Dış Piyasalar

Kıbrıs emlak dünyası Cityscape Turkey’den geçer not aldı mı?

Cityscape Turkey, uluslararası emlak markalarını ve yatırımcıları bir araya getirdi. KKTC emlakları da oradaydı. Peki olması gerektiği gibi temsil edildi mi? Kıbrıs Emlak Merkezi Genel Yayın Yönetmeni Atıl Ayaz izlenimlerini paylaştı..

Düzensiz, hatta dengesiz seyreden döviz kurları, belirsizlik kıskacında ilerleyen çözüm süreci ve özellikle birçok yatırımcıyı endişeye sürükleyen “koçan krizi” derken, Kıbrıs emlak sektörü bir süredir zor günler geçiriyor.


Yerel piyasada en aza inen alımlarla, tek çıkış kapısı; doğru anlatım, tanıtım ve pazarlama ile yabancı müşteriye çıkıyor. Peki Kıbrıs emlak sektörü bu konuda doğru adımlar atıyor mu?


Sektörün gözü 24-26 Mart tarihlerinde İstanbul’da düzenlenen Cityscape Turkey’deydi. Yatırım ve yatırımcıların uluslararası buluşma noktasının ilk kez İstanbul’da gerçekleşmesi, ayrı bir önem taşıyordu aslında.


Türkiye’de patlayan bombalara, vatandaşı saran endişeye rağmen yatırım engel tanımadı. Sektör devlerini bir araya getiren Cityscape Turkey’de milyonlarca dolarlık sıcak satış yapıldı.


Peki 3 günde 5 binin üzerinde ziyaretçi ağırlayan; Ağaoğlu, DKY İnşaat, Sur Yapı gibi devlerin rekor satışlar yaptığı Cityscape’te Kıbrıs emlakları ne durumdaydı?


Ekonomi Kıbrıs, Ekonomi Kıbrıs Prestige ve Kıbrıs Emlak Merkezi yayınları olarak, bu sorunun yanıtını yerinde bulmak istedik, fuara katıldık.


Döveç, Nurel, Noyanlar ve Baştaşlar İnşaat ile Goldmark Estates ve Proprety NC dergisi Kuzey Kıbrıs’ı temsil ediyordu fuarda. Kıbrıs emlak sektörünün en gözde konut projelerinden Milos Park Homes gibi özel fırsatları ön plana çıkarmışlardı stantlarında.


Kıbrıs’ta yatırımın hızlı geri dönüşüne, son dönemde artan “kira garantisi” uygulamasına ve konut yatırımı yapan için KKTC’nin avantajları arasında yer alan “oturma izni” başlığına vurgu yapıyordu sektör temsilcileri.


Ellerinden geldiğince KKTC tanıtımı yapmaya çalışıyorlardı hepsinden önemlisi. Peki yeterli miydi bu çaba? Cevabı net aslında; eksik kaldı..


O gün Redif Nurel ile, Burçin Döveç İle, Osman Oran ile, Erman Esentuna ile uzun uzun konuştuk bu konuyu. Hepsi aynı fikirde. Yatırımcının önemini algılayamadan, sonra da birlik olmadan bu sektörün yatırım pastasından hedeflenen payı alması çok ama çok zor.


Düşünün ki başta da örneğini verdiğim Türkiye projelerinin yer aldığı bölümler, gösterişli bir showroom gibiydi. Projelerin en şık görselleri, göz kamaştıran maketleri karşılıyordu potansiyel yatırımcısını.


Kıbrıs emlak markaları ise küçük küçük stantlarda yer alıyordu. Maket yok, sadece bannerlar ve kataloglarla ziyaretçileri çekmeye çalışıyordu firma sahipleri.


Bu koşullarda bile gerçekten fuarın son anına kadar ter döktüler, satış bile gerçekleştirdiler.  O yüzden tüm olumsuzluklara rağmen, bu ortamda yer alan emlak ve inşaat profesyonellerini kutlamak gerek. Zaten biz de onların bu çabalarını, Kıbrıs Genç TV'de yayınlanan programımız Ekonomi Kıbrıs ekranlarına taşıdık. 


Belki yaptığı maddiyat hesabından, belki de uygun zamanı olmadığı için fuarı pas geçenler için ise kısmet bir dahakine diyelim.


Ama bu bile gösterdi ki, birlik olmak şart. Bir KKTC müteahhidi, tek fuar için örneğin bir Ağaoğlu kadar harcama yapamayabilir, ama KKTC çatısı altında Kıbrıs emlak sektörü bunu karşılayabilir.. Peki niye olmuyor?


Fuarlara katılıp broşür dağıtan, billboardlara harcadıkları bütçelerle ülke turizmini kalkındırmayı hedefleyen ilgili bakanlıklar, neden böyle uluslararası buluşmaları pas geçiyor?


Yavru vatan, kardeş vatan ya da son günlerin değimiyle stratejik ortak, adını siz koyun.. Ama Türkiye ile KKTC hattındaki bu yakınlığı, yatırım kanalında avantaja çevirmek için daha neyi bekliyoruz?


Emlak ve inşaat sektörünü üvey evlat gibi görmek daha önce sonuç vermedi, bundan sonra da vermeyecek. Daha bir imar planı bile yapamadan, her hükümetle değişen emirnamelerle şehirleri yapboz tahtasına çevireceğimize, keşke birazcık kabuğumuzdan çıkabilsek. Türkiye’de ve dünyada bu sektörün nerelere geldiğini bir görebilsek.. Belki fikrimiz ve yol haritamız değişir..


Sonuç olarak gördük ki; bireysel olarak bu fuarda yer alanlar, markasını ve projelerini en iyi şekilde anlattı. Fakat genel olarak KKTC’yi yönetenler ve birlik olmayı başaramayan Kıbrıs emlak sektörü, çok daha iyi temsil edilmesi gereken Cityscape Turkey’de sınıfta kaldı.


Atıl Ayaz


Kıbrıs Emlak Merkezi Genel Yayın Yönetmeni