Ulaşım

Kaynarca - Pendik - Tuzla metro hattında TBM kazıları başladı!

Nisan 2023'te hizmete açılacak olan Kaynarca-Pendik-Tuzla Metrosu'nda ilk TBM indirme işlemi bugün İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun katılımı ile gerçekleşti.

Kaynarca - Pendik - Tuzla metro hattında çalışmaları  hızlandırmak için tünel açma makinesi (TBM) 53 metre derinlikteki şafta indirildi.

Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; TBM cihazının delme işlemlerine başlamadan önce geçekleşen törende açıklama yapan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, İstanbul'da ulaşım konusunun her zaman gündem olduğunu dile getirerek  şehrin ulaşım problemini tamamen ortadan kaldıracak, çözümün henüz bulunmadığını dile getirdi. 

Bugün Kaynarca - Pendik - Tuzla metrosunda tünel sondaj makinesi kazısını başlattıkları için heyecan duyduklarını söyleyen n İmamoğlu, "Burada toplamda 13 kilometre ve 8 istasyondan oluşan iki metro hattı var. İlk hattımız, Kadıköy - Tavşantepe hattı, Tavşantepe istasyonundan başlayacak ve Marmaray'ın İçmeler istasyonu bitişinde son bulacak. İkinci hattımız ise Marmaray - Pendik istasyonu bitişiğinden Tavşantepe - Sabiha Gökçen Havalimanı hattını, Fevzi Çakmak istasyonuna bağlanacak." şeklinde konuştu. İmamoğlu, 4,9 kilometrelik Pendik-Kaynarca hattının 2023’te, 9 kilometrelik Kaynarca-Tuzla hattının da 2024’te yolcuların hizmetine açılacağını dile getirdi. 

 Törende, ilk konuşmayı İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Pelin Alpkökin yaptı. Göreve başladıklarından beri Anadolu yakasındaki 7’nci TBM cihazını faaliyete geçirdiklerini belirten Alpkökin, şu bilgileri paylaştı:

“TBM, 53 metre derinlikteki şaftta işletilmeye başlayacak. Daha önce başlatmış olduğumuz şaftlardan biraz farklı. Bunun da sebebi; 2017’de başlayıp sonra durdurulan bu hattı, biz, tekrardan 2020’de buraya 120 milyon kredi bulup başlattığımızda, önümüze koyduğumuzda bu projenin, yer teslim problemleri ve diğer sıkıntılardan dolayı uygulanabilir olmadığını görmemiz. Dolayısıyla hızlıca proje revizyonlarına girip, Pendik'ten işletilmesi planlanan bu TBM'leri Kaynarca'ya aldık. Bu projemiz, Anadolu yakasının bizce en önemli projesi. Biz, bugün ‘ilk etap’ diye adlandırdığımız, Sabiha Gökçen Havalimanı'na bakanlığımızca yapılan hattı, Kadıköy-Kartal- Tavşantepe ile Marmaray hattına ve Pendik’te deniz yollarına bağlayan, 4,9 kilometre olmasına rağmen, Anadolu yakasının en önemli entegrasyon hattının TBM'lerini başlatıyoruz. Bir diğer deyişle; kentsel ulaşım etkisi açısından bu 4,9 çok çok önemli. 2023’te bu hattımızı açıp Sabiha Gökçen hattını, Marmaray'ı, Kadıköy-Tavşantepe'yi ve deniz yollarını Pendik'te birleştireceğiz.”

Söz konusu iki hattın finansmanında kullanmak için 8 Kasım 2019’da, Fransız Kalkınma Ajansından 86 milyon avro kredi alındığını söyleyen İmamoğlu, Şubat 2020’de alınan bu kredi ile hatlardaki çalışmaların yeniden başlatıldığını, Aralık 2020’de gerçekleştirilen Eurobond ihracı ile de projeye 34 milyon avroluk daha finans desteği yapıldığını belirtti.

İBB Meclisi’nin 2009 yılında oy birliğiyle aldığı “1/100.000’lik plan” kararında, “İstanbul, asla 15 milyonu aşmamalı” tarifinin yapıldığını hatırlatan İmamoğlu, “Sadece 12 yıl sonra, neredeyse bugünün İstanbul'u, var olan inşaat düzeniyle yapılaşmış, -yapılacak demiyorum bakın- yapılaşmış haliyle, 21-22 milyona yakın insanı şu anda yaşatacak bir yapı stokuna sahip bir kent. Dolayısıyla İstanbul'un bugününü ya da yakın bir zamanını planladığı noktada, aynı zamanda geleceğiyle ilgili de değişmez çok net kararları almakla yükümlüdür. İstanbul şehrinin geleceğini hep birlikte, tümden, kararlı bir biçimde, tabiri caizse bir değişmez kurallar metnine dönüştürmemiz lazım. İstanbul sağından, solundan, göbeğinden, saçından, başından çekip, çekiştirilecek bir şehir de değildir. İstanbul şehri; ortak akılla, bütün kurumların aynı masada buluştuğu, birleştiği bir anlayışla tasarlanmalı, prensip kararları alınmalı ve şimdiden 2050, 2100 tarihlerinde nasıl bir İstanbul'da yaşayacağımızı ortaya net olarak koymalıyız” şeklinde konuştu.

Bu anlamda önemli çalışmalar yaptıklarını belirten İmamoğlu, “Başta İstanbul Planlama Ajansı kurumumuzla olmak üzere, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bütün kurumlarıyla, bütün paydaşlarıyla ve hatta katkı sunmasını arzu ettiğimiz tüm kamu, kurum ve kuruluşlarıyla, sivil toplum kuruluşlarıyla, siyasi partilerle çalıştaylar, buluşmalar yaparak, süreci İstanbul kentine, İstanbul halkına anlatmak ve hep birlikte karar verip, bu yolculuğu bir nevi karar metnine dönüştürmek arzusundayız. Bunu hızlıca bitireceğiz. Ve İstanbul'un bu yolculuğundan hepimiz haberdar olacağız” dedi. İstanbul’un, dünyada aynı anda en çok raylı sistem inşa eden şehir haline geldiğinin altını çizen İmamoğlu, “Bu değerli bir başarıdır. 10 hatta birden bu çalışmaları sürdürüyoruz” şeklinde konuştu.

İkinci TBM kısa zamanda devreye alınacak

4,9 kilometrelik Pendik-Kaynarca hattının 2023’te, 9 kilometrelik Kaynarca-Tuzla hattının da 2024’te hizmete açılacağının müjdesini veren İmamoğlu, söz konusu projeler içen buldukları finansmanla ilgili bilgiler paylaştı. Finans bulma konusundaki başarılarını aktaran İmamoğlu, şunları söyledi:

“Bu aslında yerel yönetim ciddiyetine, bir kamu finansmanını yönetme sorunluluğuna sahip şekilde hareket ettiğimize dair önemli bir göstergedir. Kurumsal yapımızda şeffaflığa, hesap verebilirliğe ve sağladığınız o güvenle beraber her türlü başarıyı elde edebilirsiniz bakışına sahibiz. Halka sözünü verdiğiniz projeleri, bu şekilde eğer yola çıkarsanız, başlayamamış ya da yüzde birle bile değil, bırakmış bir halde değil süreci yürüten bir kurum haline dönüştürürsünüz. Yüzde birin bile çok altında başlama oranıyla devraldığımız ve hızlıca süreci başlattığımız bir şekilde firmalarımızla da bu süreci en doğru şekliyle planlayarak, şu anda hızlı bir ilerlemeyle baş başayız. Bugün de TBM kazıya başlıyor. Yakın zamanda da ikinci TBM'i devreye alacağız. Emeği geçen bütün arkadaşlarıma, teknik arkadaşlarıma, yol arkadaşlarıma ve yüklenici firmalarımızın iş birliğine teşekkür ediyorum.”
 

İmamoğlu, konuşma sonrasında ekip ile birlikte butona basarak tünel sondaj makinesini çalıştırdı.

İstanbul'da 2 senede 30 kilometrelik metro hattı açıldı!