Köprü ve otoyol özelleştirmesi Danıştay'a takılacak mı
Av. Emre Alcan İhaleye katılımı için gerekli geçici teminat miktarının 200 milyon USD olduğunu ve ihale sonucunda imzalayacağı İmtiyaz Sözleşmesinin, Danıştay"ın onayına tabii olacağını belirtti
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı"nın 25 yıl süre ile Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri ile birlikte 8 otoyolun işletme hakkının devredilmesini kapsayacak özelleştirmesi hakkında önemli açıklamalarda bulunan Av. Emre Alcan işletme hakkını devralacak grubun, sözleşme dışı keyfi otoyol ücret artışı yapmasının mümkün olmayacağını, düzenli olarak bakım ve onarım yapması gerekeceğini, istihdam oluşturmak zorunda olacağını, ihaleye katılımı için gerekli geçici teminat miktarının 200 milyon USD olduğunu ve ihale sonucunda imzalayacağı İmtiyaz Sözleşmesinin, Danıştay"ın onayına tabii olacağını belirtti.
Ayrıca son dönemde Amerikan Dolarının, Türk Lirası karşısında değer kazanması, gelir-gider dengesi hesaplarının da yeniden yapılmasını gerektireceğini söyleyen Av. Emre Alcan sözlerine şöyle devam etti; Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, elektrik dağıtım ihalelerinde yaşanan kredi sıkıntısını köprü ve otoyolların ihalesinde de yaşamamak için, ihaleye katılırken yatırılması zorunlu olan teminat tutarını 200 milyon dolar olarak belirledi.
Danıştay"ın 9 otoyol ve 2 boğaz köprüsünün, işletme hakkı devri yöntemiyle özelleştirilmesine ilişkin özelleştirme yüksek kurulunun 19 Nisan 2007 tarihli kararının yürütmesini oy birliğiyle durdurduğunu hatırlatan Av. Emre Alcan durdurmanın gerekçesini şöyle açıkladı; öncelikle ilgili yasalarda özelleştirmeye olanak tanıyacak değişikliklerin yapılarak, otoyol ve köprü özelleştirmelerinin kapsam ve sınırlarının yeniden tanımlanması ve Özelleştirme sonrasında işletici ve kamu otoritesinin yetki ve sorumluluklarının belirlenmesi gerekmektedir.
Av. Emre Alcan sözlerine şöyle devam etti; 2012 yılı itibari ile %10,21 zam yapılan otoyol ve köprülerden, 2011 yılında aylık ortalama 61 milyon TL. ortalama gelir elde edildi. En az ayrı 4 grubun katılması beklenen Özelleştirme ihalesinden 3 ile 6,5 milyar USD arası getiri sağlanması mümkün olmakla birlikte, döviz fiyatının artması maliyet hesaplarının yeniden yapılmasını gerektirecektir. İhale Komisyonu, gerekli gördüğü takdirde, pazarlık görüşmesine devam edilen teklif sahiplerinin katılımı ile ihaleyi açık artırma suretiyle sonuçlandırabilecek.
Özelleştirme sonrasında işletme hakkını elde edecek grup ile imzalanacak olan İmtiyaz Sözleşmesi"nin geçerliliği açısından Danıştay'ın onayının alınması gerekecek ve bu sebeple; otoyollardan faydalanacak olan sürücülerin ve kamu yararının aleyhinde bir düzenleme yapılması söz konusu olmayacağı gibi, özelleştirme sonrası işletme hakkını elde eden grup lehine herhangi bir düzenlemenin eklenmesi de söz konusu olmayacak.
Otoyol ve köprü geçiş ücretlerinin artışında, sadece sözleşmede belirlenecek olan ücret artış oranları uygulanabilecek. Özelleştirmenin ardından fiyat artışları için kullanılacak formül; TÜFE artı risk priminden oluşuyor. Risk primi ise grubun yapacağı yeni yatırımları kapsayacak. Risk primi de en fazla yüzde 2 oranında bir artış getirecek.