Kocaeli'de ulaşım için yeni sistem kurulacak!
Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Tahir Büyükakın, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşımı kent geneline yaymak amacıyla oluşturulan kısa süreli ve uzun süreli projeleri anlattı. Büyükakın, yeni bir sistemin hayata geçirilmesi gerektiğini söyledi.
Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Tahir Büyükakın, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşımı kent geneline yaymak amacıyla oluşturulan kısa süreli ve uzun süreli projeleri düzenlenen davet ile anlattı. Antikkapı Restaurant’ta düzenlenen davete Büyükşehir Belediyesi Basın Yayın Daire Başkanı Ömer Polat, Toplu Taşıma Daire Başkanı Salih Kumbar, Ulaşım Park Genel Müdürü Yasin Özlü, Genel Sekreter Yardımcısı Doğan Erol, Ulaşım Daire Başkanı Mustafa Altay, Ulaşım Danışmanı Abdulmuttalip Demirel katıldı. Davetlilere ikram edilen yemeğin ardından toplantı salonuna geçildi.
KANUNİ BİR ZORUNLULUK DEĞİL
Karayollarının düzenli bir şekilde yapılacak olan ölçme ve planlama ile rahatlatılacağını belirten Tahir Büyükakın, “Temel felsefemiz ölçme ve planlama yapmaktır. Siz gazetecilerde bunu yapıyorsunuz. Önce ölçme ile başlamak gerek ki değişim dönüşüm sağlansın. İkinci olarak planlama yapmak geliyor. Planlamanın alt şartı ölçmedir. Biz neler yaptık? Mesela Ulaşım Master Planı gerçekleştirdik. Bu plan yapılırken limanlardan, organize sanayi bölgesinden (OSB), toplu taşıma hatlarına kadar birçok veri tek tek değerlendirildi. Anketler yapıldı ve bu plan karşımıza çıktı. Ana plan diğer tüm plan kararlarına şablon olan plandır. Aldığımız tüm kararların ardında bu plan var. Bunu yapan ilk il biziz. Bu kanuni bir zorunluluk değil ancak eksikliklerimizi giderebilmek adına bunu yaptık” dedi.
2014 yılında nüfusun 1 milyon 648 bin olduğunu kaydeden Büyükakın, “Tüm planlamalar gerçekleştiğinde 2035 yılında 3 milyon 900 sayısına ulaşacak. Bunun yanında öğrenci sayısı 2014 yılında 408 bin 395 iken 2035 yılında 970 bin 472’ye ulaşacak. 2014 yılına göre baktığımızda otomobil sayısı 205 bin 420 iken 2035 yılında 858 bin 158’e çıkacak. Bu verilere göre düşündüğümüzde hemen hemen her istatistikte dört kat artış bulunmaktadır. Peki bu veriler dört kat artarken ne yapacağız? Karayollarını dört kat büyütebilir miyiz? Çok zor. Yolu dört kat artıramıyoruz ancak yolcular dört kat artıyor. Eğer sistemi değiştirmezsek istediğimiz kadar kavşak yapalım yine de probleme çözüm bulamayız. Yeni bir sistem kurmamız gerekiyor” dedi.
NÜFUS ARTIYOR TOPLU TAŞIMA DÜŞÜYOR
Toplu taşıma verilerinde sürekli bir düşüş olduğunu kaydeden Tahir Büyükakın, “Bunda tabii ki bireysel araç sahibi olan kişi sayısının artması başta geliyor ancak sebep yalnız bu değil. Nüfus artıyor toplu taşıma düşüyor. Demek ki yanlış giden bir şeyler var. Böyle baktığımızda görüyoruz ki 20 yıl sonra İstanbul gibi olabiliriz. İsteğimiz ve çalışmalarımız böyle olmaması yönündedir. İnsanların daha çok toplu taşıma kullanmasını sağlayacak bir model bulmalıyız. Bu çok bileşenli bir meseledir. Ulaşım altyapısına, ulaşım ağına dair bir şeyler yapmamız gerekli. Bunlardan birincisi ulusal ağlara entegrasyon diğeri ise yeni yollar köprüler ve kavşaklar inşa etmektir. Bunun yanında raylı sistem projeleri ve lastik tekerlekli sistemler oluşturmamız ve otopark sorununu da çözmemiz gerekiyor ki insanlar bireysel araçlarını otoparkta bırakıp toplu taşımalara geçebilsin. Trafiğin düzenli akışı için de trafik sinyalizasyon sisteminin geliştirilmesi gerekiyor” dedi.
Şu ana kadar kent genelinde 210 kilometre duble yol, toplam 1900 kilometre yol, 48 kilometre kavşak yapıldığını, 40’a yakın kavşağın ise devam ettiğini ve 2019’a kadar tamamlanacağını söyleyen Büyükakın, “Öncelikle raylı sistem ile ilgili projelerimizi planlıyoruz. Ancak bizde şöyle bir şey var. Planlarımızı, Altyapılar Genel Müdürlüğü’ne sunuyoruz. Onay vermezse olmuyor. Tramvay projemize bu onay çıktı. 6 Şubat 2017 tarihinde tramvaya binmeye başlayacağız. Bunun yanında ileri yönelik metro hatlarımız bulunmaktadır. Çeşitli bölgelerde 2030’a kadar inşallah bu projeler tamamlanacaktır. Metronun yalnızca proje ve ihale süreci iki yıl sürmektedir. İnşaatı ise uzunluğuna göre değişmektedir” ifadelerine yer verdi.
Eski valilik binasının olduğu yere ve Perşembe Pazarı’na büyük ve teknolojik otoparklar inşa edileceğine vurgu yapan Büyükakın, “Bu otoparklarımızda otomatik park sistemleri bulunacaktır. İnsanlar cadde üstü otoparklardan para kazanmaya çalıştığımızı sanıyor. Ancak öyle değil. Eğer para almazsak aracının bırakan gider ve trafiğin daha da sıkıntılı bir hal almasına sebep olur. İnsanlar kapalı otoparkı park etmeyip ücretsiz otoparka park etmeyip yol üstüne park etmek istiyorsa daha fazla para vermelidir. Çoğu Avrupa ülkesinde de bu böyledir” diye konuştu.
Yapılan çalışmaları aktaran Büyükakın, “Lastik tekerlekli sistemler bizim gibi dik ve yamaç yer şekillerinin çoğunlukta olduğu coğrafyalarda vazgeçilmezdir. Ancak bu sistemin planlaması yapılırken yolcuların taleplerine göre eski sistemdeki bazı şeyleri değiştirmemiz gerekiyor. Bu düzenlemelerin yapılması için Ulaşım Dairesi Başkanlığı, Toplu Taşıma Dairesi Başkanlığı ve Ulaşımpark A.Ş.’yi kurduk. 240 adet 12 metrelik doğalgazlı çevre dostu ve engelli vatandaşlar için daha rahat kullanımı olan alçak tabanlı araçlar aldık. Bu araçlar için biri Gebze de diğeri Körfez’de olmak üzere garaj ve dolum istasyonu kurduk” dedi.
BELDE BAZLI DEĞİL BÖLGE BAZLI PROJELER
Büyükakın, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Yeni hat planlarımızda ise belde bazlı değil bölge bazlı hat planlamaları yapıyoruz. Buna bağlı olarak 93 hatta 249 araçla yıllık 45 milyon yolcu taşıma kapasitesini hedefliyoruz. Bunun gerçekleşebilmesi için kooperatiflerle onlarında memnun kalacağı şekilde mutabakat sağlamak amacındayız. Tabii bunu yaparken en önemli şey belediye kanununda belirtildiği gibi vatandaşın memnuniyetidir. Aktarmanın yapıldığı, daha rahat ve daha ekonomik bir seyahat planlıyoruz.”
Manşet Kocaeli