Genel

Koç ve Sabancı, Türk malı metrobüs için yarışacak!

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, metrobüs ağını genişletiyor... Daha önce yurtdışından metrobüs ithal eden belediye, bu kez yerli üreticilere öncelik tanıyacak. Açılacak ihaleyle Temsa Global ile Otokar ilgileniyor...

Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, 2 yıllık süreçte metrobüs geliştirebileceklerini ve 250 adetlik rakamın üretim için fizibıl olacağını söyledi

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) İstanbulda iki kıtayı birbirine bağlayan metrobüs ağını son sürat genişletmeye devam ediyor. 2012 yılı başında Söğütlüçeşmeden bir yolcu Beylikdüzüne kadar seyahat edebilecek. Hal böyle olunca İstanbulun en önemli ulaşım aracı haline gelen metrobüse, vatandaş yoğun ilgi gösteriyor. Projenin başlangıcında günde 250 bin kişinin metrobüsü kullanacağı düşünül-müştü ancak şimdi bu rakam 850 bin kişiyi geçti. Akşam ve sabah saatlerinde metrobüs duraklarında yoğunluklar oluştu. Şu an 300 adet olan metrobüs sayısı, İstanbul ulaşımına yetmemeye başladı.

İBB Başkanı Kadir Topbaş da önümüzdeki dönemde hatlardaki metrobüs sayısını artırma kararı aldı. Ancak en önemlisi bu kez ihalede tercihlerinin Türkiyede üretim yapan şirketlerin lehine olacağını açıkladı. Çünkü 2007deki gerçekleştirilen ihalelerde yerli şirketler İBBnin ihtiyacını karşılayacak ebatlarda otobüs üretmiyordu.

İşler değişince şimdi tüm gözler yerli üreticilere çevrildi...

İlk olarak Sabancı Holdingin şirketi Temsa Global, Başkan Kadir Topbaşa metrobüsle ilgilendiklerini bildirdi. Bizzat Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ile CEO Zafer Kurtul, Topbaşı ziyaret ederek, önümüzdeki dönemde yapılacak ihalelerle ilgilendiklerini aktardı. Güler Sabancı, Türkiyede yerli üreticilerin belirli adetlerde sipariş alınması halinde metrobüs üretebileceğini, aracın geliştirmesi için ise 2 yıllık bir süreye ihtiyacı olduğunu belirtirken, Kadir Topbaş da kendilerine 250 tane otobüs siparişi verebileceklerini söyledi. Topbaşın otobüs üreticilerinin iştahını kabartan sözü de İki yıl içinde yerli üreticilerimizin de yer aldığı ihaleler açacağız ve tercihimiz yerliden yana olacak. Kamu İhale Kanununda da yerlilere öncelik tanınması şartı bulunuyor...

Metrobüs 2 yılda geliştirilir

Sabancı Holdingin metrobüs ihalesindeki rakibi uzun yıllardır tatlı rekabette bulunduğu Koç Holding olacak. Koçun savunma sanayi için zırhlı araçlar, otobüs, minibüs üreten şirketi Otokar da metrobüs pazarına kayıtsız kalmayacağını açıkladı.

Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, metrobüs üretmenin çok zor olmayacağını belirterek, Fabrikamızda yeni bant açmamıza gerek yok. Mevcut belediye otobüsünün üretildiği bant yeterli olur. Zaten genişlik aynı sadece uzunluk farklı. O da körüklü. Önemli olan Ar-Ge. Metrobüste tüm görev mühendislere düşüyor. 2 yılda metrobüs geliştirilebilir. Metrobüs sadece iç pazara değil ihracat için de düşünülebilir. Dünyada bazı ülkelerde böyle özel şeritli yollarda giden metrobüs sistemi bulunuyor dedi.

Görgüçe İBB Başkanı Kadir Topbaşın dile getirdiği Yerlilere 250 adetlik metrobüs siparişi verebiliriz sözünü hatırlattığımızda çok net cevap verdi: İhaleye girmek için telaffuz edildiği gibi 250 adetlik bir rakam yeterli görünüyor. Gerçekten büyük rakam.

Otobüsün Otokarın ana iş kolu olduğuna dikkat çeken Serdar Görgüç, şunları kaydetti: Bizim ana konularımızdan biri. Böyle bir ihaleden ve işten uzak durmayız. Otokar olarak mutlaka ihaleye gireriz. Ancak ihale şartlarını, ne istendiğini şu an bilmiyoruz. Tahminim önümüzdeki dönemde İstanbul Büyükşehir Belediyesi, metrobüs üretebilecek şirketleri toplayıp, bilgi aktaracaktır.

Hangi ürünleri üretiyorlar

Temsa Global, Adanadaki fabrikasında yüzde 100 kendi markası olan Safir, Daimond ve Avenue otobüslerini üretiyor. Sakaryada üretim yapan Otokar, Sultan, Kent ile Doruk otobüslerini bantlardan indiriyor.

Fiyatları tartışma konusu

İstanbulda halihazırda metrobüs olarak Merceres Capacity, Citero ile Phileaslar kullanılıyor. Tanesi 1.2 milyon euroya mal olan Phileaslar, rampa çıkamadığı ve sık sık arızalandığı için büyük eleştirilere neden olmuştu.

Lüks gibi orta sınıfta da artık 9 ay sıra bekleniyor

Süper lüks otomobillerde 1 yılı bulan bekleme süresi artık orta sınıf araçlarda da görülüyor. Volkswagen, yoğun talep nedeniyle C sınıfında yer alan modeli Jettanın dizel otomatik versiyonu için müşterilerine Temmuz ayına tarih verebiliyor.

Türk tüketiciler, sadece yüzbinlerce euroluk fiyat etiketine sahip özel otomobilleri değil orta sınıf araçları da 9-10 ay beklemeye göze alıyor. Volkswagenin (VW) Jetta modelinin dizel otomatik versiyonunda Temmuz ayına sıra veriliyor.

VW Binek Araç Genel Müdürü Vedat Uygun, Jettaya yoğun talep olduğunu belirterek, Aslında tedarikte bir sıkıntımız yok ancak Meksikada üretilen VW Jettaya ABD başta olmak üzere Türkiyede de dahil pek çok ülkeden yoğun ilgi var. Bayilerimiz 1.6 litre dizel DSG otomatik isteyen müşterilere siparişlerini 2012nin ikinci yarısında teslim edebiliyor. Müşteri memnuniyetsizliği olmasın diye biraz daha emniyetli tarih veriliyor dedi.

Jettanın gösterdiği performansla segmentinde ikinci sıraya yükseldiğini belirten Uygun, 2011i 15 bin adetlik satışla kapatacağını söyledi. Uygun, İstediğimiz adetlerde Jetta tedarik etseydik 20 bin adedi rahat yakalardık. Meksikadaki fabrikanın yıllık Jetta kapasitesi 300 bin adet. Araç yetiştirmekte zorlanıyorlar. Meksikadan bir aracın Türkiyeye gelmesi ise 6-7 hafta sürüyor diye konuştu. VW Binek Araç Genel Müdürü, dizel otomatik dışındaki VW Jetta modellerinde bir sıkıntı yaşanmadığını, tüketicilerin kısa sürede aracına kavuşabildiğini sözlerine ekledi. VW Binek Araç, Ocak-Ekim döneminde Jetta satışlarını yüzde 57.7 oranında artırdı. Geçen yılın ilk 10 ayında 7 bin 149 adet Jetta satan şirket, 2011in aynı döneminde bu rakamı 11 bin 281 adede yükseltti.

Hedeflerini tutturan VW 50 binden fazla araç satacak

VW Binek Araçın 2011 başında belirlediği hedeflere ulaşacağını belirten Vedat Uygun, yılı 50 bin adedin üzerinde satışla kapatacaklarını kaydetti. 2012 için henüz bir öngörü yapmanın erken olacağını da belirten Uygun, bütçe hedeflerinin bu ay ortaya çıkacağını ifade etti.

Mete Tansu/VATAN