Kredi alırken konut paket sigortası gerekli mi
Bankaların kullandırdığı tüketici kredilerinde, tüketicinin bilgilendirilmeden hayat sigortası yaptırıldığı, bunun Tüketici Yasası 'nın 5. maddesine aykırı olduğu belirtildi
-TÜKETİCİ KREDİLERİNDEKİ HAYAT SİGORTASINA DİKKAT
-BANKALARIN KULLANDIRDIÄI KREDİLERDE TÜKETİCİYİ
BİLGİLENDİRMEDEN HAYAT SİGORTASI YAPTIRILDIÄI,
BUNUN TÜKETİCİ YASASININI 5. MADDESİNE AYKIRILIK
TEşKİL ETTİÄİ BELİRTİLDİ
-TÜKETİCİ HAKLARI DERNEÄİ DİYARBAKIR şUBE BAşKANI
KAVAR: 'HAYAT SİGORTASI ZORUNLU DEÄİL. çÜNKÜ YASA
BUNU HÜKME BAÄLAMIş'
-'TÜKETİCİLERİN MAÄDURİYETLERİNDE KONUYU TÜKETİCİ
HAKEM HEYETİNE GÖTÜRMELERİNİ TAVSİYE EDİYORUM'
(FOTOÄRAFLI - GÖRÜNTÜLÜ)
DİYARBAKIR (A.A) - 17.07.2011 - Meral Özdemir -
Bankaların çeşitli alanlarda tüketicilere kredi verirken, hayat
sigortasını zorunlu kıldığı, kredi alımı sırasında tüketicinin yeterince
bilgilendirilmediği iddiasıyla bir çok kişinin bundan dolayı mağdur olduğu
bildirildi.
Tüketici Hakları Derneği Diyarbakır şube Başkanı Niyazi Kavar, yaptığı açıklamada, bankaların kullandırdığı kredilerde tüketicilerin mağduriyet yaşadıklarını, son yıllarda bu konuda da ciddi artış olduğunu
söyledi.
Özellikle bankaların kredi kullandırırken tüketicilere hayat sigortası
veya konut paket sigortası gibi sigortalar yaptırdıklarını, tüketicilerin krediye
karşılık bir teminat göstermelerinin dışında, ayrıca bir de sigorta işlemi
yapıldığını belirten Kavar, 'Normalde krediler verilirken o teminatın yeterli
olması gerekiyor. Eğer kredi dönüşümünde bir sorun yaşanırsa, teminatın işleme
sokulması gerekiyorken bankalar bununla yetinmiyor. Üstelikte sigorta
yaptırıyorlar. Bu sigortalar Tüketici Yasası 'nın 5. maddesine aykırılık teşkil
ediyor. Madde 'bir mal veya hizmetin bir başka mal veya hizmetin satışına
şartlandırılamayacağını ' açıkça hükme bağlamış. Buna rağmen maalesef bankalar bu
uygulamaları sürdürmeye devam etmektedirler. Bu uygulamalar kimi vatandaşlar için
gerçekten eziyet haline geliyor' dedi.
'BANKACILIK SİSTEMİMİZDE İNSANİ BOYUT YOK'
Kavar, bankaların tüketiciyi bilgilendirmeden sigorta işlemlerine
başladığını, tüketicilerin önüne sigorta masrafı dahil bir masraf çıkarıldığını
belirterek, şöyle konuştu:
'Tüketicilerin çoğu bilinçsiz bir şekilde bu sözleşmeyi imzalıyorlar.
Ödeyecekleri meblağın, kredi borcu dışında bir sigorta ödemesi olup olmadığını
çok fazla bilmiyorlar. Bu yüzden tüketicilerin aslında biraz daha bilinçli
davranmaları gerekiyor. Ve kesinlikle ödeyecekleri bu taksitlerin içeriğini
sormaları hangi kaleme, ne kadar para ödeyecekleri konusunda bilgilenmeleri
gerekiyor. Banka yetkililerine konuyu sormaları gerekiyor. Bu sorunu ben de
yaşadım. Kredi kullanırken kredi taksitlerinin dışında bir ödeme çıkarıldı. Bunun
ne olduğunu sordum. Hayat sigortası ve konut paket sigortası olduğunu söylediler.
Ben bu sigortaları almak istemediğimi söyledim. Bu durumda verilen talimat gereği
kredi kullandırmayacaklarını söylediler. Ben de krediyi aldıktan sonra, bankaya
itiraz edeceğimi belirttim. Sigortaları yaptılar. Ben de ihtiyacım olan krediyi
kullandım. Daha sonra 5. maddeyi hatırlatarak sigorta kesintilerinin iade
edilmesini istedim. Banka bana olumsuz cevap verdi. Bu kez ikamet ettiğim yerdeki
kaymakamlık bünyesinde faaliyet gösteren Tüketici Hakem Heyetine konuyu götürdüm.
Heyet beni haklı buldu. Banka heyetin beni haklı bulmasına rağmen kesintileri
ödemek istemedi. Ben de avukat tuttum. İcraya vermek üzereyken avukatımın
girişimiyle hesabıma benden fazladan alınan konut paket ile hayat sigortası
paraları iade edildi.
Tüketicilere bunun bir örnek olduğunu söylemek istiyorum. Tüketiciler
haklarını arasınlar. Tüketici Hakem Heyetleri bu konulara vakıf. Bankaların
uygulamalarının haksız olduğuna hükmediyorlar.'
83 YAşINDAKİ EMEKLİ İşçİNİN MAÄDURİYETİ
Kavar, mağdur olan 83 yaşında emekli bir işçinin derneğe başvurduğunu,
bankadan 5 ile 10 bin olmak üzere toplam 15 bin lira kredi kullandığını,
kredisini de yaklaşık 450 lira aylık taksitler halinde ödediği sırada her yıl
hayat sigortası yenilendiği için yaklaşık 4-5 aydır maaşını alamadığını
belirtti.
Mağdur tüketiciyi Tüketici Hakem Heyeti 'ne yönlendirdiklerini, şu anda
heyette dosyasının görüşüldüğünü, yakın zamanda kararın çıkmasını beklediklerini
belirten Kavar, şunları kaydetti:
'Karar tüketici lehine çıkarsa bugüne kadar ödemiş olduğu sigorta
primlerini yasal faiziyle iadesine karar verilecektir. Bu durumda tüketici yasal
faiziyle ödediği sigorta primlerini geri alma hakkına kavuşacak. Zaten bir çok il
ve ilçede tüketicinin lehine karar çıkmış. Tüketicimiz bir bankadan 2 ayrı kredi
kullanmış. Her iki kredi için hayat sigortaları yaptırılıyor. Emekli maaşının
üzerinden otomatik ödeme talimatıyla kredi taksitleri ödeniyorken, kredi alımının
yıl dönümünde hayat sigortası tekrar yaptırılıyor. Hayat sigortasının taksitleri,
kredi taksitleri ile birlikte hesaplandığında tüketicimiz maalesef 4-5 hatta 6 ay
maaş alamaz hale geliyor. Maaşı ancak kredi taksitleri ile krediden dolayı
yapılmış hayat sigortası taksitlerine yetiyor. Kişi evine 5 kuruş para
götüremiyor. Bu gerçekten insani olmayan bir durum. Bankacılık sistemimizde
insani boyut yok. Hayat sigortası zorunlu değil. çünkü yasa bunu hükme bağlamış.
Tüketiciler bu tür durumlarda haklarını arasınlar. Tüketici yasasının 5.
maddesine aykırılık teşkil ediyor. Tüketicilerin mağduriyetlerinde Tüketici Hakem
Heyetine konuyu götürmelerini tavsiye ediyorum.'
'İHTİYACIMI GİDEREYİM DERKEN, DAHA ZOR BİR DURUMA DÜşTÜM'
Kredi mağduru olduğunu söyleyen Adil Kaş (83) ise bir bankadan tüketici
ve ferdi kredi olmak üzere toplam 15 bin lira kredi aldığını, her iki kredi için
bilgisi dışında hayat sigortası yapıldığını, ilk olarak 2 bin 800 lira sigorta
priminin peşin olarak kesildiğini, daha sonra 11 ay 434 lira emekli maaşından
kredi kesintisi yapıldığını anlattı.
Ancak 11 aydan sonra hayat sigortası kesintisi başladığı gerekçesiyle
maaşından kesinti yapılmaya başlanınca hiç maaş alamaz hale geldiğini, aylardır
bu durumdan dolayı perişan olduğunu ifade eden Kaş, yaşadığı sıkıntıyı gözleri
dolarak şöyle dile getirdi:
'Bu banka beni perişan etti. 6 aydır ev kirasını veremedim. Ev sahibi
beni evimden atıyor. Kredi borcumdan dolayı maaş alamıyorum diyorum ama bana
inanmıyor. Bakkal, elektrik, su borcunu ödeyemiyorum. Hepsi faize girmiş.
Torunlarıma harçlık bile veremiyorum. Bir dede olarak sorumluluğumu yerine
getiremiyorum. Ben kredi çekerken, kesinlikle hayat sigortası ile ilgili hiç bir
şey bana söylemediler. Sadece 434 lira her ay senden kesinti olacak dediler. Ben
de bunun üzerine kabul ettim. 11 ay sonra hayat sigortası başlattılar. Neden maaş
alamadığımı söyledim. Bankadakiler, hayat sigortası primi kesildiği için dediler.
çok zor durumdayım. Memleketimi terk edeyim. Konuyu Başbakan 'a, Reisi Cumhur 'a
yazacağım, bunları şikayet edeceğim. İhtiyacımı gidereyim derken daha zor bir
duruma düştüm. Ben kimsenin 5 kuruşuna tenezzül edecek biri değilim. Derdimi kime
anlatayım bilmiyorum. Borçlarımdan dolayı dışarı bile çıkamıyorum. Eşim vefat
etti. Allah 'tan bu günleri görmedi.'
AA