Ulaşım

Konak ve Karşıyaka tramvay projelerinde revizyon bitmiyor!

Konak ve Karşıyaka tramvay projelerinde baş döndüren değişikliklerin sonu bir türlü gelmiyor. Karşıyaka’da sessiz sedasız yapılan güzergah revizyonu Egeli Sabah’ın araştırmasıyla ortaya çıktı.

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin, milyonlarca liraya ihale ettiği Karşıyaka ve Konak tramvay projelerinde revizyonlar bitmiyor. Son olarak Konak tramvayının Çankaya geçişinde hattı, Gazi Bulvarı'nın orta şeridindeki yeşil alana kaydırarak asırlık çınar ağaçlarını yok olma tehlikesi ile karşı karşıya bırakan İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Karşıyaka tramvayında da sessiz sedasız değişikliğe gittiği Egeli Sabah'ın araştırmasıyla ortaya çıktı. İzmir Büyükşehir Belediyesi, Şubat 2014'teki ihaleye göre Karşıyaka tramvayının sahil kesiminden geçen bölümünün geliş-gidiş, çift hat olarak Yalı Caddesi'nin deniz tarafında kalan yeşil alandan geçmesini öngördü. Sahildeki asırlık palmiyelerin taşınması gündeme gelince Karşıyakalılar kentle özdeşleşen palmiyelerin taşınacak olmasına tepki gösterdi. Bunun üzerine geri adım atılarak projede küçük değişiklikler yapıldı. Bu kapsamda ilk ray döşeme çalışması Şubat 2015'te Mavişehir Cahar Dudayev Bulvarı üzerinde düzenlenen törenle başladı. Bu arada Büyükşehir Belediyesi yaklaşık 5 ay önce sesiz sedasız tramvay güzergahında revizyon yaparak Göztepe Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda olduğu gibi tramvay hattını Yalı Caddesinin kara ve deniz tarafı olmak üzere ikiye ayırdı.


YALI CADDESİ'NE TEK HAT

Cahar Dudayev Bulvarı'ndan gelen hat, Selçuk Yaşar Sokağı izleyerek Şehit Cengiz Topel Caddesi'ne, oradan da Bostanlı Deresi'ne paralel olarak giden eski Tansaş'ın bulunduğu 2018 sokağın Yalı Caddesi ile kesiştiği noktaya kadar geliş gidiş çift hat olarak döşendi. Yaklaşık 5 ay önce yapılan revizyon sonrası tramvay hattı Yalı Caddesi'nin Bostanlı'dan Karşıyaka yönüne giden bölümünde teke düştü. Halen devam eden imalat çalışmaları sırasında caddenin bir şeridi kazılarak raylar döşendi. Ray döşeme çalışmaları büyük ölçüde tamamlanma aşamasına gelirken büyükşehir belediyesi yeni bir revizyon için çalışma başlattı. Raylı Sistemlerden Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Buğra Gökçe başkanlığındaki ekip bu sefer de Yalı Caddesi'nin kara tarafına aldıkları hattı tekrar deniz tarafına, yeşil alana kaydırmak için harekete geçti. Durum böyle olunca tek hat döşeme çalışmaları sırasında kazılan yalı caddesinin deniz tarafının tekrar kazılması gündeme geldi.


BAŞ DÖNDÜREN TRAFİK

Son 6 ay içinde yapılan iki değişiklikle birlikte Konak ve Karşıyaka tramvaylarında yapılan revizyonların sayısı da 11'e ulaşmış oldu. Son anda bir değişiklik daha olmazsa Büyükşehir Belediyesi, Karşıyaka Yalı Caddesi'nde inşa edilen tek hattın yanına önümüzdeki günlerde ikinci hattı döşemek için çalışma başlatacak. Dolayısıyla aynı yer ikinci kez kazılmak zorunda kalınacak. Bu da zaten daha önce inşa edilen tramvay hattı nedeniyle sıkışan araç trafiğini daha da içinde çıkılmaz bir hale sokacak. En son yapılan değişiklikten Karşıyaka Sahilindeki yeşil doku da nasibini alacak. Tescilli ve koruma altında olduğu için palmiyelere dokunulamadığından, çok sayıda ağaç köklenecek. Bu da Karşıyaka Sahilinin yeşil dokusunu büyük ölçüde yok edecek. İzmir Büyükşehir Belediyesi, kent içi toplu ulaşım sorununu çözmek amacıyla Şubat 2014'te Konak ve Karşıyaka Tramvay Projeleri'nin ihalesini gerçekleştirmiş, ihaleyi 182 milyon 144 bin 261 lira + 69 milyon 153 bin 255 euroya Gülermak AŞ kazanmıştı. Temmuz 2014'te yüklenici firma ile sözleşme imzalanıp yer teslimi yapılmış, ancak daha sonra peş peşe yapılan ve adeta saç baş yoldurtan güzergah değişiklikleri bazı bürokratları da koltuğundan etmişti.



Sabah



Haber Yeni Gün Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı ;



İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, tramvayla ilgili tartışmaları değerlendirdi. İnşaat, son güzergah ve yeni tramvay hatlarıyla ilgili açıklamalar yaptı. Başkan Kocaoğlu, tramvay projesine başlangıçta en ufak bir itiraz olmadığını, alkışlandığını söyledi. Daha sonra birden bire bir yerlerden düğmeye basıldığını belirten Kocaoğlu, "Tramvay projesi 'tu kaka' yapılmaya çalışıldı. Tramvay projesinin güzergahı sürekli tartışıldı. Belediye içinde ve dışarıda tartışıldı. İnşaat ihalesi sonrasında da tartışmalar devam etti. Bu tür projelerde uygulama sırasında tespit edilen güzergah değişlikleri yapılır. Tramvay projesine neden karşı çıkıldığını anlayamıyorum" dedi.


Karşıyaka tramvay hattında Bostanlı Çarşısı'nda, "Buradan geçmesin" talebi olması üzerine güzergahı değiştirdiklerini belirten Kocaoğlu, "Tansaş'ın oradan çevirdik. Boğaziçi Restorant'la köprü arasını düzenledik. Çok güzel oldu. Bu kez Bostanlı Çarşısı'nda 'Keşke buradan geçseydi' sesleri yükseldi. İnsanlar o günkü haleti ruhiyeleriyle davranıyor. 'Nikah Dairesi' bölgesinde hat yolun sağından ve solundan gidecekti. Ancak yolun bu kesiminde tali yol olmadığı için buradaki apartman sakinlerinden 'Nasıl taşınacağız? Nasıl gireceğiz, yıkacağız' şeklinde itiraz geldi. Böyle olunca hattı deniz tarafına aldık. Tescilli palmiyelerin iki tarafından geçecek. Hiç ağaç kesilmedi. Alaybey'e kadar çift hat gidecekti. Ancak yol daraldığı için Alaybey'e tek hat gitmeye karar verdik. Bu kararı zorunluluktan verdik. Diğer hat iskele yanındaki dolmuş duraklarının orada son bulacak" dedi.

''Orta refüj daraldı''

Projelerin pek çoğunda uygulamalarda doğan problemler nedeniyle değişikler olabildiğini belirten Kocaoğlu, Konak tramvayında ilk projede Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda yeşil alan kesimindeki otoparkların gittiğini, alternatif olarak düşündükleri Mithatpaşa Caddesi'de ise yol kenarına yoğun araç park edildiğini, hattın buna izin vermeyeceğinin anlaşıldığını ve caddeyi dik kesen sokaklardan gelen araçlar nedeniyle trafikte sıkıntılar olabileceği tespiti yapıldığını söyledi. Çözümü güzergahı tekrardan Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'na almakta bulduklarını belirten Kocaoğlu, "Bulvar'da 3.5 metrelik şerit genişliğini 3.25 metreye düşürdük. Üç gidiş üç gelişli yolu koruduk. Orta refüjü daralttık. Hattın biri kara diğeri deniz tarafından kaldırımın yanından gidecek şekilde döşeniyor" dedi.

2.etap çalışmaları yapılıyor

Konak'ta tramvayın iskele önünden geçeceğini belirten Kocaoğlu, Cumhuriyet Bulvarı'ndan Gazi Bulvarı'na dönecek hattın buradaki çınar ağaçlarının ortasından geçeceğini söyledi. Kocaoğlu, "Ağaçların kökünü korumak için raylar bu kesimde yükselecek. Tramvay Çankaya kavşağından Şair Eşref Bulvarı'na dönecek" dedi. Şaif Eşref Bulvarı'nda ortadaki çınar ve dut ağaçlarının korunduğunu, yolun ağaçların sağ ve solundan gideceğini belirten Kocağlu, Hocazade Camii'nden sonra hattın önce Ali Çetinkaya Bulvarı'na döneceğini, daha sonra ise Atatürk Spor Salonu köşesinde Ziya Gökalp Bulvarı'ndan Alsancak Garı önüne ulaşacağını belirtti. Cami durağından dönüşte yapılan revizyonun nedeninin Şair Eşref'ten giriş, Havagazı Fabrikası önünde çıkışı olacak, Vahap Özaltay Meydanı altından geçecek olan derin tünel araç altgeçidi olduğuna dikkat çeken Kocaoğlu, Şehitler Caddesi geçişinde de değişiklik yapıldığını açıkladı. İlk projede Şehitler Caddesi'nden tramvayın iki hattının da geçmesini öngörüldüğünü, ancak yoldaki daralmalar, kaldırımların ortadan kalkacak olması gibi nedenlerden dolayı Şehitler Caddesi'den Halkapınar'a tek hat gidiş, Halkapınar'dan dönüşte ise Meles Köprüsü yanından Liman Caddesi'ne geçecek tek hatla gidiş olacağını, iki hattın Toprak Mahsulleri Ofisi siloları önünde birleşeceğini söyledi.


Aziz Kocaoğlu, Konak ve Karşıyaka tramvayları inşaatları devam ederken, bir yandan da talepler ve ortaya çıkan ihtiyaçlar üzerine Karşıyaka tramvayı 2. etabı için hazırlık çalışmalarına yaptıklarını söyledi. Kocaoğlu, "Tramvayı İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi, Ata Sanayi, ve yeni Çiğli Bölge Eğitim Hastanesi'ni kapsayacak şekilde bir hat için ikinci etap planlama çalışması yapıyoruz" dedi. Planlamada çıkan projeye göre Karşıyaka tramvayı Çiğli Bölge Eğitim Hastanesi'ne kadar, sanayi bölgesinin içinde geçerek uzayacak.

Cumhuriyet Meydanı geçişi de değişti

Öte yandan Büyükşehir Belediyesi yetkilileri geçen hafta meslek odaları temsilcilerine tramvay projesi güzergahı, inşaatıyla ilgili bilgi verdi. Meslek odalarının talepleri üzerine gerçekleşen toplantıda özellikle Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda orta refüjden sökülen ve taşınan ağaçların dikildikleri yerler, Gazi Bulvarı ve Şaif Eşref'ten hat geçişi sırasında ağaçların korunacağıyla ilgili açıklamalar yapıldı. Hat tamamlandığında dikilecek yeni ağaçlarla, buradaki ağaç sayısının geçmiştekinin iki katı olacağı belirtildi. Meslek odaları temsilcileri de tramvay projesine yönelik sorular yöneltti.


Konak ve Karşıyaka tramvaylarında ihale öncesi ve sonrasında birçok kez revizyon yapıldı. En önemli değişiklikler ihale öncesi Şair Eşref Bulvarı'nda orta refüjden geçmesi öngörülen hat ortadaki dut ağaçlarının kaldırılmasına neden olacağı için değiştirildi, yola indirildi. Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda yeşil alan ve otoparkların bulunduğu kesimden geçmesi planlanan hat otoparkların azalması ve ağaçların kaldırılmasına neden olacağı için Mithatpaşa Caddesi'ne alındı. Ancak, burada dik kesen sokaklardan gelecek trafik akışı nedeniyle kesintiye uğrayacak olması, cadde üzerindeki otoparklanmaları engelleyeceği ve altyapı sorunları nedeniyle sonra yerinden Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'na alındı. Bulvar'da otoparkları ve yeşil alanı etkilememek için yolun kara ve deniz taraflarından hattın geçmesine karar verildi. Cumhuriyet Meydanı geçişi de değişti. Hat Gazi Bulvarı-Çankaya-Şair Eşref Bulvarı olarak değişti. Karşıyaka Tramvayında ise önemli değişiklik Bostanlı Çarşı geçişinin değiştirilmesi oldu.



Yeni Gün