Kiralama Danışmanlık Merkezi, danışmanlık hizmeti veriyor!
Kiralama Danışmanlık Merkezi, alışveriş merkezlerinin farklılaşabilmesi için danışmanlık hizmeti veriyor. Proje yönetimleriyle arsa aşamasındayken anlaşıp, lokasyon, mağaza çeşitliliği, hangi kullanıcıların geleceği konusunda danışmanlık veriyor
KDM (kademe diye okunuyor) Genel Müdürü Murat İzci, sektöre Zeytinburnu'ndaki Olivium AVM'nin Genel Müdürü olarak adım atmış. İzci, AVM yöneticiliğinden kiralama danışmanlığına geçişini şöyle anlatıyor: "1999'dan 2008 sonuna kadar Ouvium'da genel müdürlük yaptım. 2006 sonlarına doğru Ümraniye'de 2. bir Olivium için anlaşma yaptık. Zaten yönetim işi iyiydi, kiralamasını da biz yapalım istedik. Olivium'un o dönemki ortakları ile 3'lü ortaklık yaptık. 2008'in sonunda gene Olivium ortaklarından birisiyle beraber KDM'yi kurduk. 3 yılda yaklaşık 20'nin üzerinde AVM'nin açılışını gerçekleştirdik. Şu anda 34 AVM'nin kiralama yönetimi ve yönetim danışmanlığını yapıyoruz."
İzci, yaptıkları işi "ilişki yönetimi" şeklinde tanımlıyor. "İşin kiralama tarafını bir kenara bıraktığımızda, yönetim için yüzde 10 iş bilgisi, yüzde 90 sağlam bir ilişki gerekli. Gülen bir yüz ve esnek çalışma saatlerinin olması bu işte başarıyı getiriyor."
KDM şirketi, 3 ana başlıkta hizmet veriyor: Proje geliştirme, kiralama, yönetim ve yönetim danışmanlığı. İzci, bu başlıkları şöyle açıklıyor: "AVM binası şekillenmeden, arsadan AVM olur mu olmaz mı diye bakıyoruz. Olursa konsepti ne olur Sonrasında büyüklüğü ne olur Mağaza karması nasıl olur Fizibilite nasıl olur O fizibiliteyle paralel, perakendeciyle iletişim kuruyoruz. Kiraladıktan sonra da yönetimim üstleniyoruz."
İNSANLARI MÜMKÜN OLDUĞUNCA YÜRÜTMEK GEREKİR
"Pasajla AVM'yi ayıran en önemli şeyler doğru trafiklendirme, doğru mağaza karması, sonrasında doğru yönetim" diyen İzci, sözlerini şöyle açıklıyor: "AVM içinde dikey ve yatay olarak, çeyrek ya da yarımşar turlarla, üst kataçıkılıyor veya alt kata iniliyor. Her mağazamn önünden müşterinin geçmesi lazım, ya da geçer hale getirilmesi lazım. Mümkün olduğunca mağazaların önünden insanları yürütmek gerekir. Sizin AVM'nizde ana göreviniz, doğru inşam içeri getirmektir. Doğru inşam doğru mimariyle gezdirmek, doğru fiyatlandırmayı da yapmak gerekir.
AVM işine doğru yatırım yapılmadığını en İzci, "Bu işe hesapsız kitapsız giren bir çok yatırımcı var. Türkiye'de 272 AVM var 2 bin metrekarelik yerde de AVM tabelası var, koskoca Cevahir AVM'de de. İlkinin AVM olarak değerlendirilmemesi gerekir. Böyle yerler iazla marka tarafından tercih edilmiyor, bilinmeyen markalar tarafından tercih ediliyor. Sonunda da kapanmak durumunda kalıyor" diyor ve ekliyor: "Marka anlamında fark yaratılamadığında, fark yaratmak yönetimlere düşüyor."
HİÇBİR YÖNETİCİ RAHAT OTURAMIYOR
İzci, alışveriş merkezlerinin ek özelliklerle öne ması gerektiği görüşünde. "Bugün ortalama rM büyüklüğü Türkiye'de 23 bin metrekareler civrarında. 2014 sonunda, şu anda yapüan ojelerle ortalama büyüklük 29 bin metrekareyi bulalacak. Bu çok ölçekli yatırımların hepsinde bir mimari tema ve ekstra bir tematik özelliktir. AVM'ye gitmek için bir sebep vurgulanıyor, iesela Bayrampaşa' daki Forum'un içinde urkuazoo var. Torium'da kayak pisti var. Yeni çüan alışveriş merkezlerinin hepsinde bir "en" bulunmak zorunda. O yüzden AVM'leri Le kurgulamak lazım. Büyük çocuk alanları, su oyunları, tırmanma duvarı gibi şeyler ezber oldu. Herkes yeni arayışlar içinde. Bence bu arayış çok başarılı. Çünkü bundan soma bu rekabet ortamında hiçbir yönetici arkadaşımın o koltukta rahat oturamıyor olması gerekiyor" diyor.
İzci, alışveriş merkezlerinde lokasyon konusundaki ezberin bozulduğunu belirtiyor: "Eskiden bir AVM'nin başarılı olması için lokasyon çok önemli denirdi. Ama doğru konsept çok daha önemli. Ayrıca doğru büyüklük, mimari ve doğru yönetim de önemli. En az bunun kadar önemli olan da, doğru yaünmcı. Son yıllardaki yatırımlarda genelde profesyonel yatırımcılar görüyoruz. Süleyman Çetinsaya'nın Armoni Park, Carousel, Kayseri Park, Arenapark gibi birden fazla AVM'si var. Aziz Torun'un Rönesans grubu başarılı bir örnek. Maddiyat olarak çok daha perakendeye hakim insanlar giriyor. Sektörün daha büyüyeceğini düşünüyorum."
Eda Utku / Hürriyet