Kurban derisinden ekonomiye 5 milyar liralık katkı!
3-4 milyar dolarlık ihracat değerine ulaşan Türkiye deri sanayi, hammadde ihtiyacının yüzde 15’ini kurban derilerinden karşılıyor. Ekonomiye 5 milyar TL katma değer yaratan kurban derilerinde potansiyelin daha yüksek olduğu belirtiliyor.Sektör yetkilileri, Kurban Bayramı’nda kesilecek hayvanlardan doğru kesim, yüzüm ve saklama işlemleriyle elde edilecek ham derinin endüstride kullanılacak şekilde kendilerine gelmesini bekliyor
Türkiye deri sanayi, ham deri ihtiyacının yüzde 15’ini kurban derilerinden karşılarken, fire oranının azaltılarak payın daha yukarılara taşınması amaçlanıyor. Sektör yetkilileri, Kurban Bayramı’nda kesilecek hayvanlardan doğru kesim, yüzüm ve saklama işlemleriyle elde edilecek ham derinin endüstride kullanılacak şekilde kendilerine gelmesini bekliyor.
Dunya.com’dan Nurdoğan Arslan Ergün’ün haberine göre, Uluslararası Deri Sanayicileri Konseyi (ICT) Başkanı ve Türkiye Deri Sanayicileri Derneği (TDSD) Yönetim Kurulu Başkanı Burak Uyguner, bayramda toplanan derilerin ekonomiye 500 milyon TL katkı sağladığını belirterek, “Ham derinin işlenip ayakkabı, çanta, ceket gibi katma değerli ürün haline getirilmesiyle bu rakam 5 milyar TL’lere kadar çıkıyor. Ham deri ile bitmiş deri ürün arasında yaklaşık 10 katı kadar bir değer farkı oluşuyor” diye konuştu.
ET TÜKETİMİ AZ HAMMADDE YETERSİZ
Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği (TDKD) Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Dursun da fire oranın yüksek olduğuna dikkat çekerek, “Kurban Bayramları potansiyelinin gerisinde bir kaynak oluşturuyor. Toplanan derilerin kayda girmesinde ve ticarileşmesinde sorunlar var. Sektör bu derileri tam olarak kullanamıyor. Mezbahaların, kamu idaresinin, sivil toplum kuruluşlarının çalışması ile bu sorun çözülmeli. Konfeksiyon için uluslararası piyasada katma değeri yüksek ham deri konusunda iyi değiliz. Deri et tüketimiyle birlikte ortaya çıkan bir yan ürün. Deri sektörü bu ürünü kullanarak ilerliyor. Türkiye'de kişi başı gelir, et tüketimi sınırlı. Et konusunda dışa bağımlı haldeyiz. Gerek Avrupa'dan gerek Rusya'dan gerek Orta Doğu'dan gelen turistler açısından özellikle deri konfeksiyon ürünlerinde dışarıda güçlü bir imajımız var. Esnek üretim imkanları ile Avrupa Birliği ülkelerine kısa sürede uygun fiyatlı ürünler sunabiliyoruz. Önemli pazarlardan birisi de Amerika. Özellikle Kuzey Amerika’ya yoğunlaştık. O bölgeyi son dönemde hedefledik. Oranın çok çok büyük potansiyeli var ve oralarda daha gidilecek çok yolumuz bulunuyor” ifadesini kullandı.