Sektörel

Koray Malhan: Tasarım bir tartışmadır

Dünya Mimarlık Festivali'ne katılan Koleksiyon Contract&Office'in genel müdürü ve tasarımcısı Koray Malhan'a tasarımları soruldu

Mimarinin Oscar töreni olarak kabul edilen Dünya Mimarlık Festivali, 4-6 Kasım'da Barcelona'da düzenlendi. Koleksiyon Contract&Office festivale Koray Malhan tasarımı İkaros kanepe, Rarum kitaplık ve Narcissus sehpa ile katıldı. Koray Malhan ile tasarımlarını konuştuk...

■ Böyle büyük bir organizasyonda yer aldınız. Tasarımın yurtdışı pazarlarındaki rekabet gücü için neler söyleyebilirsiniz?

Koleksiyon, özellikle ofis ürünleriyle 15 yılı aşkın süredir uluslararası  pazarda ve fuarlarda yer alıyor. Yabancı mimari ve tasarım çevrelerinde tanınan bir marka haline geldi. Almanya'da gerçekleştirilen ve pazarın en önemli fuarlarından olan Orgatec'te, dünyanın en iyi markalarıyla rekabet ediyor. Sektörün kanaat önderleri, Koleksiyon'u, gelişmekte olan bir ülkeden gelerek ekonomik fiyatlarla rekabet yapan firma olarak algılamıyorlar. Aksine, pazara önemli bir renk ve heyecan getiren marka olduğu düşünülüyor, yakından takip ediliyor.

■ Markanın karakteristik unsurları neler?

İlk günden beri tasarımı ve yaratıcı süreci tüm kararların merkezinde tuttuk. Odaklandığımız unsur pazar ve fırsatları değil, insan. İnsanın yaşam ve çalışma alanlarındaki davranışları, alışkanlıkları ve ihtiyaçlarını irdeleyerek hep yeni fikirler ve senaryolar sunduk. Koleksiyon'u en belirgin kılan özellik ise, tasarım yapan ve imzasıyla beraber gelen bir marka olması. Kurucusu ve onu taşıyan tasarımcı aynı olan, dünyadaki sayılı örneklerden biri.

SADE, ÖZGÜN VE TUTKULU

■ Markanızı rakiplerinizden ayıran nedir?

Tasarım, Koleksiyon sözlüğünde çözüm veya sonuç değildir; tartışmadır. Yapılabilirliğin varoluş tartışmasıdır. Koleksiyon üslubunda tasarım; sadeliği, özgünlüğü, tutkusu, coşkusu ve gizleriyle varolur. Gelecek ile ilişkisi, deneyimin mirasıdır. Gelecekle ilişki, tasarımın tutkularını oluşturur ve teknolojinin gücünü yönetir.

■ Türk tasarımı dünyada nerede? Türk tasarımı hâlâ yerini arıyor, yolu da oldukça uzun. Bunun çok farklı sebepleri var. Ülkemizde endüstrinin tasarımla ilişkisinin kopuk olması belki ilk nedenlerden biri. Ama temel etken, tasarıma talebin oluşması için gereken 'dengeli gelir dağılımı altyapısı'nın eksikliği. Bir ülkenin sadece ekonomik değil aynı zamanda sosyolojik ve politik dengelerinin de gelişmiş olması, belli taleplerin oluşabilmesi için temel etkenlerden. Dünyada tasarım, yerel etkilerini ve milletlere özel konumunu giderek yitirdi. Global bir ortak dilin içinde erimeye başladı. Bu durumda, "Türk tasarımı dünya platformunda nerede" sorusunun cevabını vermek kolay değil. Yapılması gereken, çok sayıda proje geliştirmek. Bu kadar fazla sayıdaki kaliteli işin toplamında bir birikim oluşabilir. Bu birikimden geriye bir tortu kalabilir ve sonunda bir algı yaratılabilir. Şu anda olumlu gelişmeler yaşanıyor. Dünya insanlarına anlatacak güzel hikayelerimiz, sunacak parlak fikirlerimiz var.
Gazete Habertürk