Dış Piyasalar

Katar Doha Metro projesi 2018'de tamamlanacak!

Katar'da, ülkenin ulaşım altyapısına destek olduklarını belirten Yapı Merkezi İnşaat Uygulama Genel Müdür Yardımcısı Ramih Muştu, şirketin Türkiye ve diğer ülkelerde kazandığı deneyimi Doha'ya taşıdıklarını söyledi.

Yaptıkları yatırımlarla Katar'da, ülkenin ulaşım altyapısına destek olduklarını belirten Yapı Merkezi İnşaat Uygulama Genel Müdür Yardımcısı Ramih Muştu, şirketin Türkiye ve diğer ülkelerde kazandığı deneyimi Doha'ya taşıdıklarını söyledi.  


2014 yılında başladıkları Katar'ın yeraltı metro hattı projesinin, dört yılda tamamlanmasının planlandığım belirten Muştu, " Yunan, Hint, Katarlı ve bir de Türk inşaat firmasıyla ortak yürüttüğümüz metro projesi tamamlandığında, 10 istasyonlu ve 24 kilometre uzunluğunda olacak. Toplam tutan 12.3 milyar Katar Riyali olan projede, 4 milyar Riyal de keşif artışı opsiyonu bulunuyor. Bu, projede çalışan yüzlerce mühendis ve işçi açısından kayda değer bir fırsat oluşturuyor" dedi. 


Katar'ın nüfus ve alan olarak Basra Körfezi'nde yer aldığını, son yıllarda artan dış ticaret gelirleri ile orantılı şekilde yaşam ve yerleşim altyapısını sürekli geliştirdiğini belirten Ramih Muştu, bunu yaparken bir yandan da küresel ölçekte etkinliğini artırmak için bir strateji izlediğini bildirdi. Katar'ın aynı zamanda dış ticaret fazlası dolayısıyla oldukça yüksek yatırım bütçesi bulunduğuna dikkat çeken Muştu, bu kapsamda kendisini sektörün ihtiyaçlarına göre düzenleyen Türk müteahhitlik şirketleri için cazip bir pazar olduğunu söyledi. 


"Katar, en az altı yıl cazibesini koruyacak" Katar'ın, doğalgazın sunduğu potansiyel kaynaklar açısından da sürdürülebilir bir ekonomiye sahip olduğunun altım çizen Ramih Muştu, "Öncelikle 2022 FIFA Dünya Kupası dolayısıyla planlanan altyapı ve ulaşım proj elerinin tamamlanması hedefleniyor. Bu turnuva sonrasında yine ülkenin, gelişim hedefleri doğrultusunda yeni projelerin planlandığı biliniyor. Katar ve bölge ülkeleri, müteahhitlik sektörü açısından en az altı yıl daha cazibesini koruyacak" ifadesinde bulundu.  Katar'da yatırımcı bakanlıkların vizyon aktarma toplantılarında 2018 yılına kadar 70 milyar dolar değerinde yeni proje başlatılma kararı aldığını dile getiren Ramih Muştu, "Türk mühendislik tecrübesinin ve Türk müteahhitliğinin edindiği sonuç ve tasarruf odaklı inşaat yapım metodolojisinin Katar inşaat sektörüne olumlu yönde katkıları olacak. Bu konuda anlayış birliği geliştirilmesinin, inşaat yatırımlarının maliyetlerinin düşürülmesine olumlu katkılar yapabileceğini düşünüyorum" dedi. 


Bugüne kadar yaptıkları gözlemler çerçevesinde, Doha'nın dikkat çeken birçok yapı projesini Türk müteahhitlik firmalarının gerçekleştirdiğini üeten Ramih Muştu, Katar'da yerli firmaların tecrübe ve yeterlüiklerinin kanıtladıklarını büdiridi. Muştu, Katar ile sıcak siyasi ilişkilerin, yatırım ve müteahhitlik alanın da yansıdığ takdirde, her iki tarafın da kazançlı çıkacağını söyledi. 


"Projelerde girdilerin tamamı yurtdışından karşılanıyor" Bölge ülkelerde ve Katar'da, sözleşmelerin ve bütçelerin oldukça katı bürokrasi ve sınırlamalara sahip olduğunu vurgulayan Ramih Muştu, şöyle devam etti: "Öte yandan, ülkedeki inşaat projelerinde, tasarımlar dahil olmak üzere girdilerin neredeyse tamamı dışarıdan karşılanıyor. Katar'daki tüm yatırımların bünyesinde az veya çok kullanılan betonun ana malzemelerinden olan kırmataşın bile diğer ülkelerden temin edildiği görülüyor." İnşaat projelerindeki işçilerin önemli bir kısmının da Hindistan, Nepal ve Pakistan'ın yanı sıra Afrika ülkelerinden blok vizelerle getirildiğine vurgu yapan Muştu, bu süreçlerin zaman kaybı ve işçi kalitesi belirsizliği gibi sorunları içerdiğini dile getirdi. Muştu, son dönemde en fazla işçi gönderme olanağı bulunan Hindistan'a uygulanan vize sınırlamasının, yürüttükleri projede sıkıntı oluşturduğunu kaydetti.


Dünya Ek