Emlak Terimleri

Koruma Amaçlı İmar Planı Teknik Şartnamesi!

Koruma Amaçlı İmar Planı Teknik Şartnamesi, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü'nün resmi internet sayfasında yer alıyor. İşte imar planı teknik şartname kapsamında yer alan esaslar...

KORUMA AMAÇLI İMAR PLANI TEKNİK ŞARTNAMESİ


Kentleşmesini sürdüren ülkemizde artan nüfusun gereksinimlerini karşılamak için yeni mekansal tasarım arayışına yönelik tartışmaların hız kazandığı günümüzde, 3386 ve 5226 Sayılı Kanunlar ile Değişik 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu uyarınca belirlenen sit alanlarının korunması, değerlendirilmesi ve gelecek kuşaklara aktarımı süreci koruma amaçlı imar planlamasını zorunlu hale getirmektedir. Kanunun 17. Maddesi’nde “Bir alanın koruma bölge kurulunca sit olarak ilanı, bu alanda her ölçekteki plan uygulamasını durdurur. Sit alanının etkileşim çevresine ilişkin varsa 1/25000 ölçekli plan kararları ve notları alanın sit statüsü dikkate alınarak yeniden gözden geçirilerek ilgili idarelerce onaylanır.


Koruma amaçlı imar planı yapılıncaya kadar, koruma bölge kurulu tarafından üç ay içinde geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları belirlenir. Belediyeler, valilikler ve ilgili kurumlar söz konusu alanda ilgili meslek odaları, sivil toplum kuruluşları ve plandan etkilenen hemşehrilerin katılımı ile toplantılar düzenleyerek koruma amaçlı imar planını hazırlatıp, incelenmek ve sonuçlandırılmak üzere koruma bölge kuruluna vermek zorundadır. İki yıl içinde koruma amaçlı imar planı yapılmadığı takdirde, geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarının uygulanması, koruma amaçlı imar planı yapılıncaya kadar durdurulur.....” denmektedir. Bu ifade klasik imar planlaması yaklaşımından farklı bir koruma amaçlı imar planlaması anlayışını olanaklı kılmaktadır.


Son yıllarda, gerek ülkemizde, gerekse Avrupa ülkelerinde üretilen korumaya yönelik planlama deneyimlerinden yararlanılarak oluşturulan bu belge, konuyla ilgili, tanım, ilke, hedef, veri toplama, değerlendirme, sentez ve plan kararlarının oluşturulması gibi çeşitli genel başlıkları içermektedir.


Bu belgenin kullanılmasında, önemli bir husus sürekli hatırlanmalıdır: Ülkemizdeki kültürel mirasın çok çeşitli, boyutlu ve zengin olmasından kaynaklanan farklılıklar nedeniyle bütün sit alanlarına tek bir plan üretim şablonu uygulamak olanaklı değildir. Bu nedenle bu belge, konunun ana hatlarını belirleyen yönlendirici bir nitelik taşımakta olup, sit alanının kendine özgü nitelik ve özelliklerine göre, belgede yer alan çalışmalar değiştirilebilir ve ilaveler yapılabilir.

 

I. BÖLÜM

GENEL

1- AMAÇ

Bu şartnamenin temel amacı Koruma Amaçlı İmar Planlarının yapım sürecinde genel ilkeleri  (kavram, içerik, yöntem, dil) belirlemek ve varolan çeşitli planlama süreçleriyle koruma planlaması sürecini bütünleştirmektir.


2- KAPSAM

Bu belgede yer alan hükümler, 3386 ve 5226  sayılı Kanunlar ile değişik 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu uyarınca belirlenen ve belirlenecek sit alanlarında yapılacak Koruma Amaçlı İmar Planlarının özelliklerini ve niteliklerini  kapsar.


3-TANIMLAR

         3.1-“Kültür varlıkları"; tarih öncesi ve tarihi devirlere ait bilim, kültür, din ve güzel sanatlarla ilgili bulunan veya tarih öncesi ya da tarihi devirlerde sosyal yaşama konu olmuş bilimsel ve kültürel açıdan özgün değer taşıyan yer üstünde, yer altında veya su altındaki bütün taşınır ve taşınmaz varlıklardır.

               3.2-“Tabiat varlıkları”; jeolojik devirlerle, tarih öncesi ve tarihi devirlere ait olup ender bulunmaları veya özellikleri ve güzellikleri bakımından korun­ması gerekli, yer üstünde, yer altında veya su altında bulunan değerlerdir.

                3.3-“Sit”; tarih öncesinden günümüze kadar gelen çeşitli medeniyetlerin ürünü olup, yaşadıkları devirlerin sosyal, ekonomik, mimari  ve benzeri özelliklerini yansıtan kent ve kent kalıntıları, kültür varlıklarının yoğun olarak bulunduğu sosyal yaşama konu olmuş veya önemli tarihi hadiselerin cereyan ettiği yerler ve tespiti yapılmış tabiat özellikleri ile korunması gerekli alandır.

3.4-“Kentsel sit”; mimari, mahalli, tarihsel, estetik ve sanat özelliği bulunan ve birarada bulunmaları sebebiyle teker teker taşıdıkları kıymetten daha fazla kıymeti olan, kültürel ve tabii çevre elemanlarının (yapılar, bahçeler, bitki örtüleri, yerleşim dokuları, duvarlar vb.) birlikte bulundukları alanlardır.

3.5-“Arkeolojik sit”; antik bir yerleşmenin veya eski bir medeniyetin kalıntılarının bulunduğu yer veya su altında bilinen veya meydana çıkarılan korunması gerekli alanlardır.

3.6-“Doğal sit”; ilginç özellik ve güzelliklere sahip olan ve ender bulunan korunması gerekli alanlar ve taşınmaz tabiat varlıklarıdır.

3.7-“Tarihi sit”; önemli tarihi olayların cereyan ettiği ve bu sebeple korunması gerekli yerlerdir.

3.8-“Kentsel-Arkeolojik sit”; arkeolojik sitlerle 5226 Sayılı Kanun ile Değişik 2863 Sayılı Kanunun 6. Maddesinde tanımlanan korunması gerekli taşınmaz kültür varlıklarını içeren ve aynı yasa maddesi gereği korunması gerekli kentsel dokuların birlikte bulunduğu alanlardır.

3.9-"Koruma" ve "Korunma"; taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarında muhafaza, bakım, onarım, restorasyon, fonksiyon değiştirme  işlemleri; taşınır kültür varlıklarında ise muhafaza, bakım, onarım ve  restorasyon işleridir.

                3.10-“Koruma alanı”; taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının muhafazaları veya tarihi çevre içinde korunmalarında etkinlik taşıyan korunması zorunlu olan alanlardır.

         3.11-“Ören yeri”; tarih öncesinden günümüze kadar gelen çeşitli uygarlıkların ürünü olup, topoğrafik olarak tanımlanabilecek derecede yeterince belirgin ve mütecanis özelliklere sahip, aynı zamanda tarihsel, arkeolojik, sanatsal, bilimsel, sosyal veya teknik bakımlardan dikkate değer, kısmen inşa edilmiş, insan emeği kültür varlıkları ile tabiat varlıklarının birleştiği alanlardır.

         3.12- “Tespit”; 3386 ve 5226 Sayılı Kanunlar ile Değişik 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 3 üncü maddesinde tarif edilen ve 6 ncı maddesinde belirtilen korunması gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının tespit ve tescil yönetmeliğinde belirtilen usuller, esaslar ve kıstaslar doğrultusunda teknik bir çalışma ile değerlendirilerek belgelendirilmesidir.

            3.13-“Tescil”; taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarından korunması gerekli olanlarının koruma bölge kurulu kararıyla belirlenmesidir.

         3.14-“Koruma amaçlı imar planı”; 3386 ve 5226  sayılı Kanunlar ile değişik 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu uyarınca belirlenen sit alanlarında, alanın etkileşim-geçiş sahasını da göz önünde bulundurarak, kültür ve tabiat varlıklarının sürdürülebilirlik ilkesi doğrultusunda korunması amacıyla arkeolojik, tarihi, doğal, mimari, demografik, kültürel, sosyo-ekonomik, mülkiyet ve yapılaşma verilerini içeren alan araştırmasına dayalı olarak; hali hazır haritalar üzerine, koruma alanı içinde yaşayan hane halkları ve faaliyet gösteren iş yerlerinin sosyal ve ekonomik yapılarını iyileştiren, istihdam ve katma değer yaratan stratejileri, koruma esasları ve kullanma şartları ile yapılaşma sınırlamalarını, sağlıklaştırma, yenileme alan ve projelerini, uygulama etap ve programlarını, açık alan sistemini, yaya dolaşımı ve taşıt ulaşımını, alt yapı tesislerinin tasarım esasları, yoğunluklar ve parsel tasarımlarını, yerel sahiplilik, uygulamanın finansmanı ilkeleri uyarınca katılımcı alan yönetimi modellerini de içerecek şekilde hazırlanan, hedefler, araçlar, stratejiler ile planlama kararları, tutumları, plan notları ve açıklama raporu ile bir bütün olan nazım ve uygulama imar planlarının gerektirdiği ölçekteki planlardır.

            3.15-“Çevre düzenleme projesi”; ören yerlerinin arkeolojik potansiyelini koruyacak şekilde, denetimli olarak ziyarete açmak, tanıtımını sağlamak, mevcut kullanım ve dolaşımdan kaynaklanan sorunlarını çözmek, alanın ihtiyaçlarını çağdaş, teknolojik gelişmelerin gerektirdiği donatılarla gidermek amacıyla her ören yerinin kendi özellikleri dikkate alınarak hazırlanacak 1/500, 1/200 ve 1/100 ölçekli düzenleme projeleridir.

            3.16-“Kentsel tasarım projesi”; uygulama imar planları (koruma amaçlı veya diğer) doğrultusunda alanın kimliğini vurgulayıcı, alanın doğal, tarihi, kültürel, sosyal özellikleri ile kullanıcılar açısından önem taşıyan kesimleri için özel ayrıntıları içerecek biçimde hazırlanan plan ve projeler ile üst düzeyde kimlik-imaj çalışması, orta düzeyde yapı ve çevresinin bütüncül bir anlayışla tasarlanmasını amaçlayan kütle-açık alan düzenleme çalışmaları, alt düzeyde ise kütleler arası boşlukların tasarımını içeren, olabilirlik, yaşanabilirlik, sürdürülebilirlik, maliyet gibi konularda çözüm öneren plan ve projelerdir.

         3.17-“Planlama Alanı”;Koruma Amaçlı İmar Planının yapılacağı sit alanı ve etkileme geçiş alanının bütünüdür.        

II. BÖLÜM

PLANLAMA SÜRECİNE İLİŞKİN HUSUSLAR

4-KORUMA AMAÇLI İMAR PLANLARININ AMAÇ, HEDEF, İLKE VE  

   YAKLAŞIMLARI

         Koruma Amaçlı İmar Planları;

         4.1-Genel

-Anayasa, uluslararası anlaşmalar, 3386 ve 5226 Sayılı Kanunlar ile Değişik 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, 3194 Sayılı İmar Kanunu, 3621 Sayılı Kıyı Kanunu, vb. mevzuata uygun olarak hazırlanır.

-Ülkedeki üst düzey plan kararları ve politikaları ile birlikte değerlendirilir ve bu planların koruma ilkelerine aykırı olan yönlerinin revize edilerek korumanın ülkedeki diğer planlama süreçleriyle bütünleşmesini sağlar.

-Çevre ve yörenin doğal, kültürel, ekonomik ve estetik değerlerini koruyan, bu değerlere katkı sağlayan ve geliştiren, çevresel kaliteyi yükselten, sürdürülebilirlik ilkesine dayalı bir planlama anlayışını içerir.

-Koruma olgusunun, ülkenin gelişmesinde rol oynayan bir işlemler dizisi olduğunu benimser.

-Koruma sürecinin sadece fiziksel boyutunu değil, ekonomik, yasal, sosyal, kültürel, yönetsel ve teknik boyutlarını da  içerir.

-Korunması gerekli unsurların, kültürel ve doğal varlıkların sağlıklaştırılarak olanaklar çerçevesinde çağdaş yaşam koşullarına uygun kullanımını ve ekonomik ve sosyal kaynak olarak değerlendirilmesini sağlayarak yöre halkının sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmesine katkıda bulunur.

-Gerek sit alanı içinde, gerekse sit alanları ile diğer bölgeler arasında dengeli ve koruma ilkeleriyle uyumlu bir bütünleşme sağlarken     sit alanlarının belde yaşamına en geniş  ölçüde katılmasını sağlar. 

-Sit alanlarının ve çevresinin koruma ve gelişmesine olanak veren sektörlerin ve toplumsal dinamiklerin gelişmesine olanak sağlarken, korumayı engelleyen  faktörleri ortadan kaldırmayı hedefler.

4.2-Planlama Tekniklerine Yönelik

            -Planlama alanını etkileyen/etkileyecek olan tüm unsurları ve planlama alanında yer alan her tür veriyi yapım sürecinde, araştırma, değerlendirme ve karar aşamalarında korumanın teknik ve bilimsel ölçütlerinin gerektirdiği duyarlılıkta inceler, değerlendirir ve oluşturulan  kararlar ayrıntılı gerekçelerle açıklanır.

          -Üst düzey planlar doğrultusunda hazırlanır, bu planların korumaya aykırı olan yönlerini değiştirmeyi hedefler.

        -Bir  plan belgesinin hazırlanmasıyla sonuçlanan bir eylem olmaktan öte belirli bir zaman diliminde bir süreç tasarımını, etaplama ve eylemler zincirini içeren izlenceler bütünüdür.

          -Mekan tasarım sürecinde, alan bütününden başlayarak kademeli olarak parsel ölçeğine inen kararları içerir.

            -Planlama sürecini tanımlayan ve açıklayan uygun teknik, ölçek, yöntem, yaklaşımları kullanır.

          -Yasal, yönetsel, ekonomik ve teknik yönlerden uygun, gerçekçi, yol gösterici programları kapsar.

          - Halihazır, topoğrafik ve kadastral haritalar üzerinde hazırlanır.

         4.3-Çevresel Kaliteyi Sağlamaya Yönelik

-Planlama alanında bulunan korunması gerekli doğal, arkeolojik, tarihsel, anıtsal,sivil mimari ve kentsel değerlerin, planlamanın değişmeyen verileri olarak ele alınmasını ve bu değerlerin öneminin vurgulanmasını, kültürel, tarihi ve simgesel kimliklerinin ortaya çıkarılmasını sağlayarak alanın prestij alanı haline gelmesini hedefler.

            -Tarihsel, kentsel, yöresel, geleneksel önemi olan veya çevreye uyumlu ekonomik değeri olan yapıları ve alanları koruyarak, onararak, düzelterek, uygun işlevler vererek  çevre kalitesinin yükseltilmesini sağlar.

            -Sosyal ve teknik altyapı sorunlarının giderilmesine yönelik çağdaş, işlevsel, ekonomik, estetik, ergonomik yönlere sahip  çözümler sunar.

            -Çeşitli kirletici kaynakların yol açtığı vibrasyon, ses, koku, duman, toz, vb atıklar gibi çevre sağlığını bozan nedenlerin ortadan kaldırılmasına veya zararsız duruma getirilmesine yönelik düzenlemeleri içerir.

4.4-İşlevsel Yeterliliğe Yönelik

          -Mevcut alan kullanımının ve işlevlerin korumayla uyumlu biçimde sürdürülmesini sağlarken, koruma ve çağdaş yaşamla çelişen kullanımların sona erdirilmesini öngörür.

          -Kültürel ve doğal  mirasın sürdürülebilir kültürel ve eko-turizm ilkeleri çerçevesinde işlev yüklenmesini olanaklı kılar.

            -Geleneksel ve yöresel üretimin, el sanatlarının gelişmesine yönelik özendirici önlemleri içerir.

            - Mekanı kullananların ihtiyaçlarına yönelik düzenlemelerin yanı sıra engelli, yaşlı, çocuk, vb. kesimlerin gereksinimlerini önemseyen düzenlemeler içerir

4.5-Ulaşıma  Yönelik

          -Planlama alanının mevcut ulaşım sisteminin en etkili ve verimli işlemesine yönelik düzenlemeleri içerirken, yeni sistem önerisinde  düşük maliyetli ve yüksek verimli yatırımları göz önüne alır.

4.6-Sosyal-Kültürel-Mekansal Bütünleşmeye Yönelik

            -Planlamasürecinde ortaya çıkabilecek sosyal maliyetleri telafi edici düzenlemeleri içerir.

            -Alan kullanıcılarına yönelik sosyo-kültürel mekanların yeterli ve çeşitli olmasını sağlar.

-Alan kullanıcıların planlama sürecine etkin katılımını sağlayan özendirici önlemleri içerir.

4.7-Sağlık ve Konfor Koşullarını İyileştirmeye Yönelik

-Mekan tasarımında ekolojik ilkeleri öncelikli olarak ele alır.

-Çağdaş yaşamın gerektirdiği nitelikte mekansal düzenleme ve teknik donanım öngörerek mekan ve çevre sağlığının gelişmesine, konfor standartlarının sağlanmasına  katkıda bulunur.

            4.8-Maliyete ve Ekonomik Desteğe Yönelik

-Kültürel ve doğal değerlerin aynı zamanda birer ekonomik kaynak olduğu gerçeğinden hareketle,bu kaynakların ekonomiye kazandırılmasını içeren düzenlemeleri kapsar.

-Koruma maliyetlerini toplumun tüm kesimlerine yaymayı hedefler.

          -Koruma sürecinde olabilecek en düşük maliyetler ile en yüksek faydanın sağlanmasını öngörür.

          -Planlama alanında korumayla çelişmeyen ve geliri artırıcı etkinlikleri içerir.

          -Koruma maliyetlerinin karşılanması sürecinde öz kaynaklardan olduğu kadar hibe, uzun dönemli düşük faizli kredi, vb. dış kaynaklardan yararlanmayı öngörür.

          -Etkili ve verimli kamu işletmeciliğinin yanı sıra özel girişimleri özendirici teşvikleri içerir.

          4.9-Sosyolojik ve Etnolojik Kültür Mirasının Belgelenmesine Yönelik

            -Planlama alanının geçmişteki ve bugünkü sosyolojik, etnolojik  yapısının zaman içinde kaçınılmaz olarak değişeceğini göz önüne alarak olabildiğince bu yapıyı belgeler ve böylece bilimsel araştırmalara yardımcı olur.

4.10-Esneklik ve Uygulanabilirliğe Yönelik

-Planlama sürecinde ortaya çıkabilecek olası dış etkenlerin, süreci olumsuz olarak etkilememesine yönelik stratejiler ile almaşık çözüm ve önlemleri içerir.

5-PLAN BELGESİ HAZIRLAMA SÜRECİ:

5.1-Araştırma/Veri Toplama/Saptama

Bu bölüm; ülke, bölge ve/veya metropoliten ve kentsel alan bütününden kaynaklanan ve planlama alanını etkileyen çeşitli girdilerin/verilerin, daha önce bu alanda gerçekleştirilmiş planlama çalışmalarının araştırılmasını kapsamaktadır. Bu aşamada gerekli olan bilgiler, makro düzeyde ülke, bölge, alt bölge ve metropoliten alanlardan, mikrodüzeyde ise yerleşme sistemi/kentlerden/planlama alanından elde edilmektedir.

5.1.a-Genel Araştırmalar:

Planlama alanının içinde yer aldığı bölgeye/yerleşme sistemine ilişkin araştırmalardır.


5.1.e-Diğer araştırmalar

YÖNTEM:

Araştırma aşaması planlama alanının algılanması, tanımlanması, betimlenmesi için, veri/bilgi toplama sürecinde arazi çalışması (gözlem, tespit, analiz, vb), alan araştırması yöntemleri (soru kağıdı/anket, diğer istatistiki veri toplama yöntemleri, vs.) arşiv/kaynak taramaları, kamu kurumlarından bilgi edinme, mülakat, vb. bilimsel  ve teknik çalışmaları içerir.

5.2- Araştırma Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Hedeflerin

       Belirlenmesi

5.2.a-Sentez ve Değerlendirme

Koruma amaçlı imar planı yapılacak alana ilişkin tüm verilerin, fiziki ve sosyo-ekonomik sorunların, tespit edilen değerlerin koruma ve geliştirme olanaklarının değerlendirilmesine yönelik çalışmalardır.


5.2.b-Amaçlar ve Hedefler

         Bu aşamada belirli bir süre sonunda (uzun erimli) planlama alanının ulaşacağı temel nitelikleri içeren, gerçekçi, ulaşılabilir, planlama sürecinin daha sonraki aşamaları için yol gösterici ve vizyona uygun amaçlar ile, belirlenen amaçlara erişmek için, tanımlanmış bir zaman dilimi içinde (kısa/orta/uzun dönemli) nitelik ve nicelik olarak ifade edilen,

●Sosyo-kültürel/demografik hedefler

●Ekonomik hedefler

●Fiziki mekana yönelik hedefler

●Yönetsel hedefler

●Diğer hedefler

saptanır.


III. BÖLÜM

ÇİZİM VE SUNUMA İLİŞKİN HÜKÜMLER

6-ÇİZİLİ ,YAZILI  VE DİĞER BELGELER:

6.1-Araştırma ve Senteze İlişkin Belgeler

İdarenin belirleyeceği ölçekte 1:250.000, 1:100.000, 1:50.000,  1:25.000, 1:10.000, 1:5000, 1:2.000, 1:1000 ve 1:500 ölçekli halihazır haritalar üzerinde araştırmalar ve analizler, kesit, görünüş, siluet, perspektif, tespit ve irdeleme fişleri, yapı kimlik belgeleri, anket formları vb. belgeler ile ayrıntılı raporuyla bütünlük oluşturan çalışmaları içerir. Genel olarak planlama alanının çevresine ilişkin analizler 1:5.000 ve daha küçük ölçekli haritalarda, planlama alanına ilişkin analizler ve sentez 1:2.000 ve daha büyük ölçekli haritalarda gösterilir.

            6.2-.Bölge Planı ve/veya Çevre Düzeni Planı

            Planlama alanının çevresi ile birlikte mevcut Bölge Planı ve/veya Çevre Düzeni Planı (veya diğer üst düzey planlar) ile ilintisini, ilişkilerini, bağlantılarını, vb. tanımlayan, gösteren ve varsa değişiklik önerilerini içeren çizili belge ve rapordan oluşur.

6.3-Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı

İdarenin belirleyeceği ölçekte 1/10.000, 1/5.000 veya 1/2.000 ölçekli halihazır haritalar üzerine çizili, planlama alanının konumuna, çevresiyle ilişkileri ve bağıntılarına, sınırlar, genel gelişme ve koruma, bölgeleme,  yoğunluk (yapı ve nüfus), alan kullanımı, yapılaşma, mülkiyet, altyapı ve benzeri hususlara ilişkin genel ilke, yaklaşım, standart, esas ve kararları nitelik ve nicelik olarak gösteren ve koruma amaçlı uygulama imar planının hazırlanmasına esas olmak üzere düzenlenen, ayrıntılı bir raporla açıklanan ve raporuyla bütün oluşturan çizili çalışmaları içerir ve en az iki alternatif yaklaşım içerir.

6.4-Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı

1/1.000 ölçekli veya gerekli görülmesi durumunda daha büyük ölçekli, varsa kadastral durum işlenmiş halihazır haritalar üzerine çizili, planlama alanındaki sınırlar, gelişme ve koruma, bölgeleme, yoğunluk (yapı ve nüfus), alan kullanımı, yapılaşma, mülkiyet, altyapı, tasarım ve benzeri hususlara ilişkin uygulamaya yönelik esas ve kararları içeren, ayrıntılı bir raporla açıklanan ve raporuyla bütün oluşturan, çeşitli ölçeklerde kesit, görünüş, perspektif, profil, detay, vb. ile desteklenen çizili çalışmaları içerir.

6.5-Kentsel Tasarım Projesi 

Planlama alanının özelliklerine göre Kentsel Tasarım Teknik Şartnamesi doğrultusunda, türü, biçimi ve içeriği İdarece belirlenen yazılı ve çizili belgelerden oluşur.

6.6- Çevre Düzenleme Projesi

Alanının sorunlarını çözmek, özellikleri dikkate alınarak ihtiyaçlarını çağdaş, teknolojik gelişmelerin gerektirdiği donatılarla gidermek amacıyla  ilgili teknik şartname doğrultusunda, türü, biçimi ve içeriği İdarece belirlenen yazılı ve çizili belgelerden oluşur


6.7-Yönetsel Plan

Koruma Amaçlı İmar Planının amaç ve hedeflerine ulaşmak için gerekli politika, strateji ve  yasal, yönetsel, örgütsel, finansal süreçlerin yer aldığı çeşitli harita, plan, grafik gösterim, rapor ve benzeri belgelerden oluşur.


            6.8-Fotoğraf Albümü

Genel görünümleri içeren panoramik, alanın özelliklerini vurgulayan ve yapılara ilişkin fotoğrafların yerleri ve fotoğraf çekim yönleri 1/1000 ölçekli halihazır harita üzerinde gösterilerek fotoğraflar kodlandırılır. Fotoğraf  albümü sayısal ortamda hazırlanarak A4 normunda spiralli olarak düzenlenir ve cdlere kayıt edilir.

6.9-Diğer Belgeler

Planlama alanının özelliklerine göre belirlenen ve İdarece türü, biçim ve içeriği saptanan belgelerden oluşur.

7.SUNUM

Tüm belgeler veritabanı oluşturmaya uygun biçimde sayısal ortamda hazırlanarak, İdarenin belirleyeceği miktarda basılı ve CD’ye kayıt edilmiş biçimde sunulur. Yazılı belgeler A4 normunda basılı ve ciltlenmiş olarak, çizili belgeler katlanmış olarak,  26x36 cm. boyutlarında, sırt kalınlığı pafta adedine göre (en az 5 cm) düzenlenmiş mavi ciltbentler içinde teslim edilir. Çizili belgeler şeffaf (astrolon), boyalı/renkli ve siyah-beyaz olarak hazırlanır. Orijinal astrolona çizilmiş projeler alüminyum muhafazalar içinde teslim edilir.   


IV. BÖLÜM

YAPILACAK SEYAHATLER

8-ARAZİ ÇALIŞMALARI

Planlama sürecinde alan araştırması için yerinde inceleme çalışmalarını gerçekleştirmek amacıyla, süresi ve içeriği İdarece belirlenen arazi çalışmaları gerçekleştirilir ve bu çalışmalar sonucu ilgili yerel kurumdan onaylı (belediye/valilik) yer görme belgesi idareye teslim edilir. Ayrıca planın görüş/onay sürecinde yerel ve merkezi kurumlarla yapılacak toplantılara ve teknik seyahatlere katılım sağlanması zorunludur.


NOTLAR


1-Planlama sürecinde araştırma, sentez ve kararlara ilişkin istenen çalışmalar ve belgeler planlama alanının özelliklerine göre değişebilir, ekleme/azaltma yapılabilir. Planlama alanının özellikleri nedeniyle yapılması gereken çalışmaların detaylı olarak tanımlanması için alan özelinde özel teknik şartname düzenlenir.

2-Varsa yürürlükteki planlar, halihazır haritalar, jeolojik etüd, kıyı alanları ve mevzuatla belirlenmiş diğer alanlara (Özel Çevre Koruma Bölgesi, Milli Park, vb) ilişkin belgeler İdarece yükleniciye verilir.