Kira vergi beyannamesi nasıl verilir 2022?
Kira gelir vergisi için geri sayım sona eriyor. 1 Mart'ta beyanname ve taksit ödeme dönemi başlıyor. Peki, kira vergi beyannamesi nasıl verilir 2022? Konut veya işyeri kiralamalarından istisna tutarının üzerinde gelir elde edenler beyanname vererek vergi ödemesi yapacaklar
Kira geliri olan malikleri ilgilendiren vergi dönemi 1 Mart'ta başlıyor. Konut veya işyeri kiralamalarından istisna tutarının üzerinde gelir elde edenler beyanname vererek vergi ödemesi yapacaklar. İsteyenler tüm borcunu ödeyebilecek. İsteyenler ilk taksitini yatırabilecek. Ancak herhangi bir ödeme yapmayan mükellefler ise vergi cezası ile karşılaşacak.
Mükelleflerin, 1 Ocak 2021 - 31 Aralık 2021 dönemine ait beyana tabi gayrimenkul sermaye iradı gelirleri için 1-31 Mart 2022 tarihleri arasında beyannamelerini vermeleri gerekiyor.
Beyannameyi daha önce hiç vermemiş olan yeni mükellefler vergi için beyanın nereden ve nasıl verileceğini merak ediyor. Peki, kira vergi beyannamesi nasıl verilir 2022?
KİRA GELİR VERGİSİ İSTİSNASI NE KADAR?
Kira gelir vergisi istisnası Gelir Vergisi Genel Tebliği kapsamında açıklandı. Belirlenen rakamın altında gelir elde edenler vergi ödemeyecek. 2022 yılı mesken kira gelirleri için uygulanan istisna tutarı 9.500 TL olarak tespit edildi. Geçtiğimiz yıl yayınlanan tebliğe göre 2022 yılında ödenecek vergiler için belirlenen istisna rakamı ise 7 bin TL olarak açıklanmıştı.
Buna göre sadece konut kira geliri için geçtiğimiz sene sahibi olunan bir veya birden fazla konuttan elde edilen konut kiralarının toplamı için istisna bedeli 7 bin TL olup, elde edilen gelir 7 bin TL'nin altında kalıyorsa gelirler beyana ve vergi ödemesine tabi tutulmuyor.
KİRA VERGİ BEYANNAMESİ NASIL VERİLİR 2022?
Kira vergi beyannameleri 3 yöntemle verilebiliyor. Bu yöntemler şu şekilde sıralanıyor:
1- Hazır Beyan Sistemi aracılığıyla internet ortamı,
2- Bağlı bulunulan (ikametgâhın bulunduğu yer vergi dairesi) vergi dairesine kâğıt ortamı,
3- 3568 sayılı Kanun gereği elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi almış meslek mensupları ile sözleşme imzalanarak e-Beyanname sistemi.
Hazır Beyan Sisteminde, kira beyannamesi elektronik ortamda onaylandığı anda beyanname verilmiş sayılır. Kağıt ortamında hazırlanan beyanname; kayıtsız (adi) posta ile gönderilmiş veya özel dağıtım şirketleri tarafından getirilmiş ise vergi dairesi evrak kayıt tarihinde,kayıtlı posta (Taahhütlü, Acele Posta Servisi, Kurye vb.) ile gönderilmiş ise zarfın üzerine PTT tarafından tatbik edilen kabul tarihinde verilmiş sayılır.
HATALI BEYANNAME VERİLİRSE NE OLUR?
Onaylayıp gönderilen beyannamede bir hatanon olması halinde, düzeltme beyannamesi ile söz konusu hata düzeltilerek tekrar sistem üzerinden beyanname verilebiliyor.
60 YAŞ ÜSTÜ MÜKELLEFLERİN BEYANI
Sadece kira geliri elde eden 60 yaş üzeri mükellefler ile engelli mükelleflerden yaşlılığı, engeli veya hastalığı nedeniyle vergi dairesine gidemeyecek durumda olanların, bağlı oldukları vergi dairesini veya Türkiye genelinde Vergi İletişim Merkezini (VİMER - 189) arayarak randevu almaları halinde adreslerine gidilerek beyannamelerini doldurmalarına yardımcı olunacaktır.