28 / 04 / 2024

Kriz henüz inşaat sektörünü vurmadı

Kriz henüz inşaat sektörünü vurmadı

Ege Grup Yapı Endüstrisi Sözcüsü Doğan: İnşaat sektörü krize arz fazlasıyla yakalandı. Kriz topa vurduğunda bankacılar gibi iki ayağıyla yere basmıyordu



250'yi aşkın sektörü etkileyen inşaat sektörünün önemli aktörlerinin değerlendirmeleri krizin farklı boyutlarını ortaya çıkarıyor. Birçok ödüllü projeye imza atan Ege Grup Yapı Endüstrisi A.Ş'nin Yönetim Kurulu Üyesi ve sözcüsü Ertan Doğan, inşaat sektörünün krize arz fazlası ile yakalandığına dikkat çekerek, 'Kriz topa vurduğunda inşaat sektörü, bankacılar gibi iki ayağıyla yere sağlam basmıyordu. Sektör tek ayak üzerinde yakalandı' yorumunu yapıyor.
Doğan, satışlarda yaşanan düşüşün, 2009 yılında kısmen hafifleyerek devam edeceğini tahmin ettiğini, bunun yanı sıra yeni projelerin askıya alınmasından ötürü 2009 yılında konut arzında da düşüş yaşanacağını söylüyor.

İnşaat maliyetlerinin de kısmen düşme eğiliminde olması nedeniyle, öz kaynağı güçlü firmalar için imalat yapma zamanının geldiğine vurgu yapan Doğan, '2009 yılı son çeyreğinde piyasada canlanma bekliyorsak, kredi kullanmamak kaydıyla yatırım zamanı olduğu kesin. Bu mantık çerçevesinde biz, yeni projelerimizi hayata geçiriyoruz. Son ödüllü projemiz Ege Botanik'in 2. Etabı olan Ege Flora'yı krize inat, beğenilere sunuyoruz' diyor. Doğan, şöyle devam ediyor:
'2008 yılında konut fiyatları dibe vurdu. Çoğu proje, kar etmek bir yana, bitirilme çabası ile çok uygun fiyatlar ile satıldı. Fiyatların 2009 yılının ilk 3 çeyreğinde bu seviyede kalacağını, son çeyreğinde ise tırmanışa geçeceğini öngörüyoruz. Öz sermayesi güçlü olmayan firmalarca hayata geçirilecek projeleri zor bir yıl bekliyor. Ancak, doğru projelerin, uygun fiyat ile alıcı bulmakta sıkıntı çekeceğini sanmıyoruz.'

'Tüketici dikkat etsin'
Tüketicilerin yaşanan kriz döneminde en uygun fiyata ulaşmak istemelerinin son derece doğal olduğuna vurgu yapan Doğan, tüketicilerin ucuz fiyat nedeniyle bitmeyebilecek projelere 'evet' dememeleri gerektiğini söylüyor. Tüketicilerin, yapımcı firmayı iyi etüt etmeleri şartıyla, alım yapmaları için uygun bir dönem olduğunu, hatırlatan Doğan 'Akılcı olmak koşuluyla konuta yatırım için yarın artık bugündür' çağrısında bulunuyor.

Büyük otellerin mobilyacısı Orsan doğrudan tüketiciye yöneldi
Türk mobilya sektörünün 50 yıla yakın süredir öncü firmalarından olan Orsan Mobilya'nın sahibi Mehmet Doğanlar, krizde farklı açılım yapan firmalardan. Yurtiçinde otel, hastane gibi büyük ölçekli proje işleri yapan şirketin neler yaşadığını Doğanlar, şöyle anlatıyor:
'Krizden olumsuz etkilenmemiz nedeniyle şu anda fabrikamızı düşük kapasiteyle çalıştırmaya başladık. Personel sayısında yüzde 50'ye varan oranda azalmaya gittik. Kriz nedeniyle yeni iş alamadığımız için elimizdeki işleri bitirmeye çalışıyoruz. Büyük otellerin mobilyalarını yapan şirketimiz yeni iş arayışları ve planlamalarla krizi atlatmanın yollarını arıyor. Proje işleri yapan, kurumsal müşterileri olan şirketimiz, kriz ortamında doğrudan tüketiciye yönelik mobilya, yatak odası, oturma grubu, yemek odası üretimine başlama kararı aldı. Doğrudan tüketiciye yönelik mutfak üretimine de başlayacağız. En iddialı olduğumuz alan mutfak. Mutfakta da hazır mutfağın yanında özel sipariş mutfak üretimi yapacağız. Bunun için de 81 ilde bayilik açmayı planlıyoruz. Yurtdışı pazarlara yönelik arayışlarımızı da artırdık. Pek çok mobilya üreticisi fiyat rekabetinden dolayı kaliteden taviz veriyor. Biz ise kaliteden taviz vermeden uygun fiyatlı mobilya üreteceğiz.'

Hindinin kaderi tavuğun elinde
Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği Genel Sekreteri Yüce Canoler, 2008 yılının kuş gribinin yaşandığı dönemden daha zor geçtiğini anlatarak beyaz ve özellikle pembe et sektörünün içinde bulunduğu duruma ilişkin şunları söylüyor: 'Hindi üreten 5-6 firma birleşerek bir hindi platformu oluşturdu. Sektör reklamlarıyla tüketimi artırmayı amaçladılar. Eğitici programlar yapıldı. Kadın TV programlarında gösterime girdi. Halkın alışkanlıklarına bağlı olduğu kadar alım gücüne de bağlı hindi tüketiminin artması. İnsanların gelirleri ne kadar artarsa et tüketimine ayırdıkları miktar da o kadar artacak. Kriz ortamında tüketimin artması yönünde çok da iyimser olmak mümkün değil. Hindi eti kırmızı etten ucuz, piliç daha pahalı. Halkın büyük kısmında kırmızı et tüketimi alışkanlığı var. Tüketimi artırma çalışmalarının yanında insanların ekonomik durumlarının düzelmesi de önemli. Hindi eti fiyatlarının ve tüketiminin artması lazım. Şu anda piliç eti fiyatları düşük olduğu için hindi eti fiyatları da yükselemez. Piliç fiyatlarına bağlıdır hindi eti fiyatlarının da artması. Pembe etin kaderi, beyaz ete bağlı.
Akşam

Geri Dön