Perakende

Köşebaşı, ABD, Avrupa ve Uzakdoğu’ya yayılacak!

Kuruluşundan 20 yıl sonra 40 milyon lira cirolu, 28 şubeli uluslararası bir zincire dönüşen markanın yeni hedefi, ABD, Avrupa ve Uzakdoğu’ya yayılmak. Köşebaşı dışındaki ilk markaları ‘Köşe Balık’ olacak. Ardından esnaf lokantasından Çin mutfağına alt mar

TÜRKİYE’de kebabı ve eti sokak arasından villaya çıkaran Köşebaşı, 20’nci yılını kutluyor. İşe İstanbul Levent’te bir villa ile başlayan Köşebaşı, bugün 14’ü yurtdışında, 28 şubeli, 40 milyon lira cirolu bir uluslararası zincir. Sivaslı Ali Akkaş ve üç usta arkadaşı tarafından kurulan Köşebaşı’nın yeni hedefi, Ferit Şahenk’in D’ream grubu gibi çok markalı bir yeme içme grubu olmak. Yeni markalar da yolda... Türkiye’nin tadlarını markalaştırarak ABD ve Avrupa’ya açmayı planlayan Köşebaşı’nın ilk markası ‘Köşe Balık’ olacak. Kurucu ortak Ali Akkaş ve ikinci kuşak Hasan Yeşilyurt, Köşebaşı’nın yeni hedeflerini ve sektörü ilk şubeleri Levent’te anlattı.


Köşebaşı bu yıl 20’nci yılını kutluyor. Kuruluş öyküsünü kısaca anlatır mısınız?

-1960-70’li yıllarda babam Sivas’tan İstanbul’a geldi. Lokantalarda komi olarak işe başladı. Ben de bu işi seçtim. Alan olarak mutfağı değil, salonda hizmeti seçtim. Divan Oteli’ne girdim. Burada çalışırken Vehbi Koç, Sakıp Sabancı, Ayhan Şahenk gibi ünlü işadamlarına hizmet ettim, tanıştım. 1995’te ise 4 ortak olarak Köşebaşı restoranı kurmaya karar verdik. Mehmet Yeşilyurt, Cumali ve Sertaç ustalar ve ben birlikte başladık.


Neden kebabı seçtiniz?

-Türkiye’de kebap önemli bir kültürdü ama ne yazık ki ara sokaklara mahkum kalmıştı. Bu konuda boşluk vardı. Biz kebabı ‘A’ ve ‘B’ gelir grubuna tanıtmalıydık. En yakın destekçimiz ise o dönemde Yapı Kredi Bankası Genel Müdürü olan Burhan Karaçam’dı. Menülerimizin oluşmasına büyük katkı sağladı.


CİROSU 40 MİLYON TL

Kaç masa ile başladınız?

-Levent’te 90 kişilik masası olan bir villada başladık. Kendimiz çalışıyorduk. Kısa sürede büyük ilgi gördük. Reklam yapmadan ismimiz duyuldu. Sezen Aksu, Jack Nicholson, Chelsea Clinton gibi yerli yabancı pek çok misafirimiz oldu ve olmaya devam ediyor. İlk başta bize “Kebap tutmaz, yapmayın!” dediler ama başardık. Bir gün Reina’da Sakıp Bey’le karşılaştık. “Tebrik ediyorum sizi. Kebabın imajını değiştirdiniz. Aldınız ara sokaklardan, haketmediği yerden konaklara, deniz kenarında yalılara getirdiniz” dedi.



Büyüme nasıl başladı? Bugün geldiğiniz nokta nedir?

-2001’de Fenerbahçe’de ilk şubemizi açtık. Şu an 28 şubemiz, bin çalışanımız var. Geçen yıl 1.5 milyon misafirimiz, 40 milyon lira ciromuz oldu. Franchise sistemini kebapta ilk biz yaptık. Başta sıkıntılarımız oldu. Bugün üç farklı sistemle yürüyoruz. Bizim açtığımız 6 şube var. Master franchise ve ortaklık sistemleri diğerleri. Körfez ve Ortadoğu’da yabancı bir master francihise’mız var; Azaade Grup. 12 ülkenin hakları onlarda. Onlarla 5 ülkedeyiz. Suudi Arabistan, Kuveyt, Bahreyn, Birleşik Arap Emirlikleri ve Umman. Sırada İran ve Mısır var. Türkiye hakları bizde.


Ortaklık düşünüyor musunuz? Geleceğe yönelik hedefiniz ne?

-Fonlar çok ilgi gösteriyor. Yerli yabancı pek çok firma ilgileniyor, görüşüyoruz. Ortaklık olabilir neden olmasın. Bildiğimiz iş bu. Gelecekte bizi ileriye taşıyacak. Amacımız dünya markası olmak. Köşebaşı bilinen bir marka. Öncelikli amacımız Köşebaşı’nı önce Avrupa, sonra ABD ve Uzakdoğu’ya taşımak. Bunu farklı markalar yaratarak yapacağız.


Dışarıda yeme yüzde 80 arttı

Yeme-içme sektöründeki değişim nasıl sizce?

-Büyük bir dönüşüm yaşanıyor. İnsanlar haftada bir gün dışarıda yemek yerken, bugün alışkanlık haline geldi. Çalışan kadın sayısı arttı. Alternatif mekanların sayısı çoğaldı. Restorancılar Derneği’nin verilerine göre dışarıda yemek yeme oranı yüzde 80 arttı.



Müşteri profili nasıl değişti 20 yıl içinde?

-Türkiye’ye gelen yabancı sayısı arttı. Bazı restoranlarda yüzde 90 yabancı misafir ağırlıyoruz. Gelir düzeyi yükseldi. Yurtdışı seyahatleri arttı. Müşterilerin kalite beklentisi de çok yükseldi. Hızlı gelişmeye rağmen daha gidecek çok yol var. Çünkü gelen müşterilerin kişi başı harcamaları çok düşük. ABD’de yıllık ortalama 10 bin dolarken Türkiye’de bu miktar 700 dolar.


‘Köşe Balık’ı açıyoruz

Şu anda var mı yeni marka?

-İlk adımı attık. Bir ay içinde Bağdat Caddesi’nde balıkçımız açılacak. Adı Köşe Balık. Amacımız kendi yeme içme grubumuzu yaratmak. Anadolu’da o kadar farklı tadlar var ki. Biz de yeni tadlar bakıyoruz. Alt markalarla bu değerleri dünyaya tanıtacağız. Ayrıca dışarıdan bir iki marka getirebiliriz. Fas’taki ortağımızın 12 restoranı var. Avrupa’da öncelikli hedefimiz Londra. 2016’nın başlarına kadar Londra’da bir şubemiz olacak.


20. yıl sürprizi Boccuzi

Köşebaşı’nın 20’inci yıl için sürprizi ise Michelin Yıldızlı dünyaca ünlü Şef Dante Boccuzzi’yï davet etmek. Ünlü şef 17-26 Ağustos’ta Köşebaşı restoranlarını ziyaret edecek, farklı kebap alternatifleri hazırlayacak. Bir dönem Robert De Niro’nun özel aşçılığını yapan, Şef Boccuzzi, Türk mutfağı lezzetlerini yurtdışına çıkarmak için danışmanlık yapacak.



Hürriyet