Kriz, Hilton'un ziyaretçi sayısını azaltmadı
Conrad, HiltonSA, Hilton İstanbul otellerinin Bölge Müdürü Armin Zerunyan, bu yıl kriz nedeniyle iş tarafiğinde yüzde 40 azalma olduğunu belirterek, “Ziyaretçi sayısında azalış yok, ancak hasılatta düşüş yaşıyoruz
Geçen yıl krizin başladığı dönem düğün sezonuna gelmişti. Krizin etkilerinin azaldığını hissetmeye başladık. İnsanlar düğünlerini Hilton'da yapmaya başladı” dedi.
“İnsanların maddi güçleri bile olsa, etraftaki insanların işleri kötü olduğu için davetlerini ertelediler, düğünlerini şaşaalı yapmaktan kaçındılar. Geçen hafta 1 yıldır ilk kez Erdal Aksoy'un oğlunun düğünü şaşaalı bir şekilde Conrad'da yapıldı. Yavaş yavaş psikoloji düzelmeye başladı sanırım” diyen Zerunyan, bu yıl promosyonlara ağırlık verdiklerini hatırlattı. Zerunyan şöyle devam etti:
“Her ay ortalama 2 promosyon yapıyoruz. Geçen yıl 3 otelimizde 110 milyon dolar ciro yaptık. İlk 6 ay hasılatta yüzde 8 düşüş var.”
En az hasar turizmde
25 yıldır turizm sektöründe olduğu bilgisini veren veren Zerunyan, “Dünya ilk kez böyle bir kriz yaşıyor. Önceki gün açıklanan rakamlar benim için de sürpriz oldu. Geçmişte Türkiye'nin yaşadığı krizler kendi içindeki ekonomik sorunlardan kaynaklanıyordu. Böyle bir kriz hiç yaşanmadı. Ne mutluyuz ki, hiç eleman çıkarmadan işlerimizi devam ettirebildik. Daralan pazarlara, Ortadoğu, Japonya gibi yeni pazarlar ekledik” dedi.
Krizde en az zarar gören sektörün turizm sektörü olduğunu kaydeden Zerunyan, bugün Hilton Dalaman otelinin açılacağını, yıl sonunda Kütahya'da Hilton Garden Inn otelinin, 2010'da da İstanbul Bostancı ve Sütlüce'de Hilton Garden Inn otellerinin açılacağını kaydetti.
Araplar harcamada Avrupalıyı solladı
Krizle beraber yeni pazarlara yöneldiklerini kaydeden Zerunyan özellikle Ortadoğu pazarından turist artışı yaşadıklarını, Arapların, Avrupalılara göre daha çok otelde zaman geçirip para harcadığını söyledi. Hilton İstanbul'un yenilenmesiyle ilgili de konuşan Zerunyan, şunları şöyledi:
“Böyle bir plan yok. Hilton İstanbul 2005'te özelleştirildi. 2006 yılında projelendirildi. Bu otel 55 yıllık bir otel. Her otel gibi yenileme ihtiyacı var. Pera Palas'tan sonra İstanbul'un en eski oteli. Hilton grubunun Amerika dışındaki en eski oteli. Kriz yenilemeyi geciktirecek. Belirlenmiş bir yenileme planı yok. Biz otel içinde bakımlarımızı yapıyoruz.”
Milliyet
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
Ortadoğuluyu ‘one minute'la Türk dizileri çekti, otel mönüsüne artık Arapça da girdi
İstanbul'a iş seyahati için gelenlerin yüzde 40 oranında düştüğünü söyleyen Hilton İstanbul, Conrad ve Hilton Parksa İstanbul Bölge Genel Müdürü Armin Zerunyan, “Bu açığı, Ortadoğu pazarıyla kapatıyoruz. Başbakan'ın, ‘One minute' çıkışı ve Türk dizilerinin etkisiyle Ortadoğulu turistin Türkiye'ye ilgisi arttı. Otellerimizde, Arapça mönü ve Arap kanallarını öncelikli yaptık” dedi.
EKONOMİK kriz nedeniyle yüzde 40 oranında düşen iş seyahati trafiğini, İstanbul otelleri Ortadoğu pazarıyla kapatıyor. Hilton İstanbul, Conrad ve Hilton Parksa İstanbul Bölge Genel Müdürü Armin Zerunyan, kriz nedeniyle İstanbul'daki otellerde geçen yıla göre dolulukların ilk altı ayda yüzde 7-8 oranında düştüğünü belirterek, “İş için gelenlerde yüzde 40-50 oranında azalma var. Bunu da yeni pazarlara açılarak, kültür turistine yönelerek telafi ediyoruz. Bu açığı, Ortadoğu pazarıyla kapatıyoruz. Başbakan'ın, ‘One Minute' çıkışı ve Türk dizilerinin etkisiyle Ortadoğulu turistin Türkiye'ye ilgisi arttı” dedi. Zerunyan, 2010'da ekonomininin düzelmesiyle iş trafiğinin eskiye dönmesini beklediklerini kaydetti.
Arapça mönü koyduk
Suudi Arabistan, Katar, Kuveyt, Suriye gibi Ortadoğu'daki her ülkeden turist çekildiğini aktaran Zerunyan, satış ve pazarlama kanallarını ve hizmetlerini de buna göre değiştirdiklerini, televizyona daha fazla Arap kanalı koyduklarını, mönülere Arapça seçeneği de eklediklerini kaydetti. Zerunyan, Arap turistlerin Batılılara göre otelin yiyecek içecek hizmetlerinden daha fazla yararlandığını ifade etti.
Çinli turist artabilir
Armin Zerunyan, asıl pazarlarının ABD, İngiltere, Almanya ve Japonya olduğunu da dile getirerek, şunları söyledi: “Hepsinde düşüş oldu. Güney Amerikalı turist sayımızda da artış oldu, bunun da nedeni THY'nin Brezilya'ya doğrudan uçuş koyması. Asyalı ülkelerden gelenlerde de artış var. Endonezya ve Hindistan'dan artan ilgi var. Çin'den de gelenler artıyor ama bunu şu anda daha fazla üç yıldızlı pazar alıyor. Ama Cumhurbaşkanı Çin'e gitti. Bu pazar resmi anlaşmaya bakıyor. Türkiye, Japonya'dan da daha iyi bir pay alabilir, bunun için de uçak seferlerinin artırılması gerekiyor.”
Turist değil, gelir düştü
İstanbul'daki şehir otellerinin gelir olarak düşüş yaşadığını ancak turist sayısındaki düşüşün o kadar fazla olmadığını dile getiren Zerunyan, İstanbul'daki IMF toplantısının dolulukları olumlu etkileyeceğini kaydetti. Zerunyan, “İş toplantısı ve kongre sayısı da düştü” dedi. Zerunyan, Hilton, Conrad ve Hilton Parksa'nın geçen yılki cirosunun 110 milyon dolar olduğu söyledi ve “Avrupa'da Hilton'lar arasında, İstanbul, Viyana ve Stockholm en iyiler arasında” dedi.
Rezidans yapılması söz konusu değil
HİLTON'un bahçesine rezidans yapılması söylentileriyle ilgili bir soruyu da yanıtlayan Armin Zerunyan, “Otel 2005'de Özelleştirme İdaresi'nden alındı. 2006'da ilk projeler başladı. İlk başta rezidans yapılabilir mi diye düşünce vardı ama bu olmadı, karar değiştiridli. Hilton'un bahçesine yönelik herhangi bir rezidans projesi yok” dedi.
Düğün sayısı geçen yılla aynı
YAZ sezonunyla otellerinde düğünlerde de artış yaşandığına değinen Armin Zerunyan, şöyle konuştu: “Düğün törenleri de krizden etkilendi, çünkü insanlar kriz döneminde beş yıldızlı otelde gösterişli düğün yapmak istemiyor. Ama yaz sezonuna girilince artışa geçildi. Geçen yılla aynı sayılara ulaştık. Burada düğün yapana Venedik, Bali gibi destinasyonlarda Hilton'larda balayı olanağı da sağlanıyor.”
Dalaman'la beraber otel sayısı dokuz oldu
TÜRKİYE'de en son Dalaman'da açılacak otelle Hilton sayısının dokuza çıktığına da işaret eden Armin Zerunyan, şu bilgileri verdi: “Hilton'un Garden Inn markasını ilki de Kütahya'da açılacak. İstanbul'daki proje de 2010'da açılabilir. İstanbul'daki Hilton ve Conrad'ı renovasyondan geçirme projemiz de var. Her ikisini de 35'er milyon dolara renove etmeyi planlıyoruz. Conrad'ınki önce olacak, 2011'de başlatacağız. Ama Hilton'un eski tarzında kalmasını isteyenler var. Zaten renovasyonla Hilton'un dokusu değiştirilmeyecek.”
Hanife BAŞ/Hürriyet
Kriz 'Hilton'da düğün'ü teğet geçti
İstanbul Hilton Oteli, krize karşın 'düğün klasiğini' sürdürüyor. Otel, fiyatları TL'ye çevirip indirim yaptı, balayı tatili hediyesi de eklenince düğün sayısı geçen yılı geçecek. Hilton'da bu yıl 100'ü aşkın düğün yapılacak
EKONOMİK kriz eğlence ve sosyal hayatı çok önemli derecede etkilemiş olsa bile 'Hilton'da düğün' geleneği krize meydan okuyor. Krizin etkisinin hissedilmeye başladığı geçen yılın eylül ayından bugüne kadar toplumun önemli bir kısmı sosyal aktiviteleri azaltıp eve kapanmayı tercih etti. Gösterişli davetler, toplantılar, şirket yemekleri hatta yılbaşı partilerinin sayısı gittikçe azaldı. Buna karşın, Hilton'da düğün yapanların sayısında herhangi bir azalma olmadığı gibi yıl sonuna kadar artış bekleniyor.
Hilton Otelleri İstanbul Bölge Müdürü Armin Zerunyan, 'Bugüne kadar gerçekleşenlerle birlikte yıl sonuna kadar 100 düğüne ev sahipliği yapacağız. Ancak görüşmelerini yaptıklarımız da var, bu sayıyı geçeceğiz' dedi. Haziran ayı itibarıyla yapılan düğün sayısının krizin hiç konuşulmadığı geçen yılın aynı döneminin de üstünde olduğunu belirten Zerunyan, 'Yaptığımız pazarlama çalışmaları sayesinde Hilton'da düğün geleneğinin kesintiye uğramasını engelledik. Euro olan fiyatlarımızı TL'ye çevirdik ve yüzde 20 indirim yaptık. Ayrıca Hilton'da evlenen çiftleri Avrupa'daki otellerimize balayına gönderdik. Bugüne kadar 10 çiftimiz Venedik, Paris, Viyana gibi kentlere giderek konuğumuz oldu' dedi. Hilton'da evlenen ünlüler arasında Ferit Şahenk, Osman Boyner gibi isimler bulunuyor. Boyner, oğlunun düğününü de Hilton'da yapmıştı. Zerunyan, yıllar önce sünnet düğünü Hilton'da yapılan bir müşterilerinin kısa bir süre sonra Hilton'da dünya evine gireceğini de ekledi.
İŞ NEDENİYLE GELEN YOK
Krizin tüm sektörleri olduğu gibi turizmi de etkilediğini ancak İstanbul'un kaybının yüzde 1 olduğunu belirten Zerunyan, 'Şehir otellerinin en önemli müşterisi iş gezisi yapanlardır. Dünyada yatırım olmayınca gelen de olmuyor, özellikle bankacı müşteri sayısı ciddi oranda azaldı. Bu segmentteki kayıp yüzde 40'a ulaşınca turizm amaçlı konaklamaya ağırlık verdik ve kaybı telafi ettik. Ancak müşteri sayısı azalmamasına karşın toplam hasılat yüzde 7-8 oranında azaldı. Avrupa'da ve Türkiye'deki rakiplerimiz fiyatlarını indirince biz de indirdik'
Ortadoğulu turiste özel pazarlama
MÜŞTERİ sayısını artırmak için alternatif pazarlara yöneldiklerini ve krizden en az etkilenen Ortadoğu ülkelerine özel pazarlama yaptıklarını söyleyen Zerunyan, sözlerini şöyle sürdürdü: Arap müşteri sayımızda ciddi bir artış yaşandı, ayrıca Araplar otelde para harcamayı sevdikleri için Arap kanallarının sayısını artırdık, mönülere Arapça'yı da ekledi. Ayrıca Ortadoğu ülkelerinde ilgiyle izlenen Türk dizilerinin çekildiği mekanlara da turlar düzenliyoruz' dedi.
THY uzun sefer sayısını artırmalı
ZERUNYAN, dünyada en çok seyahat eden toplumun Japonlar olmasına karşın Türkiye'nin bu pazardan çok az pay aldığını düşünüyor. Uçak seferlerinin turist sayısıyla doğru orantılı olduğuna dikkat çeken Zerunyan 'Japonya'ya sadece THY uçuyor, oysa daha fazla uçuş olsa bu pastadan alacağımız pay artar. Örneğin THY Brezilya'ya uçuş başlattı ve Latin Amerika'dan gelenlerin sayısı artıyor' şeklinde konuştu.
İSTANBUL EN İYİLER ARASINDA
77 ÜLKEDE 3.300'ü aşkın oteli bulunan Hilton Hotels zinciri kapsamında Hilton, Conrad, Hilton Garden, Hampton gibi farklı markaları bulunuyor. Grubun en yaygın ve tanınan markası Hilton Otelleri. İstanbul Hilton'un grubunun en eski oteli olduğunu belirten Zerunyan, 'Krizde birçok otelimiz etkilendi ancak en iyi durumda İstanbul, Viyana ve Prag bulunuyor' dedi.
Esin GEDİK/Akşam