Krizde, çimentodan iyi haber
Ekonomik kriz nedeniyle Ekim ayında üretimini durduran, çimento üreticisi Batısöke'den 7 ay sonra iyi haber geldi
Afrika ülkeleri ile yapılan ihracat bağlantıları sayesinde grubun, Aydın'ın Söke İlçesi'ndeki fabrikasında makineler yeniden çalışmaya başladı. Küresel kriz nedeniyle dış ve iç pazarda daralma yaşanması, fabrikada stokların artış göstermesiyle geçen ekim ayında üretimini durduran çimento üreticisi Batısöke'den, üretimin yeniden başladığı haberi geldi. Normalde 20-25 bin ton stokla çalışan, ancak kriz nedeniyle pazarın daralmasıyla 245 bin tona kadar dağ gibi stoğun oluşmasıyla şalterin indiği Batısöke'de makineler yapılan ihracat bağlantıları sayesinde yeniden çalışmaya başladı. Aylardır yeni pazar arayışlarına devam edilirken, Afrika ülkeleri ile yapılan ihracat bağlantıları sayesinde hem stoklar eritilmeye hem de yeni üretim yapılmaya başlandı.
Afrika çıkış yolu
Grup şirketlerinden Batıçim'in Murahhas Azası Tufan şinal, bir ay önce Söke fabrikasında üretimi başlattıklarını, kapasitenin tamamını kullandıklarını açıkladı. 2.5 ay kadar kısa çalışma ödeneğinden işçilerin faydalandığını kaydeden Ünal, bin 600 işçi ile tekrar faaliyette olduklarını dile getirdi. Ünal, şunları söyledi:"Afrika ülkeleri ile ihracat bağlantıları yaptık. Stoklarımızı bu yolla azaltmayı başardık. Fakat çok önemli olan konu, stok malımızı maliyet fiyatına sattık. Çimentocuların yüzü gülüyor demek doğru olmaz. Afrika ülkelerinden ilk defa Senegal ve Benin'e ihracat yaptık. Gana, Angola, Nijerya, Libya'ya daha önceden ihracatımız vardı. Şimdi bu ülkelerde de yeni bağlantılar yaptık. Dünyada tek hareket olan yerler Afrika ülkeleri. Akdeniz çanağında kimse mal almıyor, ithalat yapmıyor. Benin, Senegal gibi ülkelerde 3 milyar dolarlık kaynak yaratılsa onların ilk aldığı malzemeler demir, çelik, çimento gibi altyapı malzemeleri. Bu ülkelerde paralar altyapıya harcanıyor. Azerbaycan, Rusya, Ukrayna gibi pazarlar tamamen kapalı."
Temkinli gidiyorlar
Yıl sonuna kadar yaptıkları anlaşmalarda tam kapasite çalışabileceklerini gördüklerini ifade eden Tufan Ünal, yine de temkinli gittiklerinin sinyalini veriyor. Ünal, "Burada bir nokta var. Bu yapılan anlaşmaların, ihracatların hiçbirisi güvenli değil. Her an bizi yarı yolda bırakabilirler, 'kusura bakmayın' diyebilirler. Belirsizlik de var" dedi.
Çimento fiyatlarının da düştüğüne dikkat çeken Ünal, geçtiğimiz yıl torbalanmamış tonu 104 TL olan çimentonun fiyatının bu dönemde 74 TL'ye kadar indiğini, bir torba çimentonun fiyatının 3.5 TL'ye kadar düştüğünü kaydetti. Arzın talebin yüzde 40'ın üzerinde olduğuna dikkat çeken Ünal, İzmir'deki fabrikada kriz öncesi günde 4 bin 500 ton satış yaparken, bugün bu oranın 3 bin 200 ton civarında olduğunu vurguladı. Çimento sektörünün yüzde 100 yerli malzeme ile üretim yaptığına değinen Ünal, yolların yapımında beton yolların teşvik edilmesi gerektiğini söyledi. Gelişmiş ülkelerde yüzde 20, dünya genelinde yolların yüzde 15'inin beton olduğunu vurgulayan Ünal, "Türkiye'de de en azından yüzde 5'ini beton yol olarak yapın da malı satamayan, şişmiş olan yerlerdeki kapasiteleri kaldırın, yazık olmasın. Beton yol ile asfalt yol yapımının maliyeti, yapım zamanı aynı. Beton yolun hatta ilave avantajları da var. Beton yolda araçların frenlerin daha erken tutuyor. Karanlıkta daha aydınlık görebiliyorsunuz. Kazaları da önlemeye yönelik avantajları var. Petrol yokken neden asfalt yol yapılıyor?" dedi. Ünal, ayrıca enerji fiyatlarının düşürülmesi yönünde taleplerinin olduğunu söyledi.