Körfez köprüsü yılda 650 milyon dolar tasarruf sağlayacak!
Geçtiğimiz Mart ayında kopan kedi yolunun tekrar yapılması için hazırlıklarda son aşamaya gelindi, 2015 yılı sonu olan köprü bitim tarihinde bir değişiklik olmadığı belirtildi.
Şu anda 5 bin 520 personelin aralıksız çalıştığı dev proje tamamlandığında İstanbul-İzmir arası 3,5 saatte inecek. Köprünün yılda 650 milyon dolarlık bir tasarruf sağlaması planlanıyor. Kedi yolunun tamamlanmasının ardından 330 bin metre ince kablodan oluşacak, ana kablonun yapımına başlanacak.
Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından Yap-İşlet-Devret modeli ile ihale edilen Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil ) Otoyolu Projesi, 384 kilometre otoyol ve 49 kilometre bağlantı yolu olmak üzere 433 kilometreyi kapsıyor. Gebze-Orhangazi-Bursa kesiminde 12, Kemalpaşa Ayrımı-İzmir kesiminde ise 2 olmak üzere toplam 14 betonarme viyadükte çalışmaların devam ettiği projede, Gebze-Bursa arasındaki 6 adet viyadük tamamlandı.
Bu projenin en önemli ayaklarından biri olan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü inşaatında çalışmalar aralıksız sürüyor. Karada imal edildikten sonra denize batırılan 38 bin 404 ton ağırlığındak keson temelleri üzerinde 2014 temmuz ayında inşa edilmeye başlanan köprü kulelerinin imalatı tamamlandı. Türkiye’de benzer köprülerden farklı olarak Gemlik’te imal edilerek inşaat sahasına getirilen yüksekliği 254 metreye ulaşan köprü kuleleri 88 çelik bloğun birbirine kaynaklanmasıyla yapıldı. Bu parçaların her birinin 350 tonla 170 ton arasında değişen ağırlıkta olduğu belirtildi.
Kaza açılış tarihini ertelemeyecek
Köprü kulelerinin tamamlanmasının ardından iki yaka arasında ana kablo döşenmesi için çalışmalar geçtiğimiz şubat ayında başlamıştı. Kılavuz kablo çekilmesinin ardından ana kablo döşenmesi için kurulan kedi yolu adı verilen düzenek, Mart ayında meydana gelen kaza nedeniyle kopmuş ve İzmit Körfezi'nin bir süre gemi trafiğine kapatılmasına neden olmuştu. Japonya’dan gelen uzmanlar tarafından denize indirilen kedi yolunun tekrar yapılması için son aşamaya gelindiği öğrenildi. Kedi yolunun tekrar yapılmasının ardından ana kablonun döşenme işlemine başlanacağı öğrenildi. Kazanın köprünün açılış tarihini ertelemeyeceği 2015 yılı sonunda tamamlanacağı belirtildi.
Yaklaşım viyadükleri tamamlandı
Öte yandan Gebze tarafındaki 253 metre uzunluğundaki Kuzey Yaklaşım Viyadüğü tamamlandı. Yalova tarafında bulunan 1380 metre uzunluğundaki yaklaşım viyadüğünün ise 260 metrelik son parçası da yerine yerleştirilmek üzere. Bu yaklaşım viyadükleri köprü tabliyeleriyle birleşecek. Bu birleşmeyi sağlayacak çelik kirişlerin konma çalışmalarının devam ettiği öğrenildi.
Projede 3 büyük tünel var
Proje kapsamında yer alan 3 büyük tünel inşaatında çalışmaların aralıksız sürdüğü öğrenildi. İki tüp geçitten oluşan her biri 3 bin 576 metre uzunluğundaki Samanlı tünelinde delme ve betonlama işlemleri tamamlandı. Tünelde elektrik, elektronik ve elektromekanik çalışmaların devam ettiği öğrenildi. 2 ayrı tüpten oluşan ve her biri 1250 metre olan Selçukgazi tünelinde ise delme çalışmalarının devam ettiği belirtildi. Toplam uzunluğu 3 bin 210 metre olan Belkahve tünelinde ise yapılan kazı çalışmalarında 2 bin 604 metrenin geçildiği belirtildi.
433 kilometrelik projenin yüzde 40'ı tamam
Dev projeyle ilgili Gebze-Gemlik kesiminde yüzde 78, Gebze-Orhangazi-Bursa kesiminde ise yüzde 68, Kemalpaşa-İzmir kesiminde yüzde 33 ‘nün tamamlandığı öğrenildi. Projenin toplam tamamlanma oranın ise yüzde 40’ı aştığı belirtildi.
Dünyanın 4. büyük köprüsü olacak
Toplamda 2 bin 682 metre olarak planlanan köprünün orta açıklığının 1500 metre olacağı ve dünyanın en büyük orta açıklığa sahip dördüncü köprü olacağı belirtildi. Köprü bittiğinde 3 gidiş ve 3 geliş olmak üzere 6 şerit olarak hizmet verecek. Köprüde ayrıca bir de hizmet şeridi olacak. Körfez geçiş köprüsü tamamlandığında, şu anda körfezi dolaşarak 2 saat, feribot ile bir saat olan körfez geçiş süresi ortalama 6 dakikaya inecek. 1.1 milyar dolarlık yatırımla gerçekleştirilen İzmit Körfezi Geçiş Köprüsünden geçiş bedeli ise 35 dolar artı KDV olacak. Proje tamamlandığında şu an 8-10 saat süren İstanbul-İzmir yolunun 3,5 saatte ineceği ve karşılığında yılda 650 milyon dolar tasarruf sağlanması öngörülüyor.
Dünya