Körfezden çıkan malzemeler inşaat alanında kullanılacak!
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin TCDD ortaklığı ile yürüttüğü "İzmir Limanı ve Körfezi Rehabilitasyon Projesi" kapsamındaki çalışmalarda, Körfez'den çıkan tarama malzemesinde ağır metale rastlanmaması, gözleri bu malzemenin nasıl değerlendireceği konusuna
"Yüzülebilir Körfez" hedefiyle İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin TCDD ortaklığı ile yürüttüğü "İzmir Limanı ve Körfezi Rehabilitasyon Projesi" kapsamındaki çalışmalarda, Körfez'den çıkan tarama malzemesinde ağır metale rastlanmaması, gözleri bu malzemenin nasıl değerlendireceği konusuna çevirdi. İZSU Genel Müdürlüğü, Körfez'in kuzeyine açılacak sirkülasyon kanalından çıkacak tarama malzemesinin ziraat ve inşaat alanında kullanımını araştırmak amacıyla üniversiteler ile proje çalışmalarına başlama kararı aldı. İZSU, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi ile tarama malzemesinin tarım toprağı olarak kullanılabilirliği yönünde araştırma yapmak üzere önümüzdeki günlerde sözleşme imzalayacak. Çıkacak malzemenin tuzdan arındırıldıktan sonra park ve bahçelerde, örtü malzemesi olarak da Harmandalı Katı Atık Depolama Alanı'nda kullanılabildiğini belirten İZSU Genel Müdürlüğü yetkilileri, üniversite ile yapacakları çalışma sayesinde malzemenin azot ve fosforla zenginleştirilerek tarım toprağı olarak kullanımının araştırılacağını söyledi.
İZSU ayrıca, inşaat fakülteleri ile de bir proje yürüterek tarama malzemelerinin inşaat sektöründe hangi alanda kullanılacağını araştıracak.
Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, "Bunun gerçekleşmesi halinde, limanımızın da kapasitesi artacak. Körfezin dibinden çıkan tarama malzemesinde tehlikeli atık sınıfına giren herhangi bir değere rastlan ılmaması elimizi güçlendirdi" diye konuştu.
Körfez'in kuzeyinde Büyükşehir'in tarama gemisiyle açılaTehlikeli atık yok! Projenin çevre değerlerini artırmaya ve "Yüzülebilir Körfez" hedefini gerçekleştirmeye yönelik olduğunu hatırlatan İzmir cak sirkülasyon kanalından yaklaşık 25 milyon metreküp malzeme çıkarılacağını kaydeden Başkan Kocaoğlu, "Bu malzemelerin döküleceği yerlerle ilgili önerilerimiz ÇED raporunda sunuldu. Bu malzemenin yüzde 70'i yumuşak kil, yüzde 30'u ise kum. Tek sorunumuz tuz. Ama bizim en büyük avantajımız, Çiğli'de arıtma tesisimizin olduğu arazi. Burada oluşturmayı istediğimiz geri kazanım alanına bu malzemeyi taşıyıp, arıtma tesisimizden çıkan suyla rahatlıkla rehabilite edebiliriz. Tüm dünyada deniz kumu tuzdan arındırılarak inşaatlarda kullanılıyor.
Çıkan malzeme toprak iyileştirici olarak taşlık arazilerin ıslahında kullanabilir. Kentsel dönüşüm projeleri ile İzmir Kıyı Tasarımı Projesi ise diğer kullanım alanları olabilir" dedi.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı, Körfez'in ekolojik ve ekonomik verimliliğinin arttırılması için 6 yıldır bilimsel araştırmalar yaptıklarının da altını çizerek, "Bu projeyi hayata geçirmezsek, giderek sığlaşan İzmir Körfezi daha da kullanılamaz hale gelecek.
Proje bitirildiğinde, Körfez 80 yıl öncesine döneceği gibi hem deniz canlıları ve balık popülasyonunu arttıracağız hem de Körfez'in derinleşmesi nedeniyle ekonomik amaçlı büyüme de sağlayacağız. Körfez'de yapılan her türlü taşımacılıkta, bugünkünden dört misli daha fazla ekonomik gelir elde edilecek. En önemlisi, artık İzmir Körfezi'nde denize girilebilecek. O nedenle bu proje, izmir'in Akdeniz'deki en önemli liman olma özelliğini yeniden kazanmasını sağlayacak. Doğal dengelerin ve ekolojinin bozulması söz konusu değil. Tam aksine, çıkarılacak çamurun verimli halde kullanılması ve ekolojik canlılığın artmasını sağlayacağız' diye konuştu.
Körfezin güney aksı boyunca açılacak olan navigasyon kanalı ile Körfez'e temiz su girişi artacak. Kuzey aksında oluşturulacak sirkülasyon kanalı da bu bölgedeki akıntı hızlarını arttıracak. Su kalitesi ve biyolojik çeşitlilik iyileştirilecek. İzmir Limam'nın kapasitesi artacak, yeni nesil gemilere hizmet vermeye başlayarak ana liman olma statüsüne kavuşacak.
Ege Telgraf