İmar

Konak Tüneli plana işlenmedi mi?

İzmir'in merkezinde trafik sorununu büyük ölçüde çözeceği iddia edilen Konak Tüneli sonunda açıldı. 150 milyon lirayla ihaleye çıkılan ama 310 milyon lira harcanan tünel, araç trafiğini ne kadar rahatlatacak onu zamanla göreceğiz.

İzmir'in merkezinde trafik sorununu büyük ölçüde çözeceği iddia edilen Konak Tüneli sonunda açıldı. 

150 milyon lirayla ihaleye çıkılan ama 310 milyon lira harcanan tünel, araç trafiğini ne kadar rahatlatacak onu zamanla göreceğiz. 

Ama açılır açılmaz, yaya trafiğini felç ettiği ortada. Üst geçit tamamlanmadığı için kentin en yoğun bölgesinde yayalar 4 şeritli otoyolun tam ortasından geçmek zorunda. 

Ama bölge o kadar hareketli ki bu neredeyse mümkün değil. 

Yayalar geçmesin diye şimdilik trafik polisi nöbeti başladı. 

Karayolları Bölge Müdürlüğünce planlanan üstgeçidin 6 aydan önce bitme ihtimali yok. 

O üstgeçidin de sorunu ne kadar çözeceğini kimse bilmiyor. 

Yani ortada yayalar için neresinden bakarsanız bakın bir kaos söz konusu. 



Bu arada İzmir Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi'nin tünel inşaatının durdurulması için İzmir 1. İdare Mahkemesi'ne açtığı davada bilirkişinin raporu da mahkemeye ulaştı. 

O raporun çarpıcı bölümlerinden birinde şu ifadelere yer veriliyor: "Dava konusu plan değişiklikleri ile öngörülmüş olan Konak Yeşildere Bağlantı Yolu'nun kent hatta bölge ölçeğinde bir bağlantı olması nedeniyle bu bağlantının üst ölçekli İzmir-Manisa Planlama Bölgesi 1/100 000 ölçekli Çevre Düzeni Planı'nda gösterilmemiş olması 'planların kadameli birlikteliği' açısından bir eksikliktir. 

Konak Tüneli için yapılan 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planı değişikliklerinin sit sınırları içinde kalan bölümüne ilişkin plan değişikliği süreci, 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ve ilgili mevzuatında tanımlanmış olan süreç işletilerek hazırlanmamış olması yürürlükteki mevzuat hükümlerine aykırıdır. 

Gelecekteki trafik tahminlerinin diğer ulaşım sistemleri ile bütüncül bir anlayışla ilişkilendirilmemiş, buna bağlı olarak trafik ve talep yöntemi ile ilgili detaylı öneriler geliştirilmemiştir. 

Bu nedenlerle dava konusu 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planı değişiklikleri bu açılardan şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına, plan tekniğine ve mevzuat hükümlerine aykırıdır. 



Ortada gerçekten trajikomik bir durum var. Ulaştırma Bakanlığı'mn yaptığı Konak Tüneli'nden, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'mn haberi yok. 

Çünkü, İzmir ve Manisa için hazırlanan 1/100.000'lik bölge planlarında Konak Tüneli gösterilmemiş. 

Söz konusu durum mahkemeye ulaşan bilirkişi raporlarına yansımış. 

Mahkeme bu davada ne karar verir bilinmez. 

Ama zaten ne karar verirse versin tünel zaten araçların kullanımına açıldı. 

Ama bari Çevre Bakanlığı yaptığı planlara Konak Tüneli'ni işlesin de, izmir'de trafik sorununu çözeceği iddia edilen bu dev proje gecekondu gibi plansız kalmasın. 


Milliyet Ege / Mustafa Yılmaz