Kent Haberleri

Kömürhan Köprüsü ve Tüneli 2018'de tamamlanacak!

Türkiye' nin ilk dengeli konsol yöntemiyle imal edilmiş köprüsü olma özelliğini taşıyan Kömürhan Köprüsü ve Tüneli 2018'de tamamlanacak.

1915' li yıllara kadar ulaşım sadece sal ve kayıklarla sağlanırken, daha sonra I. Dünya Savaşı yıllarında yapılan ahşap bir köprü ile sağlanmıştır. Fakat sel ve taşkınlar sonucu ahşap köprü yıkılmış, sal ve kayıklarla ulaşıma tekrar dönülmüştür. Bu nedenle Fırat Nehri nin Kömürhan Boğazı mevkiinde, yüksek ayaklı ve geniş açıklıklı betonarme bir köprü yapılması kararlaştırılmış ve Nafia Vekaletince 1930' da ihale edilmiştir. 


İhaleyi kazanan İsveç firması olan Nydqvist ve Holm A.Ş. tarafından 1932'de yapımı tamamlanmıştır. Toplam 164 m uzunluğunda, 6,40 m genişliğinde Betonarme Ankastre Kemer tipindeki Kömürhan Köprüsü, 109,60 metre orta açıklık uzunluğuyla, dönemi itibariyle dünyanın en büyük altıncı betonarme köprüsü olma özelliğini kazanmıştır. 1932'de hizmete açılan köprü, 80' li yıllarda yapılan Karakaya Barajı nedeniyle su altında kalmıştır. Halen trafiğe hizmet veren mevcut köprünün yapımına 23.02.1983 tarihinde başlanmış, eski köprü su altında kalmadan önce 08.04.1986 yılında tamamlanarak trafiğe açılmıştır. Bu yapı Türkiye' nin ilk dengeli konsol yöntemiyle imal edilmiş köprüsü olma özelliği taşımaktadır.  Kömürhan Köprüsü 287 m boyunda 11,5 m genişliğindedir. Orta açıklığı 135 m, kenar açıklıkları da 76' şar metre olmak üç açıklıktan meydana gelmiştir. Türkülere konu olan bu köprü, Malatya ile Elazığ il sınırında olup 1986 yılından beri de Karakaya Baraj gölünün iki tarafını birbirine bağlamaktadır. Aynı noktada üçüncü köprünün yapılacağı "Kömürhan Köprüsü ve Bağlantı Tüneli ile Yolu Yapım İşi" nin ihalesi, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından 04.11.2013 tarihinde yapılmış 160.989.124,71 TL bedel ile DOĞUŞ & GÜLSAN Ortaklığı yükleniminde kalmıştır. Elazığ- Malatya Devlet Yolunun tamamı Bölünmüş Yol seviyesinde tamamlanmış olup Kömürhan Köprüsü mevkiinde 5 km' lik varyant güzergahında bu ihale kapsamında çalışmalar devam etmektedir.  Yapılan bu ihale ile anılan güzergâhta, yolun fiziki ve geometrik standartlarını yükselterek, trafik güvenliği ve konforunu arttırmak amaçlanmıştır.  Proje kapsamında; - Orta açıklığı 380 m olan, toplamda 660 m uzunluğunda, 168,5 m kule yüksekliği olan, (2x2) dört şeritli, eğik gergin kablo askılı köprü, - 2x 2400 m uzunluğunda çift tüplü tünel, - 2,1 km BSK' lı (bitümlü sıcak karışım) bölünmüş yol imalatı yapılacaktır.  Köprü tamamlandığında; eğik gergin kablo askılı ve tek kuleli olmak üzere 380 m' lik ana açıklığı ile kendi sınıfında dünya sıralamasında 4. Sırayı alacaktır. Yapılan çalışmalar kapsamında, toplam 4.800 m' lik ( 2 x 2.400 m) çift tüp tünel inşaatı tamamlanmıştır. Köprüde, keson temellerinde ve ankraj bloklarında çalışmalar devam etmekte olup, Bağlantı yollarında ise toprak işleri ve sanat yapıları çalışmalarına başlanmıştır. Yapımı devam eden Kömürhan Köprüsü ve Tünelinin hizmete açılmasıyla mevcut yol yaklaşık 1 km kısalacak, yüksek geometrik standartlı, konforlu ve güvenli trafik ulaşımı sağlanarak ekonomide ve zamanda tasarruf sağlanacaktır. "Kömürhan Köprüsü, Bağlantı Tüneli ile Yolu Yapım İşi" nin 2018 yılının ilkyarısında tamamlanması hedeflenmektedir." 


Haberkent