Kent Haberleri

Kaş Havalimanı ihalesi 2018'de olabilir!

Habertürk Gazetesi yazarlarından Güntay Şimşek bugün köşesinde "Belgesiz 'eller cepte' uçuş" başlıklı yazısına yer verdi. İşte yazının detayları...

Kaş’a havalimanı nasıl olmalı?

Akdeniz’de Antalya bölgesi olarak tanımlanan sahil bandı için tek bir havalimanının yeterli olmadığı yıllardır tartışılıyordu. Gazipaşa Havalimanı’nın devreye girmesiyle Alanya bölgesinin rahatladığını söylemek mümkün. Sırada Batı Antalya, Kaş tarafına havalimanı projesi tartışılıyor. Ulaştırma Bakanlığı, Alt Yapı Yatırımlar (AYMG) Genel Müdürlüğü koordinesinde yürüyen projeye göre topografyadan kaynaklanan yüksek maliyet nedeniyle, 2800 metre uzunluk, 45 metre genişliğinde bir pistli meydan planlanıyor. Pist yönünü belirleyecek detaylı çalışmalara yakında başlanacağını öğrendim. Ancak 2017 yılı yatırım programında zaten yok. Ayrıca programa girmesi için Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararı alınmak üzere Kalkınma Bakanlığı’nın devreye girmesi gerekiyor. Özetle 2018’de Kaş Havalimanı ihalesi olabilir.


Gazipaşa Havalimanı’nın açılmaması için ciddi kulis yapanlar olmuştu, acaba Kaş’a sessiz kalırlar mı? Bilmiyorum. Ancak Antalya Havalimanı, özelleştirildikten sonra farklı şirketler tarafından işletilmesine rağmen de hiçbir zaman iyi yönetilen bir havalimanı olmadı. Tanıtım, pazarlama, ürün geliştirme, daha fazla havayolu çekebilme ve yolcuları daha iyi ağırlayabilme adına pek bir şey yapılmadı. Katkıları olmadan, havalimanının coğrafi konumu itibarıyla her sene artan turist sayısı onlar için fazlasıyla yeterli oluyordu. Gazipaşa Havalimanı ile birazcık kıpırdadılar. Kaş bölgesine yapılacak havalimanıyla da umarım harekete geçerler.


MÜTEAHHİTLERİN TALİP OLDUĞU MEYDANLAR ÇEVREYE DUYARSIZ, İŞLETME KÖTÜ

Kaş Havalimanı, ihale şartnamesi hazırlanırken, Ulaştırma Bakanlığı ve bu konularda oldukça tecrübeli olan Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) kadroları, özellikle Genel Müdür Funda Ocak’ın tecrübesi çok önemli katkılar sunacaktır. İhaleye kimlerin gireceğine ve havalimanı hizmet vermeye başladığında havayolu ve yolculara yüksek faturalar çıkarmaması için düzenlemelere ihtiyaç var. Hizmet sektöründe bulunmamış müteahhitlerin talip olduğu meydanlarda, şu ana kadar insana ve çevreye duyarlı yaklaşımlar olmadığı gibi işletmeciliklerin de kötü olduğu ortada. Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale çıkılırken, işletme tarafında ihaleye kriterlerine fazla önem verilmemesi böyle bir tabloya sebep oluyor. Mevcut meydanları işleten özel şirketler için ihalelere katılımlarında kullanılmak üzere bir de karne verilmesi iyi olacaktır. Sadece en iyi fiyat teklifiyle ‘YAP’ dikkat alınarak, kriterler konup ihaleler bitirilmemeli. ‘İŞLET’ tarafı için de özel detaylar konması ve dikkate alınması gerekiyor. 3 yılda hızlıca terminal yapıp 10-15 yıl kötü bir işletmecilik yapılmasının önüne geçilmesi gerekiyor.


YİD modeliyle yapılacak olan Kaş Havalimanı, medyaya yansıdığı kadarıyla Kaş-Demre bölgesinde, Antalya merkeze 200, Dalaman Havalimanı’na ise 190 kilometre uzaklıkta olacakmış. Bakalım Ulaştırma Bakanlığı nasıl bir ihale şartnamesi hazırlayacak, hangi şirketler yarışacak, kim, neye göre kazanacak?


Hürriyet/Güntay Şimşek