Sektörel

Konutta yeni kampanya alıcı ve satıcı tarafında nasıl etki yaratacak?

Uluslararası birçok şirkette Satış&Pazarlama Müdürü ve Genel Müdür koltuğuna oturan Ayşe Fügen Arda, konutta başlatılan yeni kampanyayı değerlendirdi...

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından desteklenen konutta yeni indirimlerin ve kampanyaların yaşanacağı bir döneme giriliyor. Çok sayıda firma ve dernek de destek veriyor. Özellikle durgunluk ve hatta gerileme yaşanan sektöre hareketlilik getireceği kesin. 31 Ekim'e kadar devam edecek olan bu süreçte hem fiyatların hem de faizlerin düşürülmesi alıcı ve satıcı tarafında nasıl etki yaratacak?

Öncelikle, ülkemizde ciddi derecede bir konut stoğunun biriktiğini kabul etmemiz gerekiyor. Konut sektörü geçtiğimiz yıllar içerisinde ciddi anlamda bir büyüme kaydetti ama bu plansız bir büyümeydi ve plansız da bir arz ortaya çıkardı. Artık talep arzı karşılamıyor. Buna birçok sebep sayılabilir ama çok basit şekilde; yıllar içerisinde üretilen konutların satışları sürekli olarak kayarak gerçekleşti ve sonuç olarak bu da bir şişkinlik yarattı. Bazı istatistiki bilgilerde yapı kullanma izni verilen daire sayıları sanki satılmış gibi gösteriliyor ama aslında rakamların örtüşmediği görülüyor. Şimdi krizle birlikte sektördeki durgunlaşma gerilemeye doğru gidiyor. Şunu da söylemek gerekir ki, yaşadığımız sorun daha çok alıcıları değil, satıcıları ilgilendiriyor. Özellikle yap-satçı firmalar ellerindeki daireleri satamadıkça, bu süreçte en ciddi yarayı alacak gibi gözüküyor. Projeden konut satanlar görece daha rahat durumda.

Bugün Türkiye genelinde 600 bin adet konut stoğunun yanı sıra alınan 1.5 milyon ruhsatla birlikte bu sayının 2 milyonu geçeceği hatta geçtiği bir gerçektir. Fiili stok rakamının 600 binde kalması için bile mevcut ruhsatı alınmışların tamamının satılması gerekiyor. Bu da 1.5 milyon hedefinin gerçekleşmesine bağlı. Açıklanan konut kampanyası sadece markalı diyebileceğimiz belli firmalara ait 100 bin konutu kapsıyor. Peki geriye kalan konut stoğu ne olacak? 2. el dairelerin satışları nasıl gerçekleşecek? Yani bir anlamda, soruna daha genel bakmak ve radikal kararlar alınması gerektiği çok açık. Aksi taktirde bu kampanyalar küçük bir kesme hitap ederek daha uzun yıllar devam eder ve sektördeki kan kaybı çok daha vahim sonuçlar doğurabilir. Unutmamak gerekir ki, konut sektörü ekonomik gelişmelerden hızlı etkileniyor ama geç reaksiyon gösteriyor!

8 soruda konutta indirim kampanyası 2018!
 

Ayşe Fügen Arda