19 / 05 / 2024

Kredi alırken konut paket sigortası gerekli mi

Kredi alırken konut paket sigortası gerekli mi

Bankaların kullandırdığı  tüketici kredilerinde, tüketicinin bilgilendirilmeden hayat sigortası  yaptırıldığı, bunun Tüketici Yasası 'nın 5. maddesine aykırı olduğu belirtildi



    -TÜKETİCİ KREDİLERİNDEKİ HAYAT SİGORTASINA DİKKAT
                -BANKALARIN KULLANDIRDIĞI KREDİLERDE TÜKETİCİYİ
                BİLGİLENDİRMEDEN HAYAT SİGORTASI YAPTIRILDIĞI,
                BUNUN TÜKETİCİ YASASININI 5. MADDESİNE AYKIRILIK
                TEşžKİL ETTİÄžİ BELİRTİLDİ
                -TÜKETİCİ HAKLARI DERNEÄžİ DİYARBAKIR şžUBE BAşžKANI
                KAVAR: 'HAYAT SİGORTASI ZORUNLU DEĞİL. çÜNKÜ YASA
                BUNU HÜKME BAĞLAMIşž'
                -'TÜKETİCİLERİN MAĞDURİYETLERİNDE KONUYU TÜKETİCİ
                HAKEM HEYETİNE GÖTÜRMELERİNİ TAVSİYE EDİYORUM'
                (FOTOĞRAFLI - GÖRÜNTÜLÜ)
                DİYARBAKIR (A.A) - 17.07.2011 - Meral Özdemir -  



                Bankaların çeşitli alanlarda tüketicilere kredi verirken, hayat
 sigortasını zorunlu kıldığı, kredi alımı sırasında tüketicinin yeterince
 bilgilendirilmediği iddiasıyla bir çok kişinin bundan dolayı mağdur olduğu
 bildirildi.

                Tüketici Hakları Derneği Diyarbakır şžube Başkanı Niyazi Kavar,  yaptığı açıklamada, bankaların kullandırdığı kredilerde tüketicilerin  mağduriyet yaşadıklarını, son yıllarda bu konuda da ciddi artış olduğunu
 söyledi.

                Özellikle bankaların kredi kullandırırken tüketicilere hayat sigortası
 veya konut paket sigortası gibi sigortalar yaptırdıklarını, tüketicilerin krediye
 karşılık bir teminat göstermelerinin dışında, ayrıca bir de sigorta işlemi
 yapıldığını belirten Kavar, 'Normalde krediler verilirken o teminatın yeterli
 olması gerekiyor. Eğer kredi dönüşümünde bir sorun yaşanırsa, teminatın işleme
 sokulması gerekiyorken bankalar bununla yetinmiyor. Üstelikte sigorta
 yaptırıyorlar. Bu sigortalar Tüketici Yasası 'nın 5. maddesine aykırılık teşkil
 ediyor. Madde 'bir mal veya hizmetin bir başka mal veya hizmetin satışına
 şartlandırılamayacağını ' açıkça hükme bağlamış. Buna rağmen maalesef bankalar bu
 uygulamaları sürdürmeye devam etmektedirler. Bu uygulamalar kimi vatandaşlar için
 gerçekten eziyet haline geliyor' dedi.

                'BANKACILIK SİSTEMİMİZDE İNSANİ BOYUT YOK'

                Kavar, bankaların tüketiciyi bilgilendirmeden sigorta işlemlerine
 başladığını, tüketicilerin önüne sigorta masrafı dahil bir masraf çıkarıldığını
 belirterek, şöyle konuştu:
                'Tüketicilerin çoğu bilinçsiz bir şekilde bu sözleşmeyi imzalıyorlar.
 Ödeyecekleri meblağın, kredi borcu dışında bir sigorta ödemesi olup olmadığını
 çok fazla bilmiyorlar. Bu yüzden tüketicilerin aslında biraz daha bilinçli
 davranmaları gerekiyor. Ve kesinlikle ödeyecekleri bu taksitlerin içeriğini
 sormaları hangi kaleme, ne kadar para ödeyecekleri konusunda bilgilenmeleri
 gerekiyor. Banka yetkililerine konuyu sormaları gerekiyor. Bu sorunu ben de
 yaşadım. Kredi kullanırken kredi taksitlerinin dışında bir ödeme çıkarıldı. Bunun
 ne olduğunu sordum. Hayat sigortası ve konut paket sigortası olduğunu söylediler.
 Ben bu sigortaları almak istemediğimi söyledim. Bu durumda verilen talimat gereği
 kredi kullandırmayacaklarını söylediler. Ben de krediyi aldıktan sonra, bankaya
 itiraz edeceğimi belirttim. Sigortaları yaptılar. Ben de ihtiyacım olan krediyi
 kullandım. Daha sonra 5. maddeyi hatırlatarak sigorta kesintilerinin iade
 edilmesini istedim. Banka bana olumsuz cevap verdi. Bu kez ikamet ettiğim yerdeki
 kaymakamlık bünyesinde faaliyet gösteren Tüketici Hakem Heyetine konuyu götürdüm.
 Heyet beni haklı buldu. Banka heyetin beni haklı bulmasına rağmen kesintileri
 ödemek istemedi. Ben de avukat tuttum. İcraya vermek üzereyken avukatımın
 girişimiyle hesabıma benden fazladan alınan konut paket ile hayat sigortası
 paraları iade edildi.

                Tüketicilere bunun bir örnek olduğunu söylemek istiyorum. Tüketiciler
 haklarını arasınlar. Tüketici Hakem Heyetleri bu konulara vakıf. Bankaların
 uygulamalarının haksız olduğuna hükmediyorlar.'

                83 YAşžINDAKİ EMEKLİ İşžçİNİN MAĞDURİYETİ

                Kavar, mağdur olan 83 yaşında emekli bir işçinin derneğe başvurduğunu,
 bankadan 5 ile 10 bin olmak üzere toplam 15 bin lira kredi kullandığını,
 kredisini de yaklaşık 450 lira aylık taksitler halinde ödediği sırada her yıl
 hayat sigortası yenilendiği için yaklaşık 4-5 aydır maaşını alamadığını
 belirtti.

                Mağdur tüketiciyi Tüketici Hakem Heyeti 'ne yönlendirdiklerini, şu anda
 heyette dosyasının görüşüldüğünü, yakın zamanda kararın çıkmasını beklediklerini
 belirten Kavar, şunları kaydetti:
                'Karar tüketici lehine çıkarsa bugüne kadar ödemiş olduğu sigorta
 primlerini yasal faiziyle iadesine karar verilecektir. Bu durumda tüketici yasal
 faiziyle ödediği sigorta primlerini geri alma hakkına kavuşacak. Zaten bir çok il
 ve ilçede tüketicinin lehine karar çıkmış. Tüketicimiz bir bankadan 2 ayrı kredi
 kullanmış. Her iki kredi için hayat sigortaları yaptırılıyor. Emekli maaşının
 üzerinden otomatik ödeme talimatıyla kredi taksitleri ödeniyorken, kredi alımının
 yıl dönümünde hayat sigortası tekrar yaptırılıyor. Hayat sigortasının taksitleri,
 kredi taksitleri ile birlikte hesaplandığında tüketicimiz maalesef 4-5 hatta 6 ay
 maaş alamaz hale geliyor. Maaşı ancak kredi taksitleri ile krediden dolayı
 yapılmış hayat sigortası taksitlerine yetiyor. Kişi evine 5 kuruş para
 götüremiyor. Bu gerçekten insani olmayan bir durum. Bankacılık sistemimizde
 insani boyut yok. Hayat sigortası zorunlu değil. çünkü yasa bunu hükme bağlamış.
 Tüketiciler bu tür durumlarda haklarını arasınlar. Tüketici yasasının 5.
 maddesine aykırılık teşkil ediyor. Tüketicilerin mağduriyetlerinde Tüketici Hakem
 Heyetine konuyu götürmelerini tavsiye ediyorum.'

                'İHTİYACIMI GİDEREYİM DERKEN, DAHA ZOR BİR DURUMA DÜşžTÜM'

                Kredi mağduru olduğunu söyleyen Adil Kaş (83) ise bir bankadan tüketici
 ve ferdi kredi olmak üzere toplam 15 bin lira kredi aldığını, her iki kredi için
 bilgisi dışında hayat sigortası yapıldığını, ilk olarak 2 bin 800 lira sigorta
 priminin peşin olarak kesildiğini, daha sonra 11 ay 434 lira emekli maaşından
 kredi kesintisi yapıldığını anlattı.

                Ancak 11 aydan sonra hayat sigortası kesintisi başladığı gerekçesiyle
 maaşından kesinti yapılmaya başlanınca hiç maaş alamaz hale geldiğini, aylardır
 bu durumdan dolayı perişan olduğunu ifade eden Kaş, yaşadığı sıkıntıyı gözleri
 dolarak şöyle dile getirdi:
                'Bu banka beni perişan etti. 6 aydır ev kirasını veremedim. Ev sahibi
 beni evimden atıyor. Kredi borcumdan dolayı maaş alamıyorum diyorum ama bana
 inanmıyor. Bakkal, elektrik, su borcunu ödeyemiyorum. Hepsi faize girmiş.
 Torunlarıma harçlık bile veremiyorum. Bir dede olarak sorumluluğumu yerine
 getiremiyorum. Ben kredi çekerken, kesinlikle hayat sigortası ile ilgili hiç bir
 şey bana söylemediler. Sadece 434 lira her ay senden kesinti olacak dediler. Ben
 de bunun üzerine kabul ettim. 11 ay sonra hayat sigortası başlattılar. Neden maaş
 alamadığımı söyledim. Bankadakiler, hayat sigortası primi kesildiği için dediler.
 çok zor durumdayım. Memleketimi terk edeyim. Konuyu Başbakan 'a, Reisi Cumhur 'a
 yazacağım, bunları şikayet edeceğim. İhtiyacımı gidereyim derken daha zor bir
 duruma düştüm. Ben kimsenin 5 kuruşuna tenezzül edecek biri değilim. Derdimi kime
 anlatayım bilmiyorum. Borçlarımdan dolayı dışarı bile çıkamıyorum. Eşim vefat
 etti. Allah 'tan bu günleri görmedi.'
AA


Geri Dön