- ALAYBEY ARASI TEK HAT
Karşıyaka tramvay hattında Bostanlı çarşısında, "Buradan geçmesin" talebi olması üzerine güzergahı değiştirdiklerini belirten Kocaoğlu, "Tansaş'ın oradan çevirdik. Boğaziçi Restorant'la köprü arasını düzenledik. Çok güzel oldu. Bu kez Bostanlı Çarşısı'nda 'Keşke buradan geçseydi' sesleri yükseldi. İnsanlar o günkü haleti ruhiyeleriyle davranıyor. Nikah Dairesi' bölgesinde hat yolun sağından ve solundan gidecekti. Ancak yolun bu kesiminde tali yol olmadığı için buradaki apartman sakinlerinden 'Nasıl taşınacağız. Nasıl gireceğiz, yıkacığız' şeklinde itiraz geldi. Böyle olunca hattı deniz tarafına aldık. Tescilli palmiyelerin iki tarafından geçecek. Hiç ağaç kesilmedi. Alaybey'e kadar çift hat gidecekti. Ancak yol daraldığı için Alaybey'e tek hat gitmeye karar verdik. Bu kararı zorunluluktan verdik. Diğer hat iskele yanındaki dolmuş duraklarının orada son bulacak" dedi.
ŞAİR EŞREF VE ŞEHİTLER GEÇİŞİNDE REVİZYON
Projelerin pek çoğunda uygulamalarda doğan problemler nedeniyle değişikler olabildiğini belirten Kocaoğlu, Konak tramvayında ilk projede Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda yeşil alan kesimindeki otoparkların gittiğini, alternatif olarak düşündükleri Mithatpaşa Caddesi'de ise yol kenarına yoğun araç parkedildiğini, hattın buna izin vermeyeceğinin anlaşıldığını ve caddeyi dik kesen sokaklardan gelen araçlar nedeniyle trafikte sıkıntılar olabileceği tespiti yapıldığını söyledi. Çözümü güzergahı tekrardan Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'na almakta bulduklarını belirten Kocaoğlu, "Bulvar'da 3.5 metrelik şerit genişliğini 3.25 metreye düşürdük. Üç gidiş üç gelişli yolu koruduk. Orta refüjü daralttık. Hattın biri kara diğeri deniz tarafından kaldırımın yanından gidecek şekilde döşeniyor" dedi.
Konak'ta tramvayın iskele önünden geçeceğini belirten Kocaoğlu, Cumhuriyet Bulvarı'ndan Gazi Bulvarı'na dönecek hattın buradaki çınar ağaçlarının ortasından geçeceğini söyledi. Kocaoğlu, "Ağaçların kökünü korumak için raylar bu kesimde yükselecek. Tramvay Çankaya kavşağından Şair Eşref Bulvarı'na dönecek" dedi. Şaif Eşref Bulvarı'nda ortadaki çınar ve dut ağaçlarının korunduğunu, yolun ağaçların sağ ve solundan gideceğini belirten Kocağlu, Hocazade Camii'nden sonra hattın önce Ali Çetinkaya Bulvarı'na döneceğini, daha sonra ise Atatürk Spor Salonu köşesinde Ziya Gökalp Bulvarı'ndan Alsancak Gar'ı önüne ulaşacağını belirtti. Cami durağından dönüşte yapılan revizyonun nedeninin Şair Eşref'ten giriş, Havagazı Fabrikası önünde çıkışı olacak Vahap Özaltay Meydanı altından geçecek olan derin tünel araç altgeçidi olduğuna dikkat çeken Kocaoğlu, Şehitler Caddesi geçişinde de değişiklik yapıldığını açıkladı. İlk projede Şehitler Caddesi'nden tramvayın iki hattının da geçmesini öngörüldüğünü, ancak yoldaki daralmalar, kaldırımların ortadan kalkacak olması gibi nedenlerden dolayı Şehitler Caddesi'den Halkapınar'a tek hat gidiş, Halkapınar'dan dönüşte ise Meles köprüsü yanından Liman Caddesi'ne geçecek tek hatla gidiş olacağını, iki hattın Toprak Mahsulleri Ofisi siloları önünde birleşeceğini söyledi.
"TRAMVAYDA 2. ETAP PROJE ÇALIŞILIYOR"
Aziz Kocaoğlu, Konak ve Karşıyaka tramvayları inşaatları devam ederken, bir yandan da talepler ve ortaya çıkan ihtiyaçlar üzerine Karşıyaka tramvayı 2. etabı için hazırlık çalışmalarına yaptıklarını söyledi. Kocaoğlu, "Tramvayı İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi, Ata Sanayi, ve yeni Çiğli Bölge Eğitim Hastanesi'ni kapsayacak şekilde bir hat için ikinci etap planlama çalışması yapıyoruz" dedi. Planlamada çıkan projeye göre Karşıyaka tramvayı Çiğli Bölge Eğitim Hastanesi'ne kadar, sanayi bölgesinin içinde geçerek uzayacak.
MESLEK ODALARINA BRİFİNG VERİLDİ
Öte yandan Büyükşehir Belediyesi yetkilileri geçen hafta meslek odaları temsilcilerine tramvay projesi güzergahı, inşaatıyla ilgili bilgi verdi. Meslek odalarının talepleri üzerine gerçekleşen toplantıda özellikle Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda orta rüfüjden sökülen ve taşınan ağaçların dikildikleri yerler, Gazi Bulvarı ve Şaif Eşref'ten hat geçişi sırısıda ağaçların korunacağıyla ilgili açıklamalar yapıldı. Hat tamamlandığında dikilecek yeni ağaçlarla, buradaki ağaç sayısının geçmiştekinin iki katı olacağı belirtildi. Meslek odaları temsilcileri de tramjay projesine yönelik sorular yöneltti.
REVİZYON TRAMVAYI!
Konak ve Karşıyaka tramvaylarında ihale öncesi ve sonrasında birçok kez revizyon yapıldı. En önemli değişiklikler ihale öncesi Şair Eşref Bulvarı'nda orta rejüjden geçmesi öngörülen hat ortadaki dut ağaçlarının kaldırılmasına neden olacağı için değiştirildi, yola indirildi. Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda yeşil alan ve otoparkların bulunduğu kesimden geçmesi planlanan hat otoparkların azalması ve ağaçların kaldırılmasına neden olacağı için Mithatpaşa Caddesi'ne alındı. Ancak, burada dik kesen sokaklardan gelecek trafik akışı nedeniyle kesintiye uğrayacak olması, cadde üzerindeki otoparklanmaları engelleyeceği ve altyapı sorunları nedeniyle sonra yerinden Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'na alındı. Bulvar'da otoparkları ve yeşil alanı etkilememek için yolun kara ve deniz taraflarından hattın geçmesine karar verildi. Cumhuriyet Meydanı geçişi de değişti. Hat Gazi Bulvarı-Çankaya-Şair Eşref Bulvarı olarak değişti. Karşıyaka Tramvayında ise önemli değişikil Bostanlı Çarşı geçişinin değiştirlimesi oldu.
Hürriyet
Bu haber Sabah'ta şöyle yer aldı:
İzmir Büyükşehir Belediyesi, Konak ve Karşıyaka tramvay projelerinde 15. kez güzergah değişikliğine gitti. Başkan Kocaoğlu revizyonu ‘zorunlu’ diye yorumlarken, uzmanlar ‘proje yap-boza döndü’ dedi
İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından ihale edilip yer teslimi yapıldıktan sonra art arda meydana gelen revizyonlarla kamuoyunda büyük tartışma yaratan tramvay projelerinde güzergahlar yeniden değişti. Yap-boza dönen proje ile ilgili açıklama yapan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, daha önce Şair Eşref Bulvarı'ndan Alsancak Garı'na ulaşan Konak Tramvayı'nın, Alsancak Hocazade Camisi'nin karşısındaki yoldan Yapı Kredi Bankası'nın yanından Alsancak Spor Salonu'na oradan da gara çıkacağını açıkladı. Büyükşehir Belediyesi'nin tramvay projelerindeki değişiklik bununla da sınırlı kalmadı. Mustafa Kemal Sahil Bulvarında biri kara diğeri deniz tarafından giden iki hat Sabancı Kültür Merkezi'nin önünde birleşip belediye sarayının önünden geçip Atatürk Bulvarı'ndan Gazi Bulvarı'na dönerken yapılan değişiklikle bu sefer geliş gidiş hattının ikisi de deniz tarafına alındı.
REVİZYON ÜSTÜNE REVİZYON
Yeni revizyona göre Konak Pier önünden geçecek olan hattın daha sonra Gazi Bulvarı'na dönmesi öngörüldü. Konak tramvayında bir değişiklik de eski Alsancak Stadı'nın bulunduğu şehitler bulvarında yapıldı. Daha önce Alsancak Garı'nın önünden geçen geliş gidiş hat Şehitler Caddesi'nden Halkapınar'daki son durağa ulaşırken yapılan son düzenleme ile bu hatlardan gidiş hattının Şehitler Caddesi'nden Halkapınar'dan Konak'a geliş hattının ise sahil ve liman caddesinden geçmesi öngörüldü. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu bu değişiklikle ilgili olarak da "Zaten bizim Vahap Özaltay Meydanı'nda yani Şair Eşref ve Talatpaşa Bulvarı'nın birleştiği yerden derin tünel alt geçit projemiz var. Sonrasında ise Halkapınar'a gelmeden Şehitler Caddesi'nden de gidiş gelir yaparsak şerit kalmıyor. Bu sefer Şehitlerden gidiş, Sahil ve Liman Caddesi'nden geliş düşünüyoruz. Sonra da birleşip Halkapınar'a gitmesini planlıyoruz. Bunların hepsi zorunluluktan olan değişiklikler" şeklinde konuştu. Başkan Kocaoğlu son olarak Mavişehir'deki tren depolama tesislerinde son bulan Karşıyaka Tramvayını Çiğli'ye uzatmak için çalışma başlattıklarını da sözlerine ekledi. Son değişikliklerle birlikte Konak ve Karşıyaka Tramvay güzergahlarında son 1.5 yıl içinde 15. revizyon da gerçekleşmiş oldu. Akşamdan sabaha değişen güzergahlar kentte faaliyet gösteren meslek odalarının da başını döndürürken yapılan değişikliklerin tramvay projelerinin maliyetini ne kadar etkileyeceği ise merak konusu oldu.
BU KADAR DA OLMAZ!
Değişikliklerin zorunluluktan olduğunu ifade eden Kocaoğlu'nun art arda açıkladığı 4 revizyon bu kadar da olmaz dedirtti. Tramvay projelerinin akşamdan sabaha değişmesinin şehircilik ilkelerine aykırı olduğunu belirten uzmanlar projesinin yap boza döndüğünü iddia etti.
Sabah