Koç'un Magirus'u yol almıyor!
Otokar'ın Güngören'deki 16 dönümlük eski fabrika arazisi için imar izni almayan Koç Holding, bu nedenle Güngören Belediyesi ile karşı karşıya geldi.
Koç, fabrikanın yerine içinde Migros'un da yer alacağı büyük bir alışveriş merkezi yapılması için imara açılmasını istiyor. Buna karşın Güngören Belediyesi ise fabrikayı yıkıp, burayı yeşil alan ve kültür merkezi yapmayı planlıyor.
Koç Holding ile Güngören Belediyesi, Otokar'ın eski fabrikası nedeniyle karşı karşıya geldi. Koç Holding, bünyesindeki Otokar'ın 1997 yılında terk ettiği Güngören'deki 16 dönüm alan üzerine kurulu fabrikasının yerine içinde Migros'un da yer alacağı büyük bir alışveriş merkezi yapmak için belediyeden imar izni istiyor.
Buna karşın Güngören Belediyesi ise fabrikayı yıkıp, burayı yeşil alan ve kültür merkezi haline dönüştürmeyi planlıyor.
Koç, belediyenin araziyi istimlak edip yeşil alana çevirmek için önerdiği 4 milyon YTL tutarındaki kamulaştırma bedellerini az buluyor. Şu an üzerinde satılık tabelasının yer aldığı fabrika binası için Koç Holding'in istediği rakamın yaklaşık 20 milyon YTL olduğu belirtiliyor. Galatasaray'ın eski yöneticilerinden Ergun Gürsoy fabrikayı depo alanı olarak kiralamış durumda.
Bölgedeki emlakçılar, imara açık olması durumunda bu arazinin metrekaresinin 2-3 bin dolardan aşağı olmayacağı yönünde görüş belirtiyorlar.
İmara açık olmayan bu arazinin İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından istimlak veya takas yoluyla alınmasını istediklerini kaydeden Güngören Belediye Başkanı Yücel Karaman, araziyi hiçbir şekilde imara açmayacaklarının altını çiziyor. Karaman bu konuda, "Biz Güngören halkı adına Koç Holding'den anlayış bekliyoruz. Burasını bize versinler" şeklinde açıklamada bulunuyor.
Vehbi Koç'un ismini verecek
Zaman zaman fabrika arazisinin almak isteyen alıcıların kendilerine başvurduğunun altını çizen Karaman, bu konuda şunları söylüyor:
"Bize bu konuda başvuranlar; `başkanım ben burayı çarşı yapsam bana imar verir misin?' diyor. Biz de bu türden taleplere `hayır' yanıtını veriyoruz. Güngören'de yeşil alan olarak kalan son yer orası. Eğer bu araziyi alabilirsek altı 6 bin metrekaresine kültür merkezi geri kalan 10 bin metrekaresine ise gezi alanı, spor alanı, park, bir sağlık ocağı yapmak istiyoruz. Fabrika arazisinin altına 3 katlı otopark yapacağız. Buraya semt pazarı yapmak istiyoruz. Koç Holding burayı bize bedelsiz terk ederse, kuracağımız kültür merkezine rahmetli Vehbi Bey'in ismini vermeyi düşünüyoruz '
8 yıllık tartışma
Koç Grubu ile ilçe belediyesini karşı karşıya getiren fabrika arazi tartışması, Güngören'in bir önceki belediye başkanı Yahya Baş döneminde başladı. Başkan Baş, 1999 belediye seçimlerinde 16 bin metrekarelik Magirus Fabrikası ve arazisini yeşil alan yapacağını vaat etti. Yahya Baş, seçimi kazandıktan sonra araziyi yeşil alan olarak projelendirerek çalışmalara başladı. Koç Grubu, arazi ile ilgili işlemlere itiraz ederek belediyeyi mahkemeye verdi. Dava Koç Holding lehine sonuçlandı. Belediye de mahkemenin kararına itiraz etti. Yahya Baş'ın 2002 yılında milletvekili seçilmesinin ardından yerine gelen Yücel Karaman'da fabrikanın yeşil alan olarak değerlendirmeyi düşünerek çalışmalara başladı.
1963'te kuruldu
Öte yandan 1963 yılında kurulan Otokar'ın Güngören fabrikasında o dönem Alman Magirus-Deutz lisansı ile otobüs üretimi gerçekleştirildi. Öyle ki; fabrika, yıllarca bölge halkı tarafından Magirus fabrikası olarak anılmaya başlandı.
Fabrikada 1970 yılında Deutz marka minibüs üretimi başladı. Aynı yıl Otakar hisselerinin büyük bir bölümü Koç Holding tarafından satın alındı. 1997 yılına kadar burada üretim gerçekleştiren Otokar, aynı yıl Sakarya Arifiye'deki 169 dönüm üzerine kurulu bugünkü fabrikasına taşındı.
OKAN ŞENTÜRK/EMLAK MARKET