Küresel kargo taşımacılığında düşüş sürüyor!
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), 2023 yılı Nisan ayı global hava kargo piyasalarına yönelik verileri yayınladı. IATA, 2022’nin talep performansına göre daha yavaş olmakla beraber düşüşün sürdüğünü paylaştı. Yıllık bazda meydana gelen bu düşüş, bir önceki aya nazaran (-yüzde 7,6) iyileşmeye işaret ediyor
– Kargo ton-kilometre (CTKs) cinsinden hesaplanan global talep, geçen yılın nisan ayına nazaran yüzde 6,6 düşüş kaydetti (uluslararası operasyonlar için – yüzde 7,0). Yıllık bazda meydana gelen bu düşüş, bir önceki aya nazaran (-yüzde 7,6) iyileşmeye işaret ediyor.
– Kapasite (mevcut kargo ton-kilometre, ACTK biçiminde hesaplanıyor) geçen yılın nisan ayına nazaran yüzde 13,4 arttı. 2019 yılı Nisan ayına göre de yüzde 3,2 artarak son üç yılda ilk defa kapasite COVID öncesi seviyeleri geçildi. Bu güçlü yükseliş, yolcu sektöründeki talebin toparlanmaya başlaması ile beraber, temel olarak göbek kapasitesinin artışından meydana geliyor. Bu iyileşmeye karşın yük taşıma kapasitesi yüzde 2,3 düştü. Preighter operasyonları 2,5 senelik kesintisiz faaliyetlerinden sonra martta sonlandı.
İşte detaylar...
KÜRESEL KARGO TALEBİNİ ETKİLEYEN BAŞLICA FAKTÖRLER
– Kargo talebinin öncü göstergesi olarak bilinen Satın Alma Yöneticileri Endeksi’nin (PMI) global yeni ihracat siparişleri bileşeni nisanda iyileşme yaşadı. Çin’in PMI seviyesi kritik 50 sınırını geçerek dünyanın en büyük ihracat ekonomisinden mamul mallara olan talebin yükseldiğine işaret etti.
– Global mal ticareti martta yüzde 0,2 artarak Kasım 2022’den bugüne kadar ilk kez yıllık bazda artış gösterdi.
– Tüketici ve üretici fiyatlarındaki yükselişler ılımlı yol aldı. Nisan ayı manşet Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) Amerika’da yüzde 5,0, Çin’de yüzde 0,3 ve Japonya’da yüzde 3,5 oldu. Avrupa daha yüksek (yüzde 8,1) olmakla beraber, Ekim 2022’deki yüzde 11,5 oranındaki zirvenin fazlasıyla altında bir artış yaşadı.
IATA Genel Müdürü Willie Walsh, hava kargo sektörünün COVID-19 pandemisini atlatmasını sağlayan mukavemet, krizin ardından da kritik önem taşıdığını ifade etti. Walsh sektör değerlendirmesinde şu ifadeleri kullandı: “Hava kargo sektörü, yolcu talebindeki iyileşmenin beraberinde yarattığı göbek kapasitesindeki genişlemenin neticelere göre kendini ayarlıyor. Preighter operasyonları martta sona erdi. Ayrıca, yük taşıma hizmetleri nisanda yüzde 2,3 azaltıldı. Talep ortamını okumak fazlasıyla zor. Enflasyonun düşmesi mutlaka pozitif bir gelişme. Fakat bunun talebi hareketlendirebilecek daha gevşek para politikalarına yol açma seviyesi ve hızı belirsiz.”
Emeklilere seyyanen zamlı yeni maaş tablosu ortaya çıktı! Yüzde 30-50 zam yapılacak!
ABD’li ünlü ekonomistten kıyamet senaryosu: ‘Doları ağır sonuçlar bekliyor!’
İŞKUR birçok ildeki şehir hastanelerine KPSS şartsız personel alımı yapacak! Detaylar belli oldu!