Genel

KONE asansörlere IBM Watson zekası!

Finlandiyalı asansör üreticisi KONE'nin asansörlerinin konuşması kendi başına çok çarpıcı değil ancak bunun bir öngörüsel bakım servisi ile entegre edilmesi muhteşem bir loT uygulaması unvanını hakkediyor. 

DUBAİ'DEKİ kone asansörü 21 Mart’ta yerel saatle 13:42’de “ikinci katta kapım 4,5 saniye boyunca açık kaldı” mesajını veriyor. Aynı saatte İstanbul’daki bir asansör birinci katta boşta beklerken kabin sıcaklığın 20,2 derece ile mükemmel olduğunu bildiriyor. Fortune'deki habere göre, KONE’nin anavatanı Finlandiya’daki Espoo’da ise asansör altıncı katta kapısının 4,7 saniye boyunca açık kaldığını belirtiyor. Şanghay’daki bir diğeri ise aşağıya doğru hareketlendiğini söylüyor. Asansör olmadığım için bu mesajların mealini tam olarak çözmem mümkün değil ancak KONE bulutunun “iyi görünüyor”, “şık” ve “ben de öyle gördüm” gibi yorumlarından bir fikir elde etmek mümkün oluyor.

http://machineconversations.kone.com/ adresine girenler KONE asansörü ile KONE bulutu arasında geçen diyalogları naklen dinleyebiliyorlar ama ilk anda akla “Bunu neden yapasınız ki?” sorusu geliyor. Asansörler, dedikodu değeri taşımadığına göre bunun nasıl bir cazibesi olabilir? Ancak kazın ayağı öyle değil. Bunun daha çok pazarlama faaliyeti olduğunu bile bile dünyanın farklı yerlerindeki asansörlerin diyaloglarına takılıyorsunuz. Teknolojiye uzak biriyseniz, sizi çeken karşınızdaki konuşmaların sürekli değişmesi oluyor; gerçek zamanlı yayındaki kesintisiz aksiyon sizi çekiyor. Teknolojiye yakınsanız dünyanın her yanma yayılmış bu çarpıcı nesnelerin interneti uygulamasının büyüsüne kapılmadan edemiyorsunuz. Resmin arkasını görebildiğinizde ise, büyü çok daha güçlü hale geliyor.

Konuşan asansörler deyince favorimiz aslında uzun süredir Google’da “scotsmen in elevator” aramasında karşımıza çıkanlardı.

İki İskoçun farklı telaffuzlarını anlamayan asansörle diyalogları, asansörlerde ses tanıma sistemi kullanılmaya başladığından beri cazibesini koruyor. Ancak KONE’nin çözümünün bundan çok daha farklı bir boyutu var.

Asansörlerin görselleştirilmiş diyalogları aslında kendileri ile ilgili verileri 7/24 merkeze aktarmalarını anlaşılır kılıyor. KONE asansör ve KONE Bulut arasında geçen bu diyaloglar herhangi bir sorunun anında ve hatta gerçekleşmeden önce belirlenmesine ve müdahale edilmesine olanak tanıyor. Bunun ilki gerçek zamanlı sorun çözme ve İkincisi de öngörüsel bakım anlamında büyük değer yaratan bir altyapı sağlıyor.

Kapının açık kalması ya da açılmaması bakım gerektiren konulardan biri olurken fanı açtığınızda bile kısa yolculuğunuz sırasında içeriyi havalandırmayı başaramayan iklimlendirme sisteminin ayarlanması çok daha kritik olabiliyor. Bu iki örnek, asansör deneyiminin önemli bir parçası olan güvenlik ve konfora işaret ederken IoT ile birlikte bu parametrelerin istenen noktada almasını sağlayan yapay zeka ise bu iki unsuru güvence altına alan reçeteyi oluşturuyor.

KONE, bu reçeteyi uygulama biçimini “yeni özelleştirilebilir KONE Çare servis programı ve 7/24 Bağlı Hizmetler platformu ile asansör bakım hizmetlerinde devrim yaratma” gibi iddialı bir slogan ile ortaya koyuyor ve bunda haklı görünüyor. KONE’nin kullandığı IBM Watson IoT platformu, büyük veri üzerinde yapay zeka işleten kognitif ya da bilişsel bir araç. Dünya genelindeki 12 milyonun üzerindeki asansörün yaklaşık 1 milyonunun KONE markasını taşıdığı düşünüldüğünde IBM Watson’ın analiz etmek için IoT platformundan çok büyük miktarda veri aldığını söylemek mümkün. Zaten yüksek veri işleme ve analiz kapasitesine sahip olan Watson da bunu seviyor. Watson’ın gelen veriden sorun çıkarabilecek durumların analizini yapabilmesi, KONE’nin bunun etrafında kurduğu bakım sisteminin değerini artırıyor.

Asansörde sıcaklık istenmeyen bir düzeye çıktığında ya da düştüğünde veya asansörün hareket tarzında anomaliler oluştuğunda ya da kapıların açılmasında ve kapanmasında sorun yaşandığında -hatta bunun öncesinde veriler böyle bir sorun yaşanacağına işaret ettiğinde- Watson bunu bir bakım emrine dönüştürebiliyor. Bu, konuşan asansörlerden daha çarpıcı bir teknolojik adım. Kapıların açılma ve kapanma davranışı, düğmelerin çalışması, durma hassasiyeti ve durma davranışı, kat edilen mesafe ve çalışma süresi, asansör kuyusundaki konum ve hareket ile kullanım istatistikleri, takip edilen kritik parametreleri oluşturuyor.

Bunun nedeni, geleneksel sistemlerde asansörlerin bağlı olmamasının sadece sorun
çıktığında asansör üzerindeki kara kutudan ne olduğunu tespit edip reaktif olarak soruna müdahale edilmesi geçerli yöntem olurken bu yeni sistemle mantıksal ve öngörücü tavır almanın mümkün olması.

KONE Çare programının bir parçası olarak, akıllı asansör ve yürüyen merpenler için IBM Watson IoT platformu ve diğer gelişmiş teknolojileri kullanan 7/24 Bağlı Hizmetler Programı sayesinde asansör ve yürüyen merpenler bulut platformu üzerinden merkezdeki bilgisayarlara gerçek zamanlı ve anlık rapor veriyor. Merkezdeki bilgisayar da bağlı tüm asansör ve yürüyen merpenlerin hangi anda ne yaptığını biliyor; sistemlerinde meydana gelen en ufak hata ve arızalardan da haberdar olarak takibe alıyor. Sistem, sorunun durumuna göre hemen ya da tekrarı halinde, ilgili bölgedeki teknisyeni o asansöre ve yürüyen merpene yönlendirerek sorunu çözüyor.

Sistem, ekipmanların performans, güvenilirlik ve güvenlik özelliklerini geliştirecek şekilde asansör sensörlerinden elde edilen büyük miktarlarda verinin gerçek zamanlı olarak izlenmesine, analiz edilmesine ve görüntülenmesine imkan tanırken daha az ekipman arıza süreleri, daha az arıza ve bakım işlemleri ile ilgili ayrıntılı bilgi sayesinde müşteri deneyimini geliştiriyor.

KONE, önümüzdeki beş yıl boyunca 1 milyondan fazla ilave asansör ve yürüyen merpeni bulut ortamına bağlamayı hedefliyor. KONE Başkanı ve CEO’su Henrik Ehrnrooth, “Watson’m bilişsel teknolojisini kullanarak asansör ve yürüyen merpen sektörünü yeni bir seviyeye taşıyacak olan tamamen akıllı asansör ve yürüyen merpen servis platformunu yaratma yolunda sağlam adımlarla ilerliyoruz” diyor.

Bu doğru. Üstelik KONE şimdiye kadarkinden farklı örnekleri de oluşturmaya başlamış durumda. Örneğin http://machineconversations. kone.com/ sayfasında Türkiye’den yer alan örnekteki asansör KONE markalı olmayan ama KONE tarafından akıllandırılmış bir asansör. KONE için kendi markasının dışındaki ürünlerden servis geliri elde edebilmek anlamına gelen bu servis modeli günümüzün ve geleceğin yeni trendini oluşturuyor. KONE aynı zamanda yeni ürünlerini geliştirirken var olan ürünlerinin verisinden elde ettiği muazzam bir ürün yaşam döngüsü birikimini de heybesine koyacak. Kullanım ortamından gelen bu veri, gelecekte KONE’nin en değerli varlığı olabilir.