Kuzey Marmara Otoyolu bağlantı yolu plan değişikliği onaylandı!
Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Revizyonu Projesine ilişkin 1/5000-1/1000 ölçekli plan değişikliği teklifi, İBB Meclisi tarafından 17 Nisan 2015 tarihli 5. birleşiminde oybirliği ile kabul edildi...
Karar Özeti: Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Revizyonu Projesine ilişkin 1/5000-1/1000 ölçekli plan değişikliği teklifi hk
Karar Tarihi: 17.04.2015
Karar No: 670
Dosya No: 670
Karar:
Planlama Müdürlüğünün 06/03 /2015 gün ve 2014-12836 sayılı yazısında;
"İLGİ: 19.11.2014 tarih, 1168008-3443 sayılı Ulaşım Planlama Müdürlüğü yazısı ve eki 1/5000-1/1000 ölçekli teklif plan paftaları.
TALEP:
İlgi yazı ile, "Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Projesi"ne ilişkin Karayolları Genel Müdürlüğünce revizyon yapıldığından bahisle "Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Revize Projesi" doğrultusunda hazırlanan 1/5000 ve 1/1000 ölçekli plan değişikliği teklifi 5216 sayılı yasanın 7c maddesine göre gereğinin yapılması talebiyle tarafımıza iletilmiştir.
MEVCUT DURUM:
Başkanlığımız kullanımında olan 2013 uydu görüntüsü üzerinde yapılan incelemede; teklif plan değişikliğine konu alanın yapılaşmamış olduğu, İstanbul Park Bulvarı ve bu bulvardan bağlantı sağlanan Göçbeyli Bulvarı ile Fatih Sultan Mehmet Bulvar güzergahlarının bulunduğu görülmektedir.
PLANLARDAKİ DURUM:
Teklif plan değişikliğine konu alanın;
08.08.2010 t.t.'li 1/25.000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu İstanbul 3.Çevreyolu ve Bağlantı Yolları Çevre Düzeni Planı kapsamında yer almadığı ancak, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan 1/25.000 ölçekli "İstanbul İli Kuzey Marmara Otoyolu Nazım İmar Planı Değişikliği" kapsamında plan onama sınırı içerisine alınarak "Kavşak Düzenleme Alanı"na alındığı, söz konusu plan değişikliği ile bu plan değişikliği doğrultusunda hazırlanan 1/5000-1/1000 ölçekli Nazım ve Uygulama İmar Planı Değişikliklerinin, 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri ve 3194 sayılı İmar Kanunu uyarınca 27.03.2014 tarih ve 5183 sayılı Makam Olur'u ile re'sen onanarak yürürlüğe girdiği görülmektedir.
27.03.2014 t.t.'li 1/5000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu Akfırat-Tepeören Geçişi Nip Tadilatı kapsamında söz konusu alanın, "Erişme Kontrollü Otoyollar" ile "Kent İçi Bağlantı Yolları"ndan ve bu yolların bitişiğinde belirlenen "Karayolları, Yol Kenarı Koruma Kuşağı" fonksiyonunda kavşak alanında kaldığı söz konusu alandan Değirmen Deresinin geçtiği ve bir kısım alanın "Su Kanalları Koruma Kuşağı" olarak belirlendiği, alanın kuzeyindeki belirli bir bölgenin "Turizm Merkezi Sınırı(İstanbul Tuzla Akfirat Tepeören Turizm Merkezi" içerisinde kaldığı, geri kalan alanın ise "Yeşil Alanlar" fonksiyonunda yer aldığı görülmektedir.
27.03.2014 t.t.'li 1/1000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu Akfırat-Tepeören Geçişi UİP Tadilatı kapsamında söz konusu alanda, "Erişime Kontrollü Otoyol'un 32 m. en kesitten 27 m. en kesite düşerek "Bağlantı Yolları" ile birlikte kavşak alanını oluşturduğu, alanda "Yapı Yasağı Uygulanacak Alanlar", "Kanal", "Karayolları, Yol Kenarı Koruma Kuşağı" fonksiyonlarının ve "Turizm Merkezi Sınırı"nın yer aldığı, "Bağlantı Yolları" en kesitlerinin 1350, 1050, 10°°, 1100, 700, 750 olarak değiştiği görülmektedir.
KURUM VE KURULUŞ GÖRÜŞLERİ
İlgi yazı eki teklif plan değişikliği dosyasında kurum görüşlerinin yer almadığı görülmektedir.
DEĞERLENDİRME:
İlgi yazı ile, "Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Projesi"ne ilişkin Karayolları Genel Müdürlüğünce revizyon yapıldığından bahisle "Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Revize Projesi" doğrultusunda hazırlanan 1/5000 ve 1/1000 ölçekli plan değişikliği teklifi 5216 sayılı yasanın 7c
maddesine göre gereğinin yapılması talebiyle tarafımıza iletilmiştir.
1/5000 ölçekli teklif plan değişikliğinin; 27.03.2014 t.t.'li 1/5000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu Akfırat-Tepeören Geçişi Nip Tadilatının G22B03C, G22B08B, G22B04D, G22B09A rumuzlu plan paftası üzerine hazırlanarak 27.03.2014 t.t.'li 1/5000 ölçekli plan sınırları içerisindeki Akfırat-Tepeören Kavşağı ve çevresi plan onama sınırı içerisine alınmış ve meri planda "Erişime Kontrollü Otoyol" niteliğindeki güzergah "Birinci Derece Bölünmüş Yollar" lejantı ile ifade edilerek güzergahı güneye kaydırılmış, yolun kuzey doğusunda kalan bağlantı yollan kavşağı ise güney batı yönünde kaydırılarak iptal edilen yol güzergahlarına "Karayolları Yol Kenarı Koruma Kuşağı", "Su Kanalları Koruma Kuşağı(Açık ve Kapalı)" ve "Yeşil Alanlar" fonksiyonları verilmiş olup teklif plana yönelik;
1."1/5.000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu İstanbul İli Tuzla İlçesi Akfırat - Tepeören Geçişi Nazım İmar Planı Değişikliği; plan paftaları, plan hükümleri ve plan raporu ile bir bütündür.
2.Planlama alanı, 27.03.2014 tasdik tarihli, 1/5.000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu İstanbul İli Tuzla ilçesi Akfırat - Tepeören geçişi nazım imar planı değişikliği alanının kuzey bölgesinde bulunan ve İstanbul İli, Tuzla İlçesi, Akfırat ve Tepeören köyleri sınırları içerisinde kalan, Akfırat - Tepeören kavşağının bir kısmını kapsamaktadır.
3.Plan tasdik sınırı içindeki alan: yol, su kanalları koruma kuşağı, yeşil alan ve kara yolları yol kenarı koruma kuşağı alanında kalmaktadır.
4.Kamu eline geçmesi gereken alanlar kamu eline geçmeden uygulama yapılamaz.
5.Açıklanmayan hususlarda 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri ile ilgisine göre yürürlükte bulunan kanun tüzük, yönetmelik, genelge, tebliğ ve standartlar ve meri 1/5.000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu İstanbul İli Tuzla İlçesi Akfırat - Tepeören Geçişi Nazım İmar Planı Değişikliği Planı ve Meri İmar Yönetmeliği Hükümleri geçerlidir." şeklinde plan notlarının önerildiği görülmektedir.
1/1000 teklif plan değişikliğinin ise; 27.03.2014 t.t.'li 1/1000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu Akfırat-Tepeören Geçişi Uip Tadilatının G22B03C3C, G22B08B2A, G22B08B2B, G22B08B2C, G22B04D4D, G22B09A1A, G22B09A1D rumuzlu plan paftası üzerine hazırlanarak 27.03.2014 t.t.'li 1/1000 ölçekli plan sınırları içerisindeki Akfırat-Tepeören Kavşağı ve çevresi plan onama sınırı içerisine alınmış ve meri planda "Erişime Kontrollü Otoyol" niteliğindeki 32 m en kesitindeki güzergah 30 m. en kesitli olacak şekilde "Birinci Derece Kentiçi Yollar" lejantı ile ifade edilerek güneye kaydırılmış ve 27 m. en kesitli aksla birleştirilmiş ve 1/5000 ölçekli teklif plan değişikliği doğrultusunda güzergah ve kavşak noktasında değişiklikler yapılarak yol en kesitleri düzenlenmiş, iptal edilen yol güzergahlarına "Yapı Yasağı Uygulanacak Alanlar", "Karayolları, Yol Kenar Koruma Kuşağı" ve "Yeşil Alanlar" fonksiyonları verilmiş olup teklif plana yönelik;
1.""1/1.000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu İstanbul İli Tuzla İlçesi Akfırat - Tepeören geçişi Uygulama İmar Planı değişikliği; plan paftaları, plan hükümleri ve plan raporu ile bir bütündür.
2.Planlama alanı, 27.03.2014 tasdik tarihli, 1/1.000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu İstanbul İli Tuzla ilçesi Akfırat - Tepeören geçişi uygulama imar planı değişikliği alanının kuzey bölgesinde bulunan ve İstanbul İli, Tuzla İlçesi, Akfırat ve Tepeören köyleri sınırları içerisinde kalan, Akfırat - Tepeören kavşağının bir kısmını kapsamaktadır.
3.Plan tasdik sınırı içindeki alan: yol, karayolları yol kenar koruma kuşağı, yeşil alan ve yapılaşma yasağı uygulanacak alanda kalmaktadır.
4.Kamu eline geçmesi gereken alanlar kamu eline geçmeden uygulama yapılamaz.
5.Açıklanmayan hususlarda 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri ile ilgisine göre yürürlükte bulunan kanun tüzük, yönetmelik, genelge, tebliğ ve standartlar ve meri 1/1.000 ölçekli Kuzey Marmara Otoyolu İstanbul İli Tuzla İlçesi Akfırat - Tepeören Geçişi Uygulama İmar Planı Değişikliği Planı ve Meri İmar Yönetmeliği Hükümleri geçerlidir." şeklinde plan notlarının önerildiği görülmektedir.
İlgi (a) yazı eki 1/5000-1/1000 ölçekli Nazım ve Uygulama İmar Planı Değişikliği teklifinin hazırlanmasındaki gerekçe dosyasında yer alan Plan Açıklama Raporunda;
"Ülkemizde uluslar arası motor sporları (Le Mans, Formula 1, WTCC, DTM, ETRC, vb.) Organizasyonlarına ev sahipliği yapmakta olan İstanbul park, formula otomobil ve diğer motorlu araçlar spor ve yarışma alanı bu işlevi ve fıa (uluslarası otomobil federasyonu) 'nm yarış organizasyonları kriterleri gereği, İstanbul park formula otomobil ve diğer motorlu araçlar spor ve yarışma alanı'nın, ulaşım olanakları ve karayolları bağlantıları açısından ilgili kriterlerin karşılanması elzemdir. Söz konusu planlama alanı işlevi itibariyle, hâlihazır da uygulama çalışmaları süregelen kuzey marmara otoyolu'nun kent içi ana ulaşım akslarıyla ve özellikle İstanbul park, formula otomobil ve diğer motorlu araçlar spor ve yarışma alanı ile bağlantı kurulduğu bölgeyi içermektedir. Yukarıda belirtilen gerekçeler nedeniyle planlama alanındaki kavşak çözümlemesinin konum ve yönelim itibariyle değişiklik yapılması gerekliliği vardır. Söz konusu öneri nazım imar planı ve uygulama imar planı değişikliği de bu bağlamda, ilgili gerekliliğin karşılanması amacıyla, yürürlükteki planda yer alan kavşak genişlikleri ve yol yapıları korunarak hazırlanmıştır." şeklinde ifade edilmiştir.
Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu revizyonunun Karayolları Genel Müdürlüğünce revizyonu yapılan "Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Projesi" doğrultusunda hazırlandığı, teklif plan değişikliğine yönelik ilgili kurum ve kuruluş görüşlerine başvurulmadığı, teklifin Formula tesislerinden Kuzey Marmara otoyoluna, Tem otoyoluna ve kent içi bağlantı yollarına ulaşımı kolaylaştırdığı, kavşak kapasitelerinin arttırılarak ulaşım kapasitesinin arttırıldığı görülmektedir. " denilerek
Konu ile ilgili olarak; Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Projesine ilişkin 1/5000 - 1/1000 ölçekli plan değişikliği tekliflerinin yukarıda bahsedilen hususlar doğrultusunda değerlendirilmek ve hakkında karar alınmak üzere yürürlükteki yasalar ve yönetmelikler ile 5216 sayılı yasanın 7-c uyarınca Büyükşehir Belediye Meclisine havale olunmuştur.
KOMİSYON GÖRÜŞÜ: Kuzey Marmara Otoyolu Formula Bağlantı Yolu Revizyonu Projesine ilişkin 1/5000-1/1000 ölçekli plan değişikliği teklifi incelenmiş olup, kamu yararı kapsamında komisyonumuzca uygun görülmüştür.
Meclisimizin onayına arz olunur.”
Şeklinde hazırlanan Ulaşım ve Trafik – İmar ve Bayındırlık Komisyonları müşterek raporu; İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisinin 7. Seçim Dönemi 2. Toplantı Yılı, Nisan Ayı Toplantılarının 17 Nisan 2015 tarihli 5. birleşiminde okunarak, yapılan işaretle oylama neticesinde raporun aynen ve Oybirliği ile kabulü kararlaştırılmıştır.