Genel

Koronavirüs sonrası otellerin ve tatil köylerinin mimari açıdan değişimi!

Ödüllü projeleri ile ulusal ve uluslararası çapta başarılar hayata geçiren Elips Tasarım Mimarlık Kurucusu Y. Mimar Feza Ökten Koca, Covid-19 pandemisinin ardından turizm sektöründe otellerin ve tatil köylerinin mimari açıdan ne tür değişiklikler yapması gerektiğinden bahsetti.

Elips Tasarım Mimarlık Kurucusu Y.Mimar Feza Ökten Koca, Covid-19 pandemisinin ardından turizm alışkanlıklarının ne yönde değişeceğini mimari açıdan değerlendirdi. Feza Ökten Koca’ya göre, turizmde önceliklerin değiştiğini ifade ederek, yeni normallerde göre yapılan tasarımlar başarıyı getirecek.

Covid-19 salgınının ardından özellikle farklı ziyaretçilerin kullanımına açık olan otellerin ve tatil köylerinin iç düzenlemesinde değişiklikler yapılması gerektiğinden bahseden Y.Mimar Feza Ökten Koca, bu konuda titiz davranan işletmelerin müşterilerinin güvenini sağlayabileceklerini söylüyor. Mimar, bu dönemde insanların seyahat ve konaklama konularında çok daha temkinli davranacaklarını ifade ediyor. “Bugüne kadar genel olan her şey, artık daha kişisel hale gelmek zorunda. Buna en iyi örnek, otellerin restoran bölümleri olabilir. Bugüne kadar açık büfe sisteminin yaygın olması pandemi sonrası bu düzende ciddi farklılıklar getirecektir. Farklı kişilerin aynı şeylere dokunma ihtimali, yiyeceklere yaklaşma mesafesi ve kişilerin nefeslerinin yiyecekle ilişkisi, müşterilerin yiyecekleri alırken birbirlerine olan yaklaşma mesafeleri sorgulanmalı” diye konuşan Feza Ökten Koca’ya göre açık büfe sisteminin yerini en kısa sürede alakart restoranlara bırakması gerekecek.

Lobi yerleşimlerinin de tamamen sosyal mesafeler gözetilip revize edilmesi gerektiğinden bahseden Feza Ökten Koca, özellikle havalandırma sistemlerinin elden geçirilmesinin ve hava temizleyici cihazlar kullanılmasının öneminin de altını çiziyor. Aynı zamanda mekanlarda sistematik dezenfeksiyon işlemleri yapılmasının ve temiz hava girişi sağlanmasının da hayati önem taşıdığını söyleyerek, şu ifadeleri kullanıyor: “Mekanların birçok farklı noktalarına el dezenfektan sağlayıcı cihazlar konulmalı, müşterileri bu konularda uyarma amaçlı yeni yönlendirmeler tasarlanmalı.”

Otel odalarında yapılan günlük temizlikte tek kullanımlık temizlik pedleri kullanılıyor, böylelikle bir odada olabilecek bir virüs ya da mikrobun diğer bir odaya bulaşmasın önüne geçiliyor. Her check-out sonrası dezenfeksiyon işlemi uygulanması gerektiğini anlatan mimar, görevlilerin mutlaka maskeyle çalışmak zorunda olduğunu ifade ediyor. Feza Ökten Koca’ya göre mümkünse her odada hava temizleme cihazı olmalı ve girişlere mutlaka dezenfektan cihazları ve uyarılar yerleştiriliyor.

Özellikle genelde tamamen kapalı alanlarda bulunan küçük-büyük toplantı odalarının havalandırma sistemlerinin tekrar elden geçmesi gerekiyor. Burada yer alan şartlandırılan havanın mutlaka dışarıdan alınan temiz hava ile sağlanması ve içeride bulunan havanın devir daim etmesinin engellenmesi gerekiyor, özellikle kullanılan filtrelerin değişmesi söz konusu olabiliyor. Hastanelerde yer alan havalandırma sistemlerinde mutlaka hepa (High Efficiency Particulate Air) filtreler kullanılıyor, oteller de kapalı alanlarında kullandıkları havalandırma sistemlerinde hepa filtre sisteminden yararlanabiliyor.

Otellerde ve tatil köylerinde ortak tuvaletlerde sosyal mesafeye dikkat edilip yerleşim yapılması gerektiğinden bahseden mimar, kişilerin bekleme noktalarının belirlenmesi gerektiğini ifade ederek, şunları söyledi: “Sıcak hava üfleyen el kurutma cihazları artık kullanılmamalı. Ana girişler kapısız olarak ya da fotoselli kapılarla düzenlenmeli. Mümkün olduğunca elle dokunma olasılığını azaltıcı çözümlere gidilmeli. Özellikle tuvaletlerin egzos sisteminin çok iyi çalışması gerekmektedir. Virüsün insan dışkısında yaşadığı bilinmektedir, bu yüzden egzos çok önemlidir, aynı zamanda da rezervuar kullanımı sırasında mutlaka klozet kapağının kapalı olduğundan emin olunmalıdır.’’

“Turizm yapılarında renovasyon şart ama mutlaka uzman mimarlarla yapılmalı...”

Pandeminin ardından otellerde yapılması planlanan düzenlemeler için kesinlikle yeni bir yönetmeliğe ihtiyaç olduğundan bahseden Y.Mimar Feza Ökten Koca, bu yönetmelik meydana gelirken mutlaka turizmci, mimar, doktor gibi konu uzmanlarından meydana gelen bir ekiple belirlenecek kriterlerin dikkate alınması gerektiğini söylüyor. Aynı zamanda farklı tipteki otellere göre farklı yönetmelikler ve kontrol mekanizmaları oluşturulması gerektiğini ifade etti.

‘’Mevcut otellerin duruma adapte edilebilmesi için renove edilmesi gerekecektir. Bu da tabii ki renovasyon projelerinde artışa neden olacak, ancak günün ekonomik koşulları bu girişimleri zorlayacak” diye konuşan Feza Ökten Koca, doğru renovasyonun ekonomik olarak en doğru karar olduğunu ve ancak işin uzmanları ile yapabileceğini kaydediyor.

Her ne kadar dünya en zor günleri geride bırakarak normalleşme günlerine yavaş yavaş geçiyor olsa da henüz yaşadığımız sürece “pandemi sonrası” denilemeyeceğinden bahseden Feza Ökten Koca, bu nedenle hala tedirginliğin devam ettiği ve eski günlere bir anda geri dönülemeyeceğini söyledi ve şu açıklamalarda bulundu: “Otellerin duruma bu açıdan bakması gerekir. Müşterilerin bu korkusunu yenebilecekleri düzene girdiklerini onlarla iyi bir şekilde paylaşmalılar.” Bu noktada müşteri güvenini kazanmanın oldukça önemli olduğunu belirten mimar, yeni normallere uyum sağlanarak turizmde başarılı olunabileceğini aktarıyor ve ekliyor: “Otel yöneticilerinin mutlaka konunun uzmanları ile birlikte çalışmalarını tavsiye ediyorum, özellikle doktorlardan mutlaka sürekli destek almalılar. Mutlaka müşterilerine karşı şeffaf olmalılar, söyledikleri şeylerin arkasında durmalılar. Müşterilerin güveni ancak bu şekilde kazanılır. Zor günlerde yeni yatırımlar yapmak zorundalar. Bundan birkaç ay önce hiç akılda olmayan yeni maliyetler ortaya çıktı ama bunu en iyi yapan kazanacak. Uzun vadeli düşünmeleri gerekiyor.”

Turizm tesisi planlayan yatırımcıların mutlaka yeni normalleri dikkate alıp hareket etmelerini, planlanan ya da yapılmakta olan projelerde bu yönde revizyonlar yapmalarını istedi ve şunları söyledi: “Bu dönemde müşteri odaklı düşünmemiz ve önceliklerin değiştiğini kabul etmemiz gerekiyor.”