Sektörel

Kayan: `İnşaat maliyetleri ürkütücü şekilde yükseliyor'

Seramik sektöründen Bahadır Kayan, piyasaların eylem planına ihtiyacı olduğunu söyledi.

Türk Seramik Sektörü Ortak Tanıtım Komitesi Başkanı ve Kaleseramik Pazarlama ve Satış Genel Koordinatörü Bahadır Kayan, piyasalardaki durgunluğun kalıcı bir hal almasının büyük sorunlara yol açacağına işaret ederek, "Piyasaların eylem planına ihtiyacı var" dedi.

Durgunlukla ilgili bir eylem planı göremediğini söyleyen Bahadır Kayan, sektörlerin kendi içinde birer eylem planı olması gerektiğini vurguladı. 1.5 yıldır süre gelen sıkıntının son aylarda iyice arttığını belirten Bahadır Kayan, inşaat maliyetlerinin ürkütücü şekilde yükseldiğini söyledi. Kayan, şöyle konuştu:

"12 aylık açıklanan enflasyon rakamları yüzde 10.7. Ama inşaat malzemelerinin enflasyon rakamı bu değil. İnşaata özel bir enflasyon endeksi olmalı. Şu andaki enflasyon sepetinin içinde kira, buzdolabı, karpuz var. Çimento, demir, çelik, çimento ve seramik gibi inşaat malzemelerindeki enflasyon çok daha yüksek."

Seramikçinin yeni pazar hedefi Ortadoğu ve Rusya

Ekonomideki durgunluğa paralel olarak geçen yıl yüzde 3-4 oranında daralan Türk seramik sektörü, daralmayı ihracatla aşmaya çalışacak. 360 milyon metrekarelik toplam kapasitesinin 2007'de 100 milyon metrekaresini ihraç eden, 150 milyon metrekaresini iç piyasaya satan seramik sektörü, 110 metrekarelik açığı ise Rusça konuşan ülkelere ve Ortadoğu ülkelerine ihraç ederek kapatmayı hedefliyor.

Kale Seramik Genel Koordinatörü ve Seramik Tanıtım Grubu Başkanı Bahadır Kayan, çift haneli büyüme rakamlarının artık söz konusu olmadığını belirterek, "Son 1.5 yıldan bu yana devam eden sıkıntı, yılın ilk 6 ayında su yüzüne değil, artık gökyüzüne çıktı" dedi.

Kale Seramik'in hedeflerini anlatmak ve sektörü değerlendirmek üzere düzenlenen basın toplantısında konuşan Kayan, ekonomideki durgunluk nedeniyle kredilendirme imkanlarının daraldığını ve ileriye dönük talep yaratılamadığını belirtti. Kayan, "Böylesi sıkıntılı dönemlerde yenileme pazarında satışlar devam ederken, yeni projelerde duraklama görülür. Türkiye'de ise, hem yenileme pazarında hem de yeni projelerde bir durgunluk yaşanıyor. Sektörde yaklaşık yüzde 3-4'lük daralma var" diye konuştu.
 
Pahallı enerji engeli

Sektörde 2004, 2005 ve 2006'nın ilk yarısında görülen çift haneli büyüme rakamlarının artık söz konusu olmadığını vurgulayan Kayan, "Son 1.5 yıldır devam eden sıkıntı, yılın ilk 6 ayında su yüzene değil, artık gökyüzüne çıktı. Sektörde, proje geliştiriciler, bu süreçte önceden başlatılmış projelerin süresini uzatarak bitirmeyi, yeni başlayan projelerde de yavaşlatılmış bir tempoyu tercih edecekler" dedi.

Sektörün en temel sıkıntısını Türkiye'nin üretim aşamasında enerjinin en pahalı ülke olması olarak tanımlayan Kayan, "Doğalgazda bizim üretimimize etki eden fiyat artışı son 3 yılda yüzde 100 oldu. Biz bu konularda desteklenmeyen bir sektörüz. Girdilerimizin yüzde 80-85'i yerlidir. Katma değeri burada yaratıp burada bırakıyoruz. Türkiye enerjide ana bir politika oluşturamazsa önümüzdeki yıllarda sıkıntı yaşanacak" şeklinde konuştu.
Türkiye'nin seramikte 360 milyon metrekareyle Avrupa'da İtalya ve İspanya'dan sonra 3. büyük kapasiteye sahip olduğunu ifade eden Kayan, Türkiye'nin kapasite kullanımının 2006'da yüzde 75.8 iken 2007'de yüzde 72 seviyesine gerilediğine dikkat çekti. Kayan, "Geçen yıl seramik sektöründe 150 milyon metrekare iç tüketim, 100 milyon metrekare de ihracat gerçekleştirildi. 110 milyon metrekarelik bir boşluk var. Kapasite kullanım oranın da kritik sınır yüzde 70. Bu oranın altına düşülmemesi gerekiyor" diye konuştu.
 
ABD pazarını kaptırdık

Kayan, sektörün iç piyasadaki durgunluğu, ihracatla kapatabileceğine değinerek, Rusça konuşulan ülkeler ve Arap coğrafyasında bir canlanma yaşandığını bu pazarların Türkiye için hedef pazarlar haline geldiğini kaydetti. "Pazarlamayı becerebilirsek pazar var" diyen Kayan, herkesin pazar ve kanal çeşitlendirmesi ile inovasyona önem vermesi gerektiğinin altını çizdi.

Seramik sektörünün bugün itibarıyla ihracat sorunu yaşamadığını, ancak enerji maliyetlerinde artışın fiyatlara yansıtılamaması halinde ihracatın gerileyeceğini ifade eden Kayan, sektörün en büyük ihracat pazarı olan ABD pazarında ihracatta yüzde 40'lık bir gerileme yaşandığını söyledi. Kayan, "Petrol 60-70 dolarken ABD pazarı en iyi pazarımızdı, bu gün ise değil. ABD pazarını Brezilya ve Çin'e kaptırdık" dedi.

Türkiye'nin tüm sektörler bazında genel ihracatının yüzde 24,5'lerden bu yıl yüzde 15'lere düşeceğinin beklenildiğine dikkat çeken Kayan, "Bu tehlikeli bir tablo. Sektörlerde yaşanan durgunluk nedeniyle iç talepte büyüme olmayacak. Her sektör kapasitelerini kullanabilmek için ürünlerini ihraç etmek durumda. İhracatta gerileme yaşanırsa istihdamda da sıkıntılar yaşanır ve işsizlik oranı artar" diye konuştu. 
 
Kale Seramik'in ciro hedefi 409 milyon dolar

İç pazarda yüzde 24 pazar payıyla lider olan Kale Seramik'in Türkiye'nin kaplamalık seramik ihracatının yüzde 20'sini tek başına gerçekleştirdiğini ifade eden Kale Seramik Genel Koordinatörü ve Seramik Tanıtım Grubu Başkanı Bahadır Kayan, ihracatın yüzde 55'ini AB ülkelerine, yüzde 20'sini Ortadoğu ülkelerine, yüzde 8'ini Kuzey Amerika ve yüzde 17'sini diğer ülkelere yaptıklarını söyledi.

Kayan, Kale Seramik olarak pazarlama kanallarında çeşitlendirmeye gittiklerini anlatarak, "Sadece toptancılar üzerinden dağıtım yapmıyor, bire bir proje geliştiricilerle de iş yapıyoruz. Bu bize önemli bir artı değer yaratıyor" dedi. Kale Seramik'in 2007 yılı ihracat tutarının 92 milyon dolar, toplam cirosunun ise 332 milyon dolar olduğunu hatırlatan Kayan, 2008 ciro hedeflerinin 409 milyon dolar, ihracat hedeflerinin de 109 milyon dolar olduğunu kaydetti.

Hürriyet / Referans